• دوشنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۵:۰۳
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 98022312330
  • خبرنگار : 71381

در گزیده اخبار سیاسی۲۳ اردیبهشت بخوانید؛

درخواست فرصت ۱۲۰ از سوی اروپا/نقش ایران در روابط ترکیه-سوریه/آزادی ۹۰۱ زندانی و...

درخواست فرصت ۱۲۰ از سوی اروپا/نقش ایران در روابط ترکیه-سوریه/آزادی ۹۰۱ زندانی و...

برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۲۰۸ حوزه انتخابیه، نقش ایران در عادی‌سازی روابط دمشق-آنکارا از زبان بشار اسد، واکنش ایران به حوادث اخیر در دریای عمان، حمایت قاطع وزارت خارجه از اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی، سفر پمپئو به بروکسل برای گفت‌وگو با مقامات اروپایی درباره ایران، دومین جلسه محاکمه متهمان پرونده شرکت پدیده، محکومیت ۱۰ سال حبس برای جاسوس انگلیس و... از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز دو شنبه، بیست و سوم اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ است.

به گزارش ایسنا، دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: در دوم اسفند ماه سال جاری، یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۲۰۸ حوزه و با افزایش یک حوزه انتخابیه نسبت به دوره گذشته برگزار خواهد شد.

همچنین رئیس کمیته حراست و استعلامات ستاد انتخابات کشور، در اولین جلسه این کمیته برای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: هرگونه فعالیت انتخاباتی با استفاده از وسایل و امکانات وزارتخانه‌ها، ادارات، شرکت‌های دولتی و موسسات وابسته به آنها جرم تلقی می‌شود.

سخنگوی حزب اتحاد ملت هم گفت: پیش از ورود به بحث انتخابات سال جاری ابتدا باید به جامعه و کسانی که در انتخابات پیشین به توصیه اصلاح‌طلبان شرکت کردند و پیروزی‌های بزرگ رقم زدند توضیح داد که چه راهی رفته‌ایم، چه بدست آورده‌ایم و چه ناکامی‌هایی داشتیم. وی ادامه داد: در برخورد فعال با انتخابات تردیدی در حزب اتحاد نداریم، اما چگونگی این مواجهه و جزئیات آن هنوز معلوم نشده است.

علی لاریجانی، در نشست نمایندگان با رئیس و معاونان قوه قضاییه با تأکید بر اینکه قوه قضاییه باید تکیه‌گاه مردم باشد، گفت: اظهار نظر افراد در قوه قضاییه باید صرفا بر اساس قانون بوده و رنگ و بوی جناحی نداشته باشد. رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین درباره ارتباط مجلس و قوه قضاییه عنوان کرد: در دو حوزه تقنینی و نظارتی و مسائل مربوط به نمایندگان باید میان دو قوه ارتباط برقرار باشد به خصوص نمایندگان با برخی مسائل از نزدیک برخورد دارند که می توانند به قوه قضاییه ارجاع دهند. برای مثال دادستانی جلوی کار اقتصادی که با زحمت راه اندازی شده را می گیرد که به خاطر تصور اشتباه دادستان است، البته این موارد به قوه قضاییه می رسد اما بر نمی گردد لذا نمایندگان باید بدانند مشکلات را با کدام بخش قوه مطرح کنند و از کجا پاسخ دریافت کنند چرا که نمایندگان چشم شما هستند که مشکلات را به شما منتقل می کنند.

همچنین محمدعلی وکیلی در صفحه شخصی خود در توییتر با اشاره به نشست‌ با معاون اول رییس‌جمهوری گفت که در این جلسه مقرر شد ارز کاغذ مطبوعات همچنان با قیمت ۴۲۰۰ تومان پرداخت و محاسبه شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه حوادث روز یکشنبه( ۲۲ اردیبهشت) برای چند کشتی در دریای عمان را نگران کننده و تاسف بار دانست و خواهان روشن شدن ابعاد دقیق این حادثه شد. وی با اشاره به تاثیر منفی این حوادث بر سلامت کشتیرانی و امنیت عبور و مرور دریایی نسبت به هرگونه دسیسه از سوی بدخواهان جهت برهم زدن ثبات و امنیت در منطقه هشدار داد و خواهان هوشیاری کشورهای منطقه نسبت به هرگونه ماجراجویی از سوی عوامل خارجی شد.

سید عباس موسوی همچنین اخبار منتشره درباره مخالفت وزارت امور خارجه با لایحه اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی را قویا رد کرد و افزود: وزارت امور خارجه از بانیان و ارائه کنندگان اصلی این لایحه است که کلیات آن با حمایت قاطع وزارت امور خارجه و رای بالای نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی دیروز به تصویب رسید.

سخنگوی وزارت امور خارجه عقب نشینی یک جانبه نیروهای نظامی دولت نجات ملی یمن از سه بندر الحدیده، رأس عیسی و الصلیف را اقدامی سازنده توصیف کرد و با توجه به مانع تراشی‌های فراوان نیروهای مورد حمایت ائتلاف سعودی - اماراتی اظهار داشت: سازمان ملل متحد و کشورهای تأثیرگذار باید با تحت فشار قراردادن ائتلاف از آنان بخواهند به تعهدات خود پای‌بند باشند و کارشکنی‌های خود را در متوقف کردن اجرای توافق استکهلم کنار بگذارند.

وزیر امور خارجه آمریکا برنامه سفرش به روسیه را که قرار بود امروز در مسکو حضور یابد تغییر داد و پیش از سفر به روسیه به بروکسل می‌رود تا با مقامات اروپایی درباره ایران گفت‌وگو کند. البته همان طور که برنامه‌ریزی شده بود با ولادیمیر پوتین و سرگئی لاوروف در سوچی دیدار خواهد کرد.

مشاور فدریکا موگرینی ضمن اشاره به اهمیت برجام و همچنین اشاره به بی‌نتیجه بودن رویکردهای جنگ‌طلبانه دولت آمریکا تاکید کرد که اروپا مانند آمریکا اهداف پنهانی ندارد و حداقل ۱۲۰ روز زمان نیاز است تا بتواند حسن نیت خود درباره پایبندی به تعهدات برجامی‌اش را به ایران نشان دهد.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم که برای شرکت در نشست وزیران امورخارجه این اتحادیه در بروکسل به سر می‌برد، پیش از آغاز نشست در جمع خبرنگاران تصریح کرد که اروپا همچنان از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) حمایت می‌کند چراکه برجام یکی از ستون‌های امنیت در منطقه ماست.

ابراز نگرانی وزیر خارجه انگلیس از تشدید تنش‌ها میان تهران و واشنگتن

وزیر خارجه هلند: برجام باید حفظ شود اما شرط‌های جدید ایران هم عاقلانه نیست

وزیر خارجه اتریش هم بر حفظ برجام تاکید کرد

لودریان: اروپا کماکان خواهان باقی ماندن ایران در توافق هسته‌ای است

بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه با اعلام اینکه با میانجی‌گری ایران در روابط ترکیه-سوریه گشایشی حاصل شده و دیدارهای مستقیمی میان مسئولان دو کشور صورت گرفته است، تاکید کرد که آماده دیدار با همتای ترک خود است.

وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکمنستان ظهر امروز در عشق آباد دیدار و در خصوص طیف وسیعی از موضوعات در زمینه روابط دوجانبه و همکاری‌های منطقه‌ای و بین المللی گفتگو و تبادل نظر کردند و ظریف دراین دیدار تاکید کرد که مشترکات ما با ترکمنستان بیش از همسایگی است.

همچنین  بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در گفتگوی تفصیلی با شبکه العالم درباره اقدامات جدید ایران در رابطه با برجام توضیحاتی ارائه داد و گفت:اقدامات جدید خود را در چارچوب برجام آغاز کرده‌ایم. وی در پاسخ به این پرسش که مواضع آژانس بین المللی انرژی اتمی درخصوص تصمیم ایران در زمینه کاهش تعهدات برجامی چیست؟ گفت: ما اقدامات خودمان را داریم و آژانس هم به عنوان ناظر و نه قاضی حضور دارد و آنچه را که می بیند گزارش می‌کند. قاضی این موضوع اعضای کشورهای مورد توافق هستند و مبانی این قضاوت هم متن برجام است.

دومین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمین پرونده موسوم به شرکت پدیده در دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران در نظام اقتصادی کشور به ریاست قاضی منصوری در مشهد برگزار شد. عدم رعایت حقوق سهامداران، تبلیغات گسترده و اغواگرانه که منجر به بروز مشکلات متعدد برای شهروندان و سهامداران شده، عدم تمکین در برابر تعهدات داده شده، ارائه دلایل غیر واقعی و واهی برای توجیه اقدامات خلاف قانون، تغییر گسترده کاربری اراضی، عدم رعایت حقوق بیت المال و… از جمله مواردی است که توسط نمایندگان ستاد تدبیر استانداری خراسان رضوی، سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی و سازمان امور اراضی کشور به عنوان بخشی از تخلفات متهمان پرونده شرکت پدیده شاندیز در صحن علنی دادگاه مطرح شد.

مدیر کل زندان‌های استان تهران نیز با تقدیر از عملکرد ستاد دیه گفت: بحمدالله طی سال گذشته، ۹۰۱ نفر زندانی نیازمند با جرم غیرعمد که جمعاً بالغ بر دو تریلیون و ۳۷۲ میلیارد ریال بدهکار بودند، آزاد شدند.

آیت الله سیدابراهیم رئیسی در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی حربه امروز دشمنان ایران و در رأس آنها آمریکا را برای عقب راندن و تسلیم کردن جمهوری اسلامی، ناامیدسازی مردم و ایجاد یأس برشمرد و هماهنگی، همدلی، همکاری و هم اندیشی همه قوا را راهبردی ضروری توصیف کرد.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه نیز در حاشیه جلسه امروز مسئولان عالی قضائی از محکومیت یک فرد به دلیل همکاری با سرویس‌های نفوذی انگلیس به ۱۰ سال حبس خبر داد.

* مهمترین اخبار، مصوبات و دستور کارهای  امروز (دوشنبه) بیست و سوم اردیبهشت ۱۳۹۸ مجلس شورای اسلامی را نیز می‌توانید اینجا دنبال کنید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۸-۰۲-۲۳ ۲۰:۱۳

موگرینی یک سال خواب بود یا رفته بود تعطیلات؟