• سه‌شنبه / ۲۰ فروردین ۱۳۹۸ / ۱۲:۳۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 98012007419
  • خبرنگار : 71496

چتر هوایی نیروهای حفتر برای ممانعت از پروازهای نیروهای دولت توافقی/۴۷ کشته در درگیری‌های طرابلس

چتر هوایی نیروهای حفتر برای ممانعت از پروازهای نیروهای دولت توافقی/۴۷ کشته در درگیری‌های طرابلس

نیروهای موسوم به "ارتش ملی لیبی" به فرماندهی خلیفه حفتر از ایجاد "چتر هوایی" بر فراز طرابلس برای ممانعت از تحرکات جنگنده‌های طرف مقابل و نیز از هدف قرار دادن دو جنگنده در فرودگاه معیتیقه خبر دادند.

به گزارش ایسنا، به نقل از الیوم السابع، احمد المسماری، سخنگوی نیروهای موسوم به "ارتش ملی لیبی" به فرماندهی خلیفه حفتر در کنفرانسی مطبوعاتی با تاکید بر اینکه فرودگاه معیتیقه یک پایگاه نظامی هوایی تحت کنترل شبه‌نظامیان است، اظهار کرد: حملات ما به فرودگاه معیتیقه با هدف متوقف ساختن پروازهای غیرنظامی انجام نشد، بلکه ما دو جنگنده را در عملیاتی دقیق هدف قرار دادیم.

"چتر هوایی" نیروهای حفتر

المسماری با اشاره به هدف قرار دادن دو جنگنده در فرودگاه معیتیقه گفت: نیروهای هوایی ما هر گونه تحرکات جنگنده‌های دشمن را رصد می‌کنند. ماموریت "چتر هوایی" در وهله اول رصد هرگونه جنگنده دشمن در حریم هوایی طرابلس و دوم نظارت بر نیروها و گروه‌های دشمن است.

سخنگوی نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی افزود: شبه ‌نظامیانی از مصراته تلاش کردند یک فروند جنگنده مدل میگ ۲۳ را از فرودگاه به شهر منتقل کنند به همین دلیل این جنگنده و نیز یک فروند هلی‌کوپتر نظامی مدل شینوک هدف قرار گرفته شد.

المسماری درباره روند عملیات‌ها نیز گزارش داد: ارتش ملی لیبی ورود به منطقه وادی الربیع را آغاز کرده و کنترل تعدادی پایگاه مهم در آنجا را در دست گرفته است. همچنین نیروهای ارتش ملی به سوی پایگاه یرموک در جنب طرابلس پیشروی کرده و وارد منطقه مسکونی الهضبه الخضره شدند.

عقب‌گرد نیروهای حفتر در جنوب طرابلس

این در حالی است که شبکه الجزیره گزارش داد، نیروهای حفتر پس از چهار روز درگیری شدید و از دست دادن پایگاه‌هایی مهم از جنوب طرابلس عقب‌نشینی کردند که این امر در پی پیشروی نیروهای عملیات "آتش‌فشان خشم" وابسته به دولت توافق ملی صورت گرفت.

نیروهای دولت توافقی کنترل فرودگاه بین‌المللی طرابلس و پایگاه‌هایی جدید در محور وادی الربیع را به دست گرفتند.

برخی منابع وابسته به دولت توافق ملی از کنترل نیروهای این دولت بر پایگاه‌های یرموک و نیز موشک‌ها در جنوب طرابلس، اسارت بیش از ۳۰ تن از نیروهای حفتر در طول چهار روز اخیر خبر دادند.

دولت توافق ملی اعلام کرد در جریان درگیری‌های چهار روز اخیر میان دو طرف ۳۵ تن از جمله غیرنظامیان و دو پزشک کشته شدند. نیروهای حفتر نیز به کشته شدن ۲۲ تن از نیروهای خود اعتراف کردند.

فرستاده سازمان ملل حمله به فرودگاه معیتیقه را محکوم کرد

در پی حمله نیروهای حفتر به فرودگاه معیتیقه، غسان سلامه، فرستاده سازمان ملل به لیبی این اقدام را محکوم کرده و آن را به منزله نقض آشکار قوانین انسانی دانست.

هیات سازمان ملل نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد، این حمله در چارچوب افزایش تنش‌ها و خشونت علیه مناطق اطراف طرابلس و غرب لیبی انجام شد.

فائز سراج، نخست وزیر دولت توافق ملی برای مقابله با نیروهای حفتر اعلام بسیج عمومی کرد.

از سرگیری فعالیت فرودگاه معیتیق

بخش هواپیمایی مدنی لیبی از بازگشایی فرودگاه معیتیقه در حومه طرابلس چند ساعت پس از حمله هوایی ارتش ملی لیبی به این فرودگاه خبر داد.

بخش هواپیمایی مدنی تاکید کرد که پروازها فقط در شب از ساعت ۱۹:۰۰ تا ۰۷:۰۰ صبح تا اطلاع ثانوی انجام می‌شود.

در پی حمله هوایی به فرودگاه معیتیقه، محمد جنوه، سخنگوی خطوط هوایی لیبی به خبرگزاری فرانسه گفته بود: هواپیمایی لیبی تمامی پروازهای ورودی و خروجی را تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآورده و فرودگاه را از مسافران تخلیه کرد.

درخواست اتحادیه اروپا از حفتر برای توقف حمله به طرابلس

از سوی دیگر، اتحادیه اروپا از حفتر خواست حمله خود به طرابلس را متوقف کرده و به مذاکرات بازگردد تا لیبی وارد جنگ داخلی نشود.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در نشست وزرای خارجه این اتحادیه در لوکزامبورگ به صورت جدی از تمامی فرماندهان لیبیایی به ویژه حفتر خواست به تمامی عملیات‌های نظامی پایان داده و به مذاکرات تحت نظارت سازمان ملل بازگردند.

۴۷ کشته در درگیری‌های اطراف طرابلس

سازمان بهداشت جهانی نیز اعلام کرد که در درگیری‌ها در اطراف طرابلس طی سه روز ۴۷ تن کشته شدند.

این سازمان تاکید کرد که ۱۸۱ تن دیگر نیز به دلیل این درگیری‌ها زخمی شده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha