• جمعه / ۱۳ آذر ۱۳۸۳ / ۱۲:۱۷
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 8309-05256
  • خبرنگار : 90062

هشدار يك كارشناس ساختمان: نماهاي شيشه‌يي در هنگام زلزله خطرات جاني و مالي زيادي به همراه دارند تدوين دستورالعمل مستقل مقاوم‌سازي اجزاي غيرسازه‌يي ضروريست

هشدار يك كارشناس ساختمان:
نماهاي شيشه‌يي در هنگام زلزله خطرات جاني و مالي زيادي به همراه دارند
تدوين دستورالعمل مستقل مقاوم‌سازي اجزاي غيرسازه‌يي ضروريست

نماهاي شيشه‌يي ساختمانها مي‌توانند در هنگام وقوع زلزله باعث بروز خسارات جاني و مالي زيادي شوند.

مهندس اسماعيل پورشاهيد، كارشناس طراحي و مقاوم‌سازي ساختمان در حاشيه سمينار «مقاوم سازي ساختمانها در برابر زلزله» در گفت‌وگو با خبرنگار علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) با تاكيد بر خطرات ناشي از نماهاي شيشه‌يي  ساختمانها اظهارداشت: نماهاي شيشه‌يي در هنگام وقوع زلزله مشكلات زيادي ايجاد مي‌كنند كه البته مي‌توان با اتخاذ تمهيداتي ويژه نسبت به افزايش مقاومت لرزه‌يي نماهاي شيشه‌يي و كاهش خسارات ناشي از آنها اقدام كرد.

وي خاطرنشان كرد: از جمله اين تمهيدات استفاده از تلق‌هاي مخصوصي است كه توسط پژوهشگاه بين‌المللي زلزله‌شناسي ساخته شده و همانند تلق‌هاي بكار رفته در شيشه‌هاي خودرو از پخش شدن قطعات شكسته شده شيشه‌ها در هنگام زلزله و بروز تلفات جاني پيشگيري مي‌كند. روش ديگر آن است كه شيشه‌ها را به نحوي داخل قاب قرار دهيم كه فاصله‌دار بوده و بتوانند بدون وارد كردن ضربه به يكديگر تغيير مكان دهند.

اين مهندس طراحي و مقاوم‌سازي سازه در عين حال خاطرنشان كرد: متداولترين روش براي ايمن‌سازي نماهاي شيشه‌يي استفاده از مواد ارتجاعي بر روي آنهاست كه با جذب تغيير مكانهاي احتمالي و جلوگيري از ضربه‌زدن شيشه‌ها به يكديگر، به علت وجود تلق در شيشه‌ها از خرد شدن و سقوط آنها جلوگيري مي‌كند.

مهندس پورشاهيد با اشاره به ضرورت مقاوم‌سازي اجزاي غيرسازه‌يي ساختمانها در برابر زلزله به ايسنا گفت: اجزاي غيره‌سازه‌يي شامل بخشهايي از سازه نظير اجزاي داخلي معماري در نماها، تاسيسات مكانيكي و تاسيسات برقي است. بحث ايمن‌سازي اجزاي غير‌سازه‌يي به دليل آسيب‌پذيري و گستره خرابي آنها در برابر زلزله و در پي داشتن صدمات زياد اقتصادي و جاني هم اكنون در بسياري از كشورهاي پيشرفته مطرح بوده و در پي آن هستند كه اين‌گونه سازه‌ها را در مقابل زلزله مقاوم كنند.

وي افزود: با توجه به گران‌قيمت بودن تاسيسات بيمارستاني، مخابراتي و رايانه‌يي و اهميت ادامه كار آنها در شرايط پس از زلزله، مقاوم‌سازي اين قبيل تاسيسات به ويژه در بيمارستانها از اهميت ويژه‌اي برخوردارست كه خوشبختانه اين مساله در ايران از طريق سازمان تامين اجتماعي و وزارت بهداشت كه تعداد زيادي از بيمارستانها تحت نظر آنها هستند در حال بررسي و ارزيابي است.

مهندس پورشاهيد با اشاره به تجارب و تحقيقات خود در زمينه شيوه‌هاي مقاوم‌سازي اجزاي غير سازه‌يي در مناطق زلزله‌خيز كانادا، خاطرنشان كرد: اجزاي غير‌سازه‌يي مراكز مهم مانند بيمارستانها و مراكز مخابرات در نواحي لرزه‌خيز كانادا كاملا ‌مقاوم سازي شده‌اند. در ايالت كاليفرنياي آمريكا نيز طبق دستورالعمل‌هاي موجود بايد بيمارستانها و همه اجزاي غير‌سازه‌يي تا سال 2008 مقاوم شوند.

وي در پايان تصريح كرد: در اغلب كشورها آيين نامه‌ها يا دستورالعملهاي مستقلي براي ايمن‌سازي اجزاي غير‌سازه‌يي وجود دارد ولي در ايران تنها در يكي از فصول دستورالعمل مقاوم‌سازي يا بهسازي ساختمانهاي كشور به تجهيزات و اجزاي غير‌سازه‌يي توجه شده است كه اميدواريم حداقل در زمينه بيمارستانها دستورالعمل مشخصي تهيه و اجرا شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha