به گزارش ایسنا، محمود مهرداد شکریه با بیان در حال حاضر انتظارات از شرکتهای دانشبنیان جدی است، اظهار کرد: برای اینکه ایدهای به محصول تبدیل شود و به بازار برسد، زنجیرهای وجود دارد. در واقع فرآیند تجاریسازی ایدههای تحقیقاتی دارای فعالیتهای متنوعی است که بعضی از اجزاء این زنجیره در کشورمان مغفول مانده است. توجه به بخشهای مختلف این فرآیند و ارتباط هماهنگ و نظاممند بین آنها از الزامات موفقیت در تجاریسازی ایدههای تحقیقاتی است.
شکریه با تشریح اقدامات لازم برای راهاندازی یک شرکت دانشبنیان، گفت: مسیر تبدیل ایده به محصول و دستیابی به بازار را به سادگی نمیتوان طی کرد و یک فرد دارای ایده برای تحقق آن نیاز به حمایت دارد.
وی ادامه داد: در اولین بخش این زنجیره نیاز به خلق یک ایده است که خود نیازمند نوآوری است. تربیت افراد خلاق در سیستم آموزشی مناسب، روابط بینالمللی دانشگاهها و دسترسی آنها به بانک اطلاعات جهانی نیز سایر نیازمندیهای خلق ایده است. در واقع، ما به سیستم نوآوری ملی نیاز داریم که از ابتدای تحصیلات آغاز میشود و سپس به دانشگاهها و صنایع میرسد.
دبیر ستاد توسعه فناوریهای مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی همچنین عنوان کرد: حفاظت از مالکیت فکری در کشور، از دیگر مواردی است که این زنجیره را تحت تاثیر قرار میدهد. برای تجاریسازی پتنت نیاز به سازمانهای حمایتی احساس میشود. مرحله بعد این فرایند، آشنایی با بازار محصول و در ادامه برای ارائه محصول به بازار نیز، نیاز به سرمایهگذار است.
وی در ادامه مطالبی را از مورد مغفول واقع شدن سرمایهگذاری خطرپذیر در کشور و چالشهای راهاندازی شرکت بیان کرد.
شکریه در بخش بعدی سخنان خود با بیان اینکه تمام مسئولیتها بر عهده دانشگاه نیست و بخش خصوصی، دولتی و صنایع باید کمک کنند، گفت: نبود زیرساختهای مختلف نظیر سرمایههای ریسکپذیر، حفاظت از مالکیت معنوی، فضای مناسب جهت ایدهپردازی، استانداردها، کدهای ملی و مواردی از این قبیل سبب کندشدن یا توقف تلاشهایی است که در این زمینه در کشور صورت گرفته است. در تمامی مراحل زنجیره فوق، ارتباط معنیدار با مراکز جهان در حوزههای ایدهپردازی، تحقیقات، استانداردسازی، بازار و غیره نیز از الزامات اساسی برای رسیدن به موفقیت محسوب میشود.
انتهای پیام
زنجیره تجاریسازی ایدههای تحقیقاتی در کشور مغفول مانده است

دبیر ستاد توسعه فناوری مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری گفت: برخی از اجزای زنجیره تجاریسازی ایدههای تحقیقاتی در کشور مغفول مانده است که توجه به بخشهای مختلف این فرآیند و ارتباط هماهنگ و نظاممند بین آنها از الزامات موفقیت در تجاریسازی ایدههای تحقیقاتی است.
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات