• شنبه / ۱۶ دی ۱۳۹۶ / ۱۰:۰۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 96101607993
  • خبرنگار : 71593

استقبال افغانستان و هند از توقف کمک‌های امنیتی آمریکا به پاکستان

استقبال افغانستان و هند از توقف کمک‌های امنیتی آمریکا به پاکستان
آمریکا و پاکستان

افغانستان و هند از تصمیم آمریکا مبنی بر توقف کمک‌های امنیتی‌ به پاکستان استقبال کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این اقدام که مقامات آمریکا ماه‌ها در صدد آن هستند، با استقبال خوش‌بینانه افغانستان روبه‌رو شد. نصرت رحیم، سخنگوی معاون وزیر کشور افغانستان به خبرنگاران گفت: سال‌ها گفته‌ایم که پاکستان برای گروه‌های تروریستی پناهگاه‌های امن و همچنین منابع مالی فراهم می‌کند. ما از این اقدام آمریکا استقبال می‌کنیم.

یکی از مقامات ارشد هند نیز اظهار کرد: امیدواریم که این اقدام ارتش پاکستان را به تفکر در خصوص اقداماتش سوق دهد.

با این حال دولت هند هیچ واکنش رسمی‌ای نسبت به این تصمیم نشان نداد.

هند طی بیاناتی از استراتژی دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در خصوص جنوب آسیا که در ماه اوت اعلام شد و نیز استراتژی امنیت ملی این کشور در دسامبر، استقبال کرده بود؛ استراتژی‌هایی که هر دو از پاکستان درخواست داشتند اقداماتی را علیه پناهگاه‌های امن تروریست‌ها انجام دهد و در غیر این صورت با پیامدهای آن روبه‌رو می‌شود.مربوط است. نخست آن که این اقدام آمریکا حرکتی غافلگیرکننده نبود، چرا که سه ماه پیش، دولت ترامپ به کنگره آمریکا اعلام کرد، بودجه ۲۵۵ میلیون دلاری صندوق نظامی خارجی را در اختیار پاکستان قرار نمی‌دهد و در یکم ژانویه نیز حتمی بودن این این اقدام را اعلام کرد.

دلیل دوم آن است که به رغم حمایت مقامات از این اقدام این تصمیم شامل گروه‌هایی همچون "لشکر طیبه" و "جیش محمد" نیست.

در نهایت کارشناسان می‌گویند، گمانه‌زنی‌هایی در خصوص تاثیر مطلوب این اقدام تنها با عدم پرداخت مبلغ ۲۵۵ میلیون دلاری صندوق نظامی خارجی بر واکنش پاکستان وجود دارد.

امر سینها، سفیر هند در افغانستان گفت: در سال ۱۹۸۱، محمد ضیاءالحق، رییس جمهور پیشین پاکستان، پیشنهاد کمک مالی آمریکا به مبلغ ۲۵۰ میلیون دلار برای مهاجران افغان را "بادام‌زمینی" خواند. اگر این مبلغ در حدود چهار دهه پیش بادام زمینی بود، فکر کنید حالا دیگر چه می‌تواند باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha