• یکشنبه / ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۵:۱۲
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1401121410275
  • خبرنگار : 50046

مدیرکل منابع طبیعی استان خبر داد:

تهیه طرح مرتعداری در سطح ۸۸۸ هزار هکتار از مراتع خراسان شمالی

تهیه طرح مرتعداری در سطح ۸۸۸ هزار هکتار از مراتع خراسان شمالی

ایسنا/خراسان شمالی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی از تهیه طرح مرتعداری در سطح ۸۸۸ هزار هکتار در این استان خبر داد.

اسدی در نشست خبری که امروز ۱۴ اسفندماه در محل این اداره کل برگزار شد، اظهار کرد: تاکنون در ۲۸۷ «سامان مرتعی» در این استان در سطح ۸۸۸ هزار هکتار طرح تهیه شده که برای ۱۹۲ سامان از این تعداد، سند برای ذی نفعان صادر شده است.

وی مساحت سامان هایی که برای آن ها سند تهیه شده را ۵۲۳ هکتار اعلام کرد.

اسدی با اشاره به اینکه در خراسان شمالی۳۳ هزار هکتار بهره بردار از مرتع وجود دارد، گفت: تعداد سامان های مرتعی ممیزی شده، ۱۰۰۴ هکتار است.

به گفته وی، مساحت مراتع در این استان یک میلیون و ۵۵۲ هزار هکتار است.

این مقام مسئول به فعالیت های آبخیزداری در استان نیز اشاره کرد و افزود: تاکنون در سطح یک میلیون هکتار در این استان مطالعات آبخیزداری انجام و در سطح ۷۳۰ هکتار نیز عملیات اجرایی آن انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه با انجام فعالیت های آبخیزداری در سطح هر هکتار، ۵۰۰ هزار متر مکعب آب ذخیره سازی می شود، بیان کرد: در این استان با انجام فعالیت های آبخیزداری موفق به ذخیره سازی ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب شده ایم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی تصریح کرد: جلوگیری از فرسایش خاک یکی دیگر از مزایای اجرای طرح های آبخیزداری است که در این استان تا میزان ۵ میلیون تن از فرسایش خاک جلوگیری شده و ارزش اقتصادی آن ۱۴۰ میلیون دلار بوده است.

وی در ادامه از اجرای طرح مردمی کاشت درخت همزمان با سراسر کشور در این استان خبر داد و گفت: باید طی ۴ سال در کشور یک میلیارد درخت کشت شود که سهم خراسان شمالی کشت ۱۶ هزار اصله نهال در مساحت ۳۲ هزار هکتار است.

اسدی تاکید کرد: این امر کمک بسیار بزرگی به تولید اکسیژن و جلوگیری از انتشار گاز دی اکسید کربن می کند.

وی به اجرای طرح تنفس جنگل های شمال نیز اشاره کرد و ادامه داد: با اجرای این طرح میزان تولید چوب کاهش یافته است که استانی همچون خراسان شمالی با اجرای طرح های زراعت چوب و کشت درختان صنوبر می توانند کمک خوبی در تولید چوب داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha