• دوشنبه / ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ / ۱۴:۱۲
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 97111508275
  • خبرنگار : 30054

مشارکت فعال شبکه بانکی کشور در ارائه تسهیلات اشتغالزایی روستایی

رونق بخشی به اقتصاد روستاها و ایجاد شغل در روستاهای کشور توسط ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی و حاکمیتی انجام می‌شود و شبکه بانکی کشور نیز با ارائه تسهیلات، در این روند مشارکت فعالی دارد.

به گزارش ایسنا، یکی از اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران زدودن غبار محرومیت از روستاهای کشور بود و در این راستا اقدامات فراوانی در حوزه زیرساخت‌های روستایی از قبیل تأمین آب شرب سالم، برق رسانی، گازرسانی، ایجاد زیرساخت‌های ارتباطات و مخابرات، جاده‌سازی، مقاوم‌سازی مسکن‌های روستایی، ایجاد خانه‌های بهداشت و … طی ۴ دهه از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون در روستاها انجام شده است. علاوه بر این، برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها و حفظ نیروی انسانی مولد در این مناطق، ضمن ارتقای زیرساخت‌های روستایی، ضرورت رونق‌بخشی به اقتصاد روستاها و ایجاد اشتغال در روستاهای کشور احساس می‌شد.

از این رو ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی و حاکمیتی از جمله بنیاد مستضعفان، بنیاد مسکن، معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری، بنیاد برکت و… به رونق تولید و اشتغال در روستاهای کشور همت گماردند. شبکه بانکی کشور نیز در طی ۴ دهه گذشته در کنار این سازمان‌ها و ارگان‌ها و همچنین همگام با برخی فعالان اقتصادی بخش خصوصی فعال در روستاها به ارائه خدمات و تسهیلات در روستاهای کشور پرداخته و بانک پارسیان از بدو تأسیس تاکنون به عنوان یکی از حلقه‌های زنجیر شبکه بانکی کشور، یکی از پیشگامان ارائه تسهیلات اشتغالزایی روستایی بوده است.

از جمله، طبق تفاهم‌نامه سه جانبه بین بانک پارسیان، معاونت توسعه روستایی و بنیاد برکت، ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال منابع داخلی بانک پارسیان به تسهیلات اشتغالزایی روستایی اختصاص یافته است. همچنین بر اساس این تفاهمنامه کارگروهی در استانداری‌ها تشکیل شده است که نماینده استانداری، نماینده بنیاد برکت، نماینده بانک و نماینده دستگاه اجرایی مربوطه در این کارگروه حضور یافته و ضمن بررسی درخواست‌های تسهیلات، درصورت تصویب این درخواست‌ها را به بانک احاله دهند.

امتیاز این طرح برای بانک پارسیان، اختیار بانک در انتخاب این پروژه‌ها برای تأمین مالی است. به این ترتیب این طرح‌ها در فضایی کاملاً حرفه‌ای مورد بررسی و تصویب کارگروه‌های مذکور قرار گرفته و به نماینده بانک در هر استان ارجاع می‌شود.

بر اساس این گزارش، از ۱ هزار و ۲۷۲ طرح دریافتی در کارگروه‌های مذکور، به مبلغ ۸ هزار و ۲۳۵ میلیارد ریال، ۱۳۳ طرح به مبلغ ۶۰۸ میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی روستایی مصوب و پرداخت‌های آن صورت گرفته است. همچنین طرح مذکور برای یک دوره یکساله دیگر نیز تمدید شده که اکنون در حال اجرا است. لازم به ذکر است که مابه‌التفاوت سود این تسهیلات نیز (که در حال حاضر ۱۰ % است)، توسط بنیاد برکت و معاونت توسعه روستایی پرداخت می‌شود. به این منظور ۲۰۰ میلیارد ریال مابه‌التفاوت سود در ابتدای طرح به حساب‌های بانک واریز و این امر موجب شد نرخ سود مورد نظر بانک تأمین شود.

گفتنی است: مشارکت بانک پارسیان در اجرای این طرح در هر استان ۱۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است، با این حال در برخی استان‌ها مثل کرمان، هرمزگان و خراسان جنوبی برای مناطق خاص مبالغ بیشتری اختصاص یافته است.

انتهای رپرتاژ خبر

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha