• چهارشنبه / ۳ مرداد ۱۳۹۷ / ۱۳:۳۳
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 97050301771
  • خبرنگار : 71567

دبیر علمی جایزه حقوق شهروندی:

فراخوان شرکت در جایزه "‌حقوق شهروندی" تا اواسط مرداد/ غفلت از حقوق شهروندی در دستگاه‌های اجرایی

فراخوان شرکت در جایزه "‌حقوق شهروندی" تا اواسط مرداد/ غفلت از حقوق شهروندی در دستگاه‌های اجرایی

عضو هیئت رئیسه اعطای جایزه حقوق شهروندی از اعلام فراخوان شرکت در جایزه "‌حقوق شهروندی" تا اواسط مرداد خبر داد و گفت: تمامی دستگاه‌ها و نهادها اجرایی و مدنی کشور می‌توانند در این فراخوان شرکت کنند.

دکتر وحید آگاهی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، ضمن اعلام این مطلب به تشریح جزییات اعطای "جایزه حقوق شهروندی" از سوی برخی اساتید دانشگاه علامه طباطبایی پرداخت و اظهار کرد: این جایزه از دل جامعه مدنی خارج شده که چندین نفر از اعضای جامعه دانشگاهی این جایزه را به صورت سالانه به دستگاه‌ها و نهادهایی که این موضوع را مورد توجه و اعتنا قرار می دهند، اعطا کند.

وی تصریح کرد: از مجوع ۵۰ دستگاه دولتی و صنف و تشکل در مراسم امروز دعوت به عمل آوردیم که از میان آنها حدود یک سوم دعوت شدگان در مراسم امروز حضو پیدا کردند. در واقع اگر موضوعی از نظر ما مهم تلقی شود اما مورد توجه مخاطب قرار نگیرد اولین خروجی آن نشست امروز خواهد بود چرا که ما به صورت منظم از دستگاه‌ها ومجموعه‌های مذکور دعوت به عمل آوردیم اما بسیای از آنها در نشست امروز حضور نیافتند که متاسفانه این عدم حضور بیانگر مغفول ماندن امر حقوق شهروندی از سوی دستگاه ها ونهادهای موجود در کشور است.

دبیر علمی نشست "جایزه حقوق شهروندی" همچنین گفت: در واقع نشست امروز ما معرفی جایزه حقوق شهروندی و دریافت پیشنهاد همکاری از سوی دستگاه‌ها و نهادهای مذکور به منظور دریافت ایده‌های آنها در حوزه حقوق‌شهروندی به شمار می‌رفت، ضمن اینکه تلاش می‌کنیم شاخص‌های تعیین حقوق شهروندی بر اساس نظام حقوقی کشور، قانون و مقررات مربوط به منشور حقوق شهروندی مصوبه شورای عالی عدالت اداری تدوین شده و تا اواسط مردادماه جاری فراخوانی به منظور شرکت دستگاه‌ها ونهادهای موجود در کشور برای دریافت جایزه حقوق شهروندی اعلام شود.

به گفته وی،  جایزه حقوق شهروندی در پنج محور و حوزه تعیین شده که البته هیئت رئیسه تعیین این جایزه می‌توانند این حوزه‌ها را کاهش یا افزایش دهد. بر اساس تصویب هیئت رئیسه اعطای جایزه حقوق شهروندی در پنج حوزه "فرهنگی"، "عکس" و "فیلم سینمایی"، "بهترین دستگاه اجرایی" و "بهترین سازمان مردم نهاد" تعریف می شود.البته تلاش ما این بودکه در این نشست صرفا پیشنهاد همکاری از سوی نهادها و دستگاه های دولتی و صنفی موجود در کشور، شاخصه‌های مربوط به تعیین حقوق شهروندی نیز تعریف شود. که این شاخص‌ها تا اواخر مرداد تعیین تکلیف و نهایی خواهند شد.

 آگاهی همچنین جایزه حقوق شهروندی را اولین جایزه خصوصی در این زمینه توصیف کرد و گفت: اگر چه عنوان جایزه حقوق شهروندی اعطا شده از سوی دانشگاه است اما هیچ نهاد یا دستگاه دولتی در انتخاب وحتی اعطای جایزه آن دخیل نیستند و حدود پنج نفر از افراد فعال این حوزه که دغدغه حقوق شهروندی در کشور داشتند و خود نیز از اعضای جامعه دانشگاهی و مدنی کشور هستند تصمیم دارند جایزه‌ای با این عنوان به دستگاه یا نهاد برتر دولتی و مردمی در کشور اعطا شود.

وی گفت: هنوز در خصوص نوع یا مبلغ جایزه اعطای حقوق شهروندی تصمیم گیری نشده است و فقط عنوان آن مشخص شده که به زودی نوع جایزه نیز اعلام خواهد شد.اگر چه بخش مادی این جایزه آن چنان اهمیت ندارد و بیشتر جنبه معنوی و اجتماعی این موضوع قابل توجه است.

به گفته وی، تلاش داریم بعد از اعلام فراخوان اعطای جایزه حقوق شهروندی، دستگاه‌ها و نهادهای شرکت کننده در این فراخوان تا پایان سال جاری مورد ارزیابی و بررسی قرار بگیرند و در نهایت تا پایان‌امسال بهترین‌های حقوق شهروندی مشخص خواهد شد. در واقع این جایزه به صورت سالانه اعطا می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی خاطر نشان کرد: تمامی دستگاه‌ها، نهادها و جوامع مدنی می‌توانند در فراخوان اعطای جایزه حقوق شهروندی شرکت داشته باشند و این طور نیست که فقط ۵۰ نهاد دعوت شده در نشست امروز بتوانند برای دریافت جایزه شرکت کنند.

 آگاهی به اهداف اعطای جایزه حقوق شهروندی اشاره کرد و افزود: یکی از اهداف مهم اعطای این جایزه حساس کردن دستگاه‌ها، نهادهای دولتی و مدنی در زمینه حقوق شهروندی است و ما در این جایزه به دنبال این هستیم بسیار سخت گیرانه و موشکافانه کاری را انجام دهیم که جوایز و جشنواره‌های دیگر به خصوص جوایز دولتی موفق به انجام آن نشدند.در واقع به نوعی به دنبال مطالبه گری در حوزه حقوق شهروندی از دل جامعه دانشگاهی هستیم.

عضو هیئت رئیسه اعطای جایزه حقوق شهروندی در پایان خاطر نشان کرد: اگر چه جایگاه حقوق شهروندی هنوز در بین دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و مدنی کشور ما وضعیت مطلوبی ندارد و اعضا در خصوص نآاگاهی جامعه نسبت به حقوق شهروندی معترض هستند اما ما در این جایزه دنبال آگاه سازی و آموزش در حوزه این حقوق شهروندی نیستیم بلکه می‌خواهیم  به نوعی این موضوع در جامعه حساس سازی شودتا اگر نهادی در این زمینه گام‌هایی برداشته است، آن دستگاه یا نهاد را ارج بنهیم، ما فقط می‌خواهیم مطالبه گر باشیم نه پاسخ دهنده.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha