• دوشنبه / ۱۴ آذر ۱۴۰۱ / ۱۳:۱۹
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1401091409202
  • منبع : نمایندگی سمنان

پاشنه‌ آشیل یک قانون مهجور که دو دهه از آن می‌گذرد

پاشنه‌ آشیل یک قانون مهجور که دو دهه از آن می‌گذرد

ایسنا/سمنان مدیرکل بهزیستی استان سمنان از شهرداری ها، نظام مهندسی و ناظران بر فرآیند ساختمان‌سازی به عنوان اصلی‌ترین پاشنه‌های آشیل در مناسب‌سازی و عدم اجرای این قانون نام برد.

محمود منطقی ۱۴ آذرماه در حاشیه ویژه برنامه هفته بهزیستی در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: برخلاف نگرش عموم، مناسب‌سازی معابر برای معلولین وظیفه این اداره کل نیست.

وی بر لزوم مناسب سازی معابر به عنوان یکی از حقوق قانونی معلولین تاکید و تصریح کرد: وقتی این قانون سال‌ها پیش از این مصوب شد، می‌بایست مطابق قانون ادارات و دستگاه‌ها حداقل برای مناسب سازی دستگاه خود اقدام و سالانه ۳۰ درصد ساختمان‌های خود را مناسب‌سازی کنند اما با وجود گذشت سال‌ها هنوز مشکلات جدی در این بخش وجود دارد.
وی با اشاره به فعالیت ستادهای استانی و شهرستانی مناسب سازی ادامه داد: بهزیستی یکی از اعضای این ستاد است و در این بخش تنها وظیفه نظارتی دارد.
وی یادآوری کرد: برخی دستگاه ها به دلایل مختلف و از جمله قدیمی و تخریبی بودن برخی ساختمان های اداری و عدم امکان متناسب‌سازی آنها از مناسب سازی این ساختمان‌های اداری سرباز زدند. البته برخی دستگاه ها نظیر فرودگاه های سمنان و شاهرود نیز به طور ۱۰۰درصد فضای خود را مناسب سازی کردند که جای تقدیر دارد.

مدیرکل بهزیستی استان از شهرداری‌ها و دهیاری ها به عنوان مهمترین مسوولان موثر در مناسب سازی معابر نام برد و افزود: با وجود اینکه قانون مناسب سازی در سال ۸۳ مصوب و بعدها در سال های ۹۶ و ۹۷ در آن بازنگری شده اما همچمنان اجرای این قانون با مشکلات جدی روبرو است.
این مدیر مسوول با اشاره به نیاز جامعه معلولین به فعالیت های بانکی گفت: متاسفانه گاه عابر بانک ها راه اندازی و بعد به فکر مناسب سازی آن می افتند. برخی از این خودپردازها واقعا در دسترس معلولین نیست. البته برخی از بانک ها در استان نیز در راه اندازی خودپردازها به مناسب سازی آن برای معلولین توجه داشتند.

پاشنه‌ آشیل یک قانون که قریب دو دهه از آن می‌گذرد
وی از انجمن های فعال در حوزه معلولین به عنوان بازوان اجرایی بهزیستی در این بخش نام برد و گفت: انجمن های معلولین به رصد فرآیند مناسب سازی می پردازند.

منطقی از عضویت انجمن‌های معلولین در ستاد مناسب سازی خبر داد و گفت: حضور معلولین در این ستاد می‌تواند به اجرای بهتر این قانون کمک می‌کند. این ستاد در استان و شهرستان‌ها به صورت فصلی برگزار و پیگیر اجرای قانون است.
وی با اشاره به مشکلات معلولین در رفت و آمد در شهرها و معابر عمومی گفت: خوشبختانه در قیاس با گذشته اقدامات خوبی هم صورت گرفته به طور مثال اخیرا ۲۰۰۰ اتوبوس‌ شهری که در شرکت عقاب افشان در حال ساختند برای معلولین مناسب سازی شده و معلولین می توانند با ویلچر وارد این وسائل نقلیه عمومی شوند.

وی از وجود ۹ اتوبوس مناسب سازی شده در سمنان خبر داد و اظهار کرد: معلولین می توانند برای تردد در شهرها به راحتی از این وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha