• دوشنبه / ۱۲ شهریور ۱۳۹۷ / ۰۱:۱۸
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 97061105657
  • خبرنگار : 71605

/روایت موزه‌های علوم در دانشگاه‌ها/

از نمایش آثار در "آثارخانه" تا شکل‌گیری چرخه کارآفرینی در دانشگاه هنرهای اسلامی تبریز

از نمایش آثار در "آثارخانه" تا شکل‌گیری چرخه کارآفرینی در دانشگاه هنرهای اسلامی تبریز

رئیس موزه دانشگاه هنر اسلامی تبریز از نمایش آثار برگزیده دانشجویان در "آثارخانه هنرهای اسلامی" و شکل گرفتن چرخه کارآفرینی در این دانشگاه خبر داد و تشریح کرد: به موجب نمایش آثار، کارهای برگزیده معرفی شده و دانشجویان به تولید آثار مشابه در کانکس‌ها و کارگاه‌های مستقر در محوطه دانشگاه مشغول می‌شوند.

بهبود اصغرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه آثارخانه هنر اسلامی این دانشگاه در سال 1390 به همت و ابتکار هوشمندانه ریاست دانشگاه، دکتر کی‌نژاد ایجاد شده است، هدف از ایجاد آن را ترغیب و تشویق دانشجویان به هنر اسلامی فاخر عنوان کرد و گفت: آثار برگزیده دانشجویان و در برخی موارد اساتید، در آثارخانه گردآوری شده و با اسم خود آن‌ها به نمایش درآمده است.

وی نمایش آثار در این آثارخانه را موجب الگوگیری سایرین دانست و گفت: هنرمندان سایر شهرها نیز می‌توانند ضمن بازدید از این موزه، از آثار فاخر اسلامی الگو بگیرند یا به انجام پژوهش بر روی آثار بپردازند. 


رئیس موزه دانشگاه هنر اسلامی تبریز با اشاره به اینکه آثار موجود در این موزه 6 رشته سفال، شیشه، نگارگری، فلز، فرش و چوب را شامل می‌شود، برخی زیرشاخه‌های این آثار را مشبک و معرق چوبی، قلم‌زنی، جواهرکاری، مینا و تراش روی شیشه، هم‌جوشانی شیشه، انواع و اقسام سفال اعم از دوجداره و ...، تذهیب، مینیاتور و طراحی نقشه فرش و بافت آن نام برد و افزود: در این دانشگاه برای نخستین بار فرش دورویه قرآنی به ضخامت 4 میلی‌متر و 90 رج بافته شد و در تمام کشورهای منطقه به نمایش درآمد.


اصغرزاده، تولد آثار موجود در این آثارخانه را از سال 90 به این سو دانست و افزود: اگر دانشجو تشویق شود که کار بهتری انجام دهد، اثر او با اثر موجود در آثارخانه جا به جا خواهد شد.

وی همچنین از امکان بازدید دانش‌آموزان از این آثارخانه با هماهنگی قبلی خبر داد و گفت: اگر هماهنگی قبلی صورت گیرد، موزه پذیرای تعداد محدودی از دانش‌آموزان هست که این محدودیت به جهت آسیب ندیدن آثار است.

کارآفرینی دانشجویان در کانکس‌ها و کارگاه‌های مستقر در محوطه دانشگاه

وی با بیان اینکه در کنار نمایش آثار در آثارخانه، کارآفرینی هم شکل گرفته است، خاطرنشان کرد: اگر آثار این دانشجویان به حال خود رها می‌شد و حمایت کافی از دانشجویان به عمل نمی‌آمد شاید آن‌ها نمی‌دانستند که چطور وارد بازار کار شوند.

رئیس موزه دانشگاه هنر اسلامی تبریز تشریح کرد: به عنوان مثال زمانی که اشخاص حقیقی یا یک ارگان از جمله شهرداری از آثارخانه بازدید می‌کند، ممکن است بخواهد مشابه یکی از آثار را به مهمانان خود هدیه دهد؛ در چنین شرایطی ما دانشجوی آفریننده اثر مورد نظر را معرفی کرده و او می‌تواند با ارگان مربوطه قرارداد امضاء کند.

اصغرزاده کارآفرینی را شاخه عظیمی دانست و با اشاره به اینکه یک چهارم دانشجویان این دانشگاه به کارآفرینی مشغول هستند، از وجود 40 الی 50 کارگاه و کانکس در محوطه دانشگاه خبر داد و افزود: دانشجویان ما به صورت گروهی کار پیدا کرده و در این کارگاه‌ها به تولید آثار مشغول می‌شوند. این در حالی است که آثارخانه می‌تواند برای آن‌ها مرجعی برای الگوبرداری از آثار به شمار آید.

وی اضافه کرد: آثار مشابه موجود در آثارخانه در کارگاه‌ها و کانکس‌های مربوط به اداره کارآفرینی تولید شده و دانشجویان با شرکت‌های دولتی و خصوصی قرارداد می‌بندند و کارشان رونق دارد. 


رئیس موزه دانشگاه هنر اسلامی تبریز همچنین از گفت‌وگوی دانشگاه با  وزیر کار و اعطای وام‌های دانشجویی کارآفرینی با بهره پایین به دانشجویان این دانشگاه خبر داد و گفت: به واسطه این حمایت‌ها، دانشجویان توانستند دستگاه‌های مورد نیاز خود را تأمین کرده و در دانشگاه به کارآفرینی و تجربه کار مشغول شوند.

اصغرزاده خاطرنشان کرد: زمانی که کار یک تیم دانشجویی رونق پیدا کند، از کانکس یا کارگاه خارج و با  گروه دیگری از دانشجویان جا به جا می‌شوند.

وی در پایان از نمایش آثار دانشجویان این دانشگاه در نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی خبر داد و گفت: فرش قرآنی بافته شده در این دانشگاه از شهرت بسیاری برخوردار است.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha