• یکشنبه / ۱۸ فروردین ۱۳۹۸ / ۱۵:۰۹
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 98011806079
  • خبرنگار : 71610

گاردین نوشت

برخی طرف‌های غربی نمی‌خواهند مانع رسیدن حفتر به قدرت در لیبی شوند

برخی طرف‌های غربی نمی‌خواهند مانع رسیدن حفتر به قدرت در لیبی شوند

یک رسانه انگلیسی با انتشار گزارشی فاش کرد که برخی از طرف‌های غربی نمی‌خواهند سد راه فرمانده نیروهای موسوم به "ارتش ملی لیبی" برای رسیدن به قدرت در این کشور شوند.

به گزارش ایسنا، روزنامه انگلیسی گاردین با انتشار گزارشی درباره تحولات اخیر لیبی نوشت: برخی از طرف‌های غربی نمی‌خواهند سد راه خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای موسوم به "ارتش ملی لیبی" برای تصرف طرابلس و حکمرانی بر این کشور شوند و وی پس از گذشت ۵۰ سال از شکل‌گیری سیاست در لیبی هم اکنون بیش از پیش در آستانه تصرف طرابلس و تحمیل حکومت نظامی بر این کشور قرار گرفته است.

حفتر در سال ۲۰۱۴ نیز تلاش کرد بر طرابلس تسلط یابد اما شکست خورد و تنها توانست به صورت جزئی بر بنغازی تسلط یابد.

در این گزارش آمده است: لیبی امروز به دو قسمت تقسیم شده است؛ یک گروه در شرق از حفتر حمایت می‌کند و گروه دیگر نیز در طرابلس و غرب حامی دولت توافق ملی لیبی به ریاست فایز السراج است و حالا این امکان وجود دارد که لیبی پس از گذشت هشت سال از سقوط رژیم معمر قذافی، (دیکتاتور سابق این کشور) تحت سلطه یک حکومت دیکتاتوری دیگر قرار بگیرد که کپی برابر اصل حکومت عبد الفتاح سیسی در مصر است.

طبق این گزارش، وزارت خارجه انگلیس در حال نظارت بر تحولات لیبی است و منتظر ارائه گزارش‌های مفصل در این باره است که آیا اتفاقات این کشور یک تحول استراتژیک در توازن قدرت به شمار می‌رود و یا اینکه یک حمله و تلاش ناموفق است؟

در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به موضع سازمان ملل در قبال تحولات اخیر لیبی آمده است: شورای امنیت سازمان ملل در صدور بیانیه برای توقف حرکت نیروهای حفتر به سمت طرابلس دچار سردرگمی و تردید است و حمایتی که مصر و امارات و برخی از مقامات دولت فرانسه از حفتر می‌کنند به خوبی گویایی این سردرگمی و تردید است.

گاردین در ادامه نوشت: کشورهای غربی به جای کمک به ایجاد دموکراسی در لیبی، از جنبه نقش طرابلس در متوقف کردن امواج مهاجرت و مبارزه با تروریسم و همچنین تولید نفت، به بحران این کشور نگاه می‌کنند و از آنجایی که هدف کشورهای غربی همان جلوگیری از هجوم مهاجران، تضمین تولید نفت و همچنین مقابله با تروریسم است؛ بنابراین آسان‌ترین راه حل‌ها برای بحران لیبی قرار دادن یک فرد قوی در رأس قدرت در این کشور است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha