• دوشنبه / ۲۲ آبان ۱۴۰۲ / ۱۲:۰۴
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1402082215940

تنگی نفس عابران پیاده‌رو در خیابان زند شیراز؛

راه را باز کنید تا قدری در خیابان زند نفس بکشیم!

راه را باز کنید تا قدری در خیابان زند نفس بکشیم!

ایسنا/فارس وجود دست‌فروشان بدون مجوز و مهاجر از شهرهای دیگر در بلوار کریم خان زند شیراز که مکان اصلی وجود ادارات و بیمارستان‌های مهم این کلانشهر است موجب شده تا راه بیماران سد و تردد شهروندان دچار اختلال شود.

خیابان کریم خان زند شهر شیراز از دیرباز تاکنون محل استقرار ادارات کل و بیمارستان‌های اصلی این کلانشهر به عنوان قطب سلامت کشور و حتی خاورمیانه بوده و محل تردد بیماران داخلی و خارجی است و حتی جزو محورهای تاریخی، فرهنگی و مذهبی شهر محسوب ‌می‌شود.

جدای از ترافیک سنگین که چندین بار در رسانه‌های استانی مطرح شده و گوش شنوایی در سال‌های متمادی برای حل این معضل نیست حال اکنون تصرف پیاده روها توسط دست‌فروشان را نیز باید به این درد دیرینه اضافه کرد! وضعیتی که قابل توصیف نیست و حتی ورودی بانک‌ها و مغازه‌ها را نیز سد کرده است.

جولان دست‌فروشان بعضاً با حضور شهروندان شهرهای دیگر با پهن کردن یک پارچه ساده بر روی زمین و گذاشتن لباس، میوه و یا ظروف چینی یا پلاستیکی در هر ساعت از شبانه‌روز بدون هیچ مجوزی در پیاده‌روی این خیابان باعث نازیبایی این محور و ایجاد سدمعبر شدید آن هم در پیاده‌رو به خصوص در بلوار کریم خان زند شیراز کرده است. آیا پسندیده است در پیاده‌رو اصلی‌ترین خیابان کلانشهر شیراز نفس کشیدن را هم از شهروندان گرفته شود؟

سد معبر به عنوان تخلفی آشکار در قانون ذکر شده و اشخاصی که در کنار معابر، با اشغال سطح معینی از پیاده‌رو  اقدام به فروش اجناس و کالاهای خود می‌کنند، برای عبور و مرور عابران ایجاد مشکل کرده و با ایجاد سد معبر تخلف می‌کنند.

حضور دست‌فروشان نه تنها تجاوز به حریم شهروندان محسوب می‌شود بلکه جامعه را نیز از لحاظ بهداشتی و اقتصادی با مشکل مواجه می‌کند. دست‌فروشانی که با جنس‌های تقلبی و ارزان‌تر، اقدام به فروش کالاهای خود می‌کنند با عرضه مواد غذایی غیربهداشتی و آلوده، سلامت و بهداشت شهروندان را به خطر می‌اندازند و باعث شیوع بسیاری از بیماری‌ها می‌شوند و حقوق سایر کسبه را نیز تضییع می‌کنند.

در تبصره یک بند دو ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها ذکر شده است که «سدمعابر عمومی و اشغال پیاده‌روها و استفاده غیرمجاز آن‌ها و میدان و پارک‌ها و باغ‌های عمومی برای کسب یا سکنی و یا هر عنوان دیگری ممنوع است و شهرداری مکلف است از آن جلوگیری و در رفع موانع موجود و آزاد کردن معابر و اماکن به وسیله ماموران خود اقدام کند».

خبرنگار ایسنا برای پیگیری مطلبه مردم به سراغ معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری شیراز رفت تا آخرین وضعیت رسیدگی به این دستفروشان را جویا شود.

غلامرضا غلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه هر گونه سد معبر در اماکن غیر از ساماندهی شهرداری تخلف محسوب می‌شود، گفت: اگر تخلف منجر به آزار و اذیت کسبه و ایجاد مشکل در عبور و مرور مردم شود، مجرمیت خواهد بود.

وی با بیان اینکه دست‌فروشان و چهارراه زند و خیابان کریم‌خان زند هیچ‌گونه مجوزی از شهرداری شیراز دریافت نکردند و حاضر به تغییر مکان خود نشدند، افزود: اکنون سازمان میادین و مشاغل شهرداری شیراز این افراد را شناسایی کرده و با احضار مسئولان خود خوانده آن‌ها درصدد حل این مشکل است و حتی این افراد حدود ۱۵ روز بازداشت دادگستری بودند.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری شیراز، خیابان کریم‌خان زند را یکی از معابر حساس، تاریخی، فرهنگی و مذهبی دانست که نباید با دست فروشی دچار نازیبایی و سد معبر شود و اظهار کرد: دست‌فروشان در نقطه دیگری ساماندهی خواهند شد یا جمع‌آوری می‌شوند.

غلامی ادامه داد: در پدیده دستفروشی لایحه شهرداری شیراز به تصویب شورای اسلامی شهر رسیده و اکنون کارگروه متشکل از مسئولان مرتبط با این موضوع، دستفروش را تعریف کرده است و در حال اتخاذ تدابیری برای ساماندهی آن‌ها هستند.

وی با بیان اینکه بر جمع‌آوری دست‌فروشان مصمم هستیم، تاکید کرد: مجوز شورای تامین شهرستان شیراز برای جمع‌آوری دست‌فروشان محور زند اخذ شده است و تا پایان آبان‌ماه امسال دستفروشان غیرمجاز و متخلف جمع‌آوری خواهند شد. همچنین دست‌فروشی اتباع خارجی معنایی ندارد و با این‌گونه افراد نیز برخورد خواهد شد.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری شیراز با اشاره به وجود مراکز درمانی مهم شیراز در محور زند، اضافه کرد: با جمع‌آوری دست‌فروشان، آرامش مردم و تردد در پیاده رو برای رسیدن بیماران به پزشکان هموار می‌شود چراکه مهم‌ترین مراکز درمانی در این مسیر مستقر هستند.

غلامی یادآور شد: مردم نیازمند تردد روان در پیاده‌رو های اصلی شهر هستند همچنین به دلیل اینکه قشر ضعیف جامعه دستفروشی می‌کنند، سعی داریم آن‌ها را به نقاط دیگری که آسیبی به دنبال نداشته باشد، منتقل کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۲ ۱۳:۲۲

این تصویر البته شیراز نیست، بازار تهران، کمی بالاتر از شمس العماره و کوچه مروی است