• سه‌شنبه / ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ / ۱۳:۵۲
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 97122111385
  • خبرنگار : 71593

/گزارش - گاردین/

نتانیاهو با تفرقه‌افکنی به دنبال پیروزی در انتخابات آتی است

نتانیاهو با تفرقه‌افکنی به دنبال پیروزی در انتخابات آتی است

انتخابات ماه آینده اسرئیل، همه‌پرسی‌ای بر سر نخست وزیری خواهد بود که با ایجاد تفرقه به پیروزی رسیده است.

به گزارش ایسنا، روزنامه گاردین در گزارشی درباره وضعیت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در آستانه انتخابات کنست (پارلمان اسرائیل) که قرار است ماه آینده برگزار شود، نوشته است: بنیامین نتانیاهو روز یکشنبه اظهار کرد، اسرائیل "کشوری" برای تمام شهروندانش نیست بلکه فقط متعلق به یهودیان است. این حرف او باید شوکه‌کننده باشد اما این سخنان در واقع پیام قانون سال گذشته میلادی اسرائیل را صراحتاً اعلام کرد؛ قانونی که اعراب اسرائیل را شهروندان درجه دو می‌داند. اگر نتانیاهو اگر می‌توانست شرمسار باشد این سخنان برای او شرم‌آور بودند اما برپایی کمپین او برای شرکت مجدد در انتخابات در حالی که با حکم ارتشاء و فساد رو به رو است، نشان می‌دهد که او نمی‌تواند شرمسار باشد. او موفقیت خود را با تفرقه‌افکنی به دست آورده است.

با وجود اینکه این قانون گویای تعصبی بدبینانه است، امری غیرمنتظره نیست؛ مانند گرایش زننده نتانیاهو به احزاب راست افراطی برای جلب حمایت آنان. نتانیاهو پیوستن حزب ضدعرب "قدرت یهودی" و حزب "خانه یهودی" که حامی شهرک‌سازی یهودیان است را ترتیب داد تا به گذر آنان از مقدمات انتخاباتی کمک کرده و با آنان ائتلافی تشکیل دهد.

حزب قدرت یهودی، پیروان مئیر کاهان، خاخام راست افراطی را در خود جای داده که حزب "کاخ" او در اسرائیل نامشروع شناخته شد و آمریکا و اسرائیل آن را سازمانی تروریستی می‌دانند.

نتانیاهو حالا وارثان کاهان را به دولت فراخوانده. آنان در میان دیگر مطالبات خود خواستار اخراج اعراب از سرزمین‌های اشغالی هستند. حتی کمیته امور اسرائیل و آمریکا که حامی نتانیاهو است نیز به این تصمیم تاخته و حزب قدرت یهودی را "نژادپرست و سزاوار سرزنش" دانسته است. دادستان کل اسرائیل نیز اظهار کرده میخائیل بن آری، باید از شرکت در انتخابات منع شود. با این حال کمیسیون انتخاباتی با این مساله مخالفت کرد و به جای آن در همان روز شرکت برخی کاندیداهای عرب در انتخابات را ممنوع اعلام کرد.

کسانی که به نتانیاهو رای می‌دهند می‌دانند چه به دست می‌آورند. او در سال ۲۰۱۵ با هشدار دقیقه نودی منفورش مبنی بر اینکه "رای‌دهندگان عرب به طور گله‌ای به سمت حوزه‌های رای‌گیری می‌روند"، در انتخابات پیروز شد. این اقدام با تحریک خصومت علیه شهروندانی که از حق خود برای رای دادن استفاده می‌کنند صورت گرفت. او در عین حال از یهودی‌ستیزان خارج استقبال می‌کند و یهودیان مقیم خارج را بیگانه می‌داند.

اگر نتانیاهو به عنوان نخست وزیر به تابستان برسد، از دوید بن گوریون به عنوان باسابقه‌ترین نخست وزیر اسرائیل پیشی می‌گیرد اما اعلامیه دادستان کل اسرائیل درباره برنامه‌اش برای اعلام جرمی مرتبط با سه پرونده فساد در ابتدا نتایج نظرسنجی‌ها را به نفع اتحاد تازه تاسیس "آبی و سفید"برگرداند؛ اتحادی که رهبری آن را بنی گانتس، فرمانده سابق ارتش اسرائیل و یائیر لاپید، وزیر دارایی سابق بر عهده دارند. این اتحاد نه برای چیزی که حامی آن است، بلکه برای چیزی که مقابل آن ایستاده، شناخته می‌شود.

این انتخابات یک همه‌پرسی بر سر نتانیاهو است. با اینکه هم‌اکنون نیز نشانه‌هایی از حمایت رای‌دهندگان از نتانیاهو وجود دارد و به طور کلی نتایج به نفع راستگرایان است، می‌توان با اطمینان گفت آنان در انتخابات نتایج بهتری به دست خواهند آورد. حتی اگر اتحاد آبی و سفید نسبت به حزب "لیکود" کرسی‌های بیشتری به دست آورد، نتانیاهو یک ائتلاف تشکیل داده است. گانتس به هر حال خود را نه به عنوان "مخالف" نتانیاهو بلکه به عنوان کسی که نتانیاهو "نیست" معرفی کرده است. هیچ‌یک از دو حزب اصلی حاضر در این انتخابات به طور علنی از راه حل دو کشوری برای حل بحران موجود با فلسطینیان حمایت نمی‌کنند.

حامیان نتانیاهو بر این باورند که او به رغم ناآرامی‌های منطقه، امنیت و موفقیت ایجاد کرده و برای چشم‌پوشی از تعصب او یا پاداش دادن به این دیدگاهش آماده‌اند. با این حال نهادهای اسرائیلی می‌توانستند کاری را انجام دهند که رای‌دهندگان باید مدت‌ها پیش انجام می‌دادند. فارق از نتیجه انتخابات، نتانیاهو همچنان با پرونده‌های قضایی روبه‌رو است؛ با اینکه می‌تواند برای تغییر قانون به نفع عدم محکومیت نخست وزیر در دوران تصدی این سمت اقدام کند. با این حال نه گانتس و نه دادگاه‌های اسرائیل گرایش این رژیم به سمت راستگرایی و رویکردشان درباره فلسطینیان را تغییر نخواهند داد. این اتفاق تنها زمانی رخ می‌دهد که گرایش به چنین تغییری در میان رای‌دهندگان به شدت ایجاد شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha