• شنبه / ۷ خرداد ۱۴۰۱ / ۰۸:۰۲
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1401030704530
  • خبرنگار : 50037

۲۶ گونه جانوری در همدان در معرض انقراض است

۲۶ گونه جانوری در همدان در معرض انقراض است

ایسنا/همدان معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان از ۲۶ گونه جانوری در معرض خطر انقراض این استان خبر داد.

مهدی صفی خانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در استان همدان ۲۶گونه جانوری در درجه‌های مختلف آسیب پذیری  شناسایی شده که در معرض خطر هستند، از این تعداد پنج گونه به خزندگان، ۱۷ گونه به پرندگان و چهار گونه به پستانداران اختصاص دارد.

وی افزود: برای جلوگیری از خطر انقراض این نوع از گونه‌های جانوری سعی بر آن شده تا با تهیه برنامه عملیاتی با برنامه ریزی لازم جمعیت این نوع از گونه‌های جانوری را مدیریت کرده و تحت مدیریت و حفاظت قرار دهیم.

صفی خانی با اشاره به برخی از گونه‌های جانوری در معرض خطر استان، تصریح کرد: از بین خزندگان لاک پشت مهمیز دار، از بین پرندگان ترلان، بحری، بالابان، غاز پیشانی سفید کوچک، میش مرغ و از بین پستانداران پایکا، زرده بر و سیاه گوش را می‌توان به عنوان گونه‌های جانوری در معرض خطر استان همدان نام برد.

شناسایی بیش از ۳۱۵ گونه جانوری در استان همدان

وی در ادامه تعداد گونه‌های جانوری شناسایی شده استان همدان را تاکنون بیش از ۳۱۵ گونه برشمرد و تصریح کرد: این گونه‌های جانوری شامل چهار گونه دوزیست، ۴۵ گونه خزنده، بیش از ۱۹۰گونه پرنده، ۳۴گونه پستاندار و ۳۹ گونه ماهی هستند.

صفی خانی در رابطه با تنوع زیستی و جانوری استان همدان خاطر نشان کرد: تراکم جمعیت انسانی در واحد سطح وضعیت حفاظت جانوری را در استان محدود می‌کند و از طرفی گونه‌های جانوری محدودیت دارند.

وی یاد آورشد: همدان، استان کوچکی بوده و به لحاظ جمعیت نیز متراکم است و امکانات و نیازهایی که این جمعیت در زندگی روزمره دارند در محدوده جمع و جوری جمع شده و همین امر موجب شده زیستگاه‌های گونه‌های جانوری و حتی گونه‌های گیاهی را با محدودیت مواجه کند و شرایط تراکمی را محدود کند اما به هر شکل جز استان‌هایی است که تراکم جمعیت جانوری خوبی به نسبت وسعت و محدوده‌های استان دارد.

صفی‌خانی ادامه داد: شاید به لحاظ جمعیتی گونه‌های جانوری استان همدان به دلیل محدودیت زیستگاهی جمعیت بالایی نداشته باشد و این محدودیت و قطع ارتباط های مهاجرتی و کریدورهای ارتباطی که گونه‌های جانوری با هم دارند به واسطه شرایط موجود در استان تا حدودی  محدودشان می کند اما کم بودن جمعیت جانوری و محدود بودن وسعت مناطق تحت مدیریت و یا مناطق زیستگاهی حیات وحش دلیل بر بی اهمیت بودن آن نیست و باید در استانی چون استان همدان اهمیت این زیستگاه ها و جمعیت های کم‌ را بیشتر بدانیم چرا که به واسطه شرایطی که داریم آسیب پذیرتر هم هستند.

وی بیان کرد:در استان همدان وقتی به خانگرمز وارد می‌شوید یکباره تراکم بالای حیات وحش را می توان دید اما نباید فراموش کرد که این تراکم‌ بالای جمعیت در این واحد چون گستردگی زیادی ندارد اگر بیماری حادث شود سریعتر منطقه آسیب دیده و جمعیت حیات وحش آسیب می‌بیند.

صفی خانی گفت: در استان همدان یک محدوده زیستگاهی کوچکی وجود دارد اما این کوچک بودن اهمیت بیشتری نسبت به مناطق بزرگتر دارد چون این محدودیت و شکنندگی که زیستگاه‌های ما دارند این اهمیت را بالا برده و باید بیشتر دقت کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha