• سه‌شنبه / ۹ مهر ۱۳۹۸ / ۱۴:۳۷
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 98070907044
  • خبرنگار : 71639

/گزارش-رویترز/

به دنبال حملات آرامکو، روسیه حضورش در منطقه را محسوس‌تر می‌کند

به دنبال حملات آرامکو، روسیه حضورش در منطقه را محسوس‌تر می‌کند

"چند ساعت پس از وقوع حمله به تاسیسات آرامکو، نهاد دولتی روسیه در امور صادرات تسلیحات، از مذاکرات آینده با کشورهای خاورمیانه، جهت فروش سامانه های جدید ضد پهپادی خبر داد؛ این موضوع، ورود این کشور به بازاری است که آمریکا کنترل آن را در دست دارد."

به گزارش ایسنا، خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشته است: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، ماه آینده از عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس دیدار خواهد کرد؛ این دیدارها فرصت برای ارتقای همکاری در حوزه نفت و انرژی را مهیا می‌کند و مجالی است تا سرمایه‌گذاری در سامانه ضد پهپاد "پانتسیر" روسیه رونق یابد. نهاد صادرات تسلیحات این کشور، سامانه‌های تسلیحاتی مذکور را در نمایشگاه هوایی دبی در ماه نوامبر به نمایش خواهد گذاشت.

روسو بورون اکسپورت (نهاد صادرات تسلیحات روسیه) در بیانیه‌ای که چند روز پس از وقوع حملات در تاسیسات نفتی عربستان انتشار داد، اظهار کرد: "روادید اخیر در جهان، نشان می‌دهد که مبارزه با پهپادهای هجومی و عملیات شناسایی، اهمیت فزاینده‌ای درخصوص محافظت از تاسیسات مهم دارد".

مانور مسکو در این موضوع تا حدی بازتاب‌دهنده فرصت‌طلبی است؛ به نظر نمی‌آید پوتین فرصت به رخ کشاندن کاستی‌های آمریکا و آزار رقبایش را از دست دهد.

این موضوع از یک جهت دیگر، نشان از تمایل او برای افزایش تاثیرش در منطقه دارد؛ نقشی که مسکو در حمایت از بشار اسد در سوریه ایفا کرده و با ایران و از سوی دیگر، با اسرائیل کنار آمده، نمونه‌ای از این تاثیرات است. روسیه علی‌رغم مخالفت آمریکا، اخیرا یک سامانه موشکی به ترکیه فروخت.

اعتماد به نفس پوتین، در نشست خبری شانزدهم سپتامبر در آنکارا که با حضور روسای جمهور ایران و ترکیه برگزار شد، کاملا مشهود بود. او طی اظهاراتش گفت ریاض باید به خرید سامانه دفاعی از روسیه روی بیاورد.

پوتین در این نشست گفته بود: "آنچه که رهبران سیاسی عربستان سعودی باید انجام دهند، اتخاذ یک تصمیم عاقلانه است، همانطور که ایران سامانه اس-300 و رئیس جمهور اردوغان سامانه دفاعی اس-400 را خریداری کرد".

متیو بولگ، از محققان برنامه اوراسیا و روسیه در موسسه سلطنتی روابط بین‌المللی در لندن می‌گوید: "روسیه در حال جا انداختن خود به عنوان یک عامل سیستمیک در خاورمیانه است، این به آن معناست که دیگر هیچ ‘مشکل’ کوچک یا بزرگ دور از کنترل کرملین نخواهد ماند".

این محقق اظهار داشته است: "آن ها می‌خواهند همه جا باشند و در همه امور مداخله کنند تا به عاملی گریزناپذیر تبدیل شوند".

ترامپ درخصوص حمله به آرامکو، تقصیر را به گردن ایران انداخته بود؛ او بر خلاف اظهاراتش که گفته بود واشنگتن برای تلافی "آماده و مجهز است"، تنها به افزایش تحریم‌ها علیه ایران پرداخت.

با وجود این، هنوز مشخص نیست که آمریکا در دفاع از ریاض، از توان نظامی خود کمک بگیرد. بروز شکاف در تعهدات این کشور با عربستان، می‌تواند پای روسیه را به موضوع باز کند.

کُری شاکه، معاون رئیس موسسه بین‌الملل مطالعات استراتژیک لندن می‌گوید: "اگر جای سعودی‌ها بودم، سری به مسکو و پکن می‌زدم تا فردی قابل اتکاتر از آمریکا پیدا کنم".

او ادامه می‌دهد: "فرصت‌هایی وجود دارد که روسیه از سرمایه‌گذاری در سوریه برداشت خواهد کرد. این نشان از تمایل آن‌ها به خطر کردن‌هایی است که غرب مایل به انجام آن نیست... در حال حاضر، این می‌تواند آرام کردن پادشاهی سعودی باشد".

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۸-۰۷-۰۹ ۱۵:۴۳

روسيه و تركيه هر دو بدنبال منافع ملي حداكثري خود در منطقه هستند و در سياست خارجي همانند روباه پير و مكار انگليس دوست و دشمن دائمي ندارند،‌ روسيه طي سال 1397 در حالي با تركيه در موضوع سوريه مبادرت به همكاري نمود كه قبلاً در سال 1394 و 1395 جنگنده روسي توسط نيروهاي تركيه در خاك سوريه مورد اصابت و انهدام قرار گرفت و خلبان روسي آن كشته شد و همين عربستان حامي تروريست هاي داعش ضربات مهلكي را بر نيروهاي پياده محدود روسي حاضر در سوريه وارد نمود و در همين صحنه بحران سوريه شاهد چرخش 180 درجه و دودوزه بازي هاي متعدد تركيه و روسيه بوديم و ديديم كه چگونه با برگ مردم بيگناه و مظلوم سوريه براي تامين منافع خود و امتياز گيري از غرب و آمريكا در موضوعات مبتلا به خود با آنها استفاده كردند همانند موضوع بحران اوكراين و كاهش فشار تحريمي اروپا عليه روسيه و همچنين معامله اردوغان با آمريكا براي جلوگيري از كاهش ارزش لير تركيه و مشكلات داخلي خود و موارد بيشمار ديگر،‌ اين همان روسيه است كه انفجار انتحاري كنار جاده اي توسط وهابيون سلفي در وولوگراد موجب كشته شدن تعدادي از شهروندان روسيه گرديد،‌ در نهايت بايد گفت كه روسيه و تركيه و عربستان كوچكترين ارزشي براي انسانيت و حقوق بشر قائل نيستند و در اين وسط فقط جان و مال و ناموس مردم بي گناه و مظلوم سوريه و عربستان و عراق و روسيه و اوكراين و يمن وجه مسالحه اين ابرقدرت ها و امپرياليسم جهاني و نوچه هاي آنها يعني تركيه و عربستان و امارات و غيره قرار خواهد گرفت و هر گونه تحولاتي در جهت صلح در آينده منطقه غرب آسيا هرگز به معني فراموشي خاطره تاريخي و حافظه تاريخي ملت هاي منطقه از جنايات وحشيانه گروهك هاي ساخته و پرداخته و حمايت شده توسط آمريكاي جهانخوار، رژيم كودك كش عربستان،‌ رژيم كودك كش صهيونيستي،‌ انگليس،‌ امارات، تركيه،‌ اردن، فرانسه،‌ آلمان و ديگر پادوهاي منطقه اي آنها نخواهد شد.