• جمعه / ۱۷ اسفند ۱۳۹۷ / ۱۱:۰۴
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 97121708886
  • خبرنگار : 71565

کمالی پور: توسل به شعور معنوی و وجدان اخلاقی راه برون رفت از چالش‌های کشور است

کمالی پور: توسل به شعور معنوی و وجدان اخلاقی راه برون رفت از چالش‌های کشور است

نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم اهتمام به دو مبحث شعور معنوی و وجدان اخلاقی در جامعه که در بیانیه اخیر مقام معظم رهبری خطاب به جوانان مورد اشاره قرار گرفته است، تاکید کرد، توسل به این دو راهی برای برون رفت از چالش‌های کشور است.

یحیی کمالی پور در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب سخنانی را بیان داشتند که در این بیانات مسیر حرکت به سمت جلو را در جهت تداوم و تثبیت انقلاب تبیین کردند. آنچه در این بیانیه مورد اشاره قرار گرفت از زوایای مختلف قابل بحث، تحلیل و بررسی است.

وی افزود: متأسفانه ناهنجاری‌های اجتماعی متنوعی امروز دامن‌گیر کشور شده است، امروز آسیب‌های اجتماعی مانند افزایش اعتیاد، افزایش طلاق، حاشیه نشینی و کودک آزاری زنگ خطر را به صدا درآورده است و کشور را با چالش‌هایی مواجه کرده است. برای برون رفت از این چالش‌ها صرفاً برخوردهای قهرآمیز نمی‌تواند کمک کند، آنچه می‌تواند برای برون رفت از این چالش بستر ساز باشد همان وجدان اخلاقی، توجه به شعور معنوی و در نتیجه سازگاری محیط برای مقابله و مبارزه با این آسیب‌های اجتماعی است، این موضوع می‌تواند در قالب رفتارهایی فارغ از مسائل قانونی و قهری اثر گذار باشد.

نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: شعور معنوی به معنای بیداری اخلاقیات و وجدان اخلاقی است، برای مثال این سخن که وجدان خود محکمه است که انسان با توسل به آن نیاز به قاضی ندارد بحثی دارای اهمیت است. توجه به اخلاقیات به همراه توجه به وجدان و شعور معنوی می‌تواند در مسیری که پیش رو داریم مؤثر باشد.

کمالی پور گفت: فارغ از گرایش‌ها و نگاه‌ها و فارغ از مسائل مختلف اگر افراد به اخلاقیات و شعور معنوی روی بیاورند و در کنار آن این اخلاقیات را در زندگی اجتماعی، سیاسی و شخصی مورد توجه داشته باشند آن وجدان بیدار می‌شود و موجب می‌شود از خیلی مسائل نامناسب پرهیز کنیم.

وی تصریح کرد: در این حوزه بیشتر مردم باید نقش آفرینی کنند، اخلاق و شعور معنوی را با سازمان و اداره نمی‌توان نهادینه کرد، آنچه می‌توان در حوزه ترویج اخلاق مورد استفاده باشد فعالیت فرهنگی رسانه‌ها و نهادهای متولی فرهنگ در جامعه است، رسانه‌های و متولیان فرهنگی باید در این خصوص بستر سازی کنند و جامعه را به سوی اخلاق مداری سوق دهند، این موضوع نباید نه از باب حاکمیتی و حکومتی بلکه از باب درون مردمی و درون جامعه مؤثر واقع شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha