• یکشنبه / ۱۹ آبان ۱۳۹۸ / ۱۱:۱۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 98081911346
  • خبرنگار : 71415

آناتولی: نواز شریف با ارتش بر سر جانش معامله کرده است

آناتولی: نواز شریف با ارتش بر سر جانش معامله کرده است

بر اساس گزارش خبرگزاری آناتولی، گمانه‌زنی‌هایی درباره انعقاد یک به اصطلاح معامله میان ارتش پاکستان و نواز شریف در پی اعلام اجازه دولت پاکستان به وی به منظور سفر به خارج به هدف پیگیری معالجه و درمان مطرح شده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، نعیم الحق، مشاور سیاسی عمران خان، نخست وزیر پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد، دولت این کشور به نواز شریف، نخست وزیر اسبق محبوس در زندان، اجازه داده برای پیگیری معالجات درمانی خود به خارج از این کشور سفر کند.

شبکه خبری محلی "ژئو نیوز" به نقل از منابعی در خانواده نواز شریف گزارش کرد، این نخست وزیر اسبق پاکستان قرار است امروز یکشنبه به همراه برادرش و رهبر مخالفان دولت یعنی شهباز شریف به شهر لندن سفر کند.

سناتور مشاهدالله خان یک دستیار نزدیک نواز شریف نیز  به خبرگزاری آناتولی گفت، وی که سه دوره نخست وزیر پاکستان بوده طی "روزهای پیش‌رو یا هفته آینده" قرار است با پروازی خاک پاکستان را ترک کند.

نواز شریف در حال حاضر به خاطر بیمار بودنش به قید وثیقه آزاد بوده و در بیمارستانی در شهر لاهور بستری است اما ممنوع‌الخروج بودنش تا کنون به او اجازه نداده خاک پاکستان را ترک کند.

امروز همچنین شاه محمد قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان هم در گفتگو با خبرنگاران گفت، با توجه به گفته پزشکان مبنی بر ضرورت ادامه معالجه نواز شریف در خارج به منظور نجات جان وی، "موانع قانونی" برای خروج او از کشور برداشته شده است.

او تصریح کرد: دولت پاکستان برای نظر پزشکان اهمیت قائل است و ما دعا می‌کنیم که او درمان شده و با وضعیت سلامتی خوب به کشورش برگردد و در سیاست مشارکت داشته باشد.

یک سری مصاحبه‌ها با چند مقام دولتی و نزدیکان نواز شریف نشان می‌دهند، شریف که به یک بیماری مربوط به سیستم ایمنی بدن همراه با اختلال خونریزی مبتلا است و حالش رو به وخامت گزارش شده، به درخواست اعضای خانواده اش به ویژه مادر خود قبول کرده که پاکستان را ترک کرده و به خارج برود.

یک کمیته پزشکی دولتی در پاکستان پیشتر به او پیشنهاد پیگیری معالجاتش در خارج از پاکستان به دلیل پیچیده شدن وضعیت بیماری را داده بود.

مریم نواز، دختر نواز شریف و وارث سیاسی او نیز تایید کرده که عمویش یعنی شهباز شریف در حال نهایی ساختن امور برای به خارج منتقل کردن این نخست وزیر سابق است.

او به خبرنگاران گفت: من شخصا به خاطر توقیف بودن پاسپورتم توسط دادگاه نمی‌توانم با آنها سفر کنم.

نواز شریف در عین حال تاکنون دو بار عمل جراحی باز قلب داشته است و چند وقت پیش در ارتباط با دو مورد از سه پرونده‌اش به اتهام فساد محکوم شناخته شد و در ارتباط با پرونده سوم تبرئه شد.

او در ژوئیه 2017 توسط دادگاه عالی پاکستان از نخست وزیری خلع شد.

با این حال سناتور نهال هاشمی، یک رهبر شناخته شده حزب مسلم لیگ متعلق به نواز شریف گمانه‌زنی درباره وجود یک معامله بین این نخست وزیر اسبق و به اصطلاح تشکیلات حاکم، اصطلاحی که اشاره به ارتش پاکستان دارد، را رد کرد.

او به خبرگزاری آناتولی گفت: موضوع صرفا مربوط به یک مساله پزشکی است و هیچ ربطی به سیاست ندارد.

حمید میر، یک تحلیلگر سیاسی مستقر در اسلام آباد هم گفت: سفر نواز شریف به خارج به نفع دولت فعلی پاکستان است.

او خاطر نشان کرد: نواز شریف به مرگ نزدیک شده و نه فقط خانواده او، بلکه تشکیلات حاکم پاکستان هم می‌خواهند او این کشور را ترک کند. چنانچه در زندان اتفاقی برای او بیفتد مدیریت تبعاتش برای دولت و تشکیلات حاکم سخت است.

با این حال او به خبرگزاری آناتولی گفت: هنوز اطمینانی وجود ندارد که نواز شریف بتواند به خاطر وخیم شدن حالش به خارج سفر کند.

از سوی دیگر حبیب اکرم، یک تحلیلگر سیاسی مستقر در لاهور نیز معتقد است، اتفاقات اخیر دست کم بدون وجود یک تفاهم ممکن نمی‌شدند.

او نیز به خبرگزاری آناتولی گفت: اگر پای یک معامله در اتفاقات اخیر مطرح نیست اما دست کم می‌توان گفت که وجود یک تفاهم همه این اتفاقات را ممکن ساخته اما وضعیت مبهم است و به رغم آن که شواهد و شرایط حاکی از وجود این معامله یا  تفاهم هستند اما پیگیری رد پای آن دشوار است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha