• یکشنبه / ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ / ۱۰:۲۵
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 97121909828
  • منبع : نمایندگی اردبیل

امام جمعه بیله سوار:

بیانیه گام دوم انقلاب باید به گفتمان روز جامعه تبدیل شود

بیانیه گام دوم انقلاب باید به گفتمان روز جامعه تبدیل شود

ایسنا/اردبیل امام جمعه بیله‌سوار گفت: بیانیه گام دوم انقلاب باید به گفتمان روز جامعه تبدیل شده و بیانیه مقام معظم رهبری که حاوی مطالب بسیار مهمی است؛ باید به اقشار مختلف جامعه تبیین شود.

‌حجت‌الاسلام اصغر جدایی در گفت‌وگو با ایسنا،‌ با اشاره به بیانیه مقام معظم رهبری در ابتدای ورود به دهه پنجم انقلاب اظهار کرد: در تار و پود بیانیه گام دوم انقلاب که از سوی مقام معظم رهبری صادر شده است؛ توجه و تاکید به حضور نسل جوان در سازندگی کشور، امید و خوش‌بینی به آینده موج می‌زند که نکته به نکته این بیانیه باید به جوانان و مردم جامعه تبیین شود.

وی خاطرنشان کرد: در بیانیه مقام معظم رهبری مطالب بسیار مهمی صادر شده است که باید به اقشار مختلف جامعه تبیین شود چرا که رهبر عزیز، ژرف‌نگر و عالیقدر ما که مدت زمان زیادی از عمر مبارکشان را در حال مجاهدت بوده‌اند و اشراف بر مسائل جهان معاصر دارند در شروع دهه پنجم انقلاب به ما ملت ایران هدیه بزرگی دادند که باید شکرگزار آن باشیم.‌

امام جمعه بیله‌سوار با اشاره به اینکه بیانیه گام دوم به صورت جامع و زیبا بیان شده که نگاه متفاوت و خلاقانه در آن دیده می‌شود، افزود: مقام معظم رهبری میراث انقلاب اسلامی را به صورت هوشمندانه به نسل جدید انقلاب و جوانان انتقال می‌دهد و این بیانیه با صراحت، صداقت و انصاف بیان شده است که عقلانیت، حکمت، صلابت و استواری در آن مشهود است و به نوعی وظیفه‌سازی و مسئولیت‌آفرینی می‌کند؛ بنابراین قابلیت بالایی دارد که در جامعه ما به صورت گسترده‌ای در مورد آن بحث شده و گفتمان‌سازی شود.

جدایی گفت: مقام معظم رهبری در این بیانیه که بسیار مفصل و جامع است، نکات سودمند و موضوعات بسیار مهمی را مطرح فرمودند و در واقع نقشه راهی را ترسیم نموده‌اند که کاملا عملیاتی و راهبردی است و رسانه ها نیز در این راستا باید اقدام به گفتمان‌سازی نمایند تا اینکه این مسیر عملیاتی در متن جامعه پیاده شود.

وی ادامه داد: در حالی که عده‌ای نسل جوان را یک مشکل برای انقلاب می‌دانند ولی رهبری در این بیانیه نسل جوان را بسیار پرانگیزه و پرتوان معرفی می‌کنند و نگاهشان به نسل جوان نگاه بسیار زیبایی توام با امید است.

امام جمعه بیله سوار با تاکید بر اینکه مقام معظم رهبری راهکار رسیدن به اهداف انقلاب را جوانان می‌دانند، تصریح کرد: به همین خاطر از جوانان می‌خواهند برای مقابله با سبک زندگی غربی و برای کاهش زیان‌های اخلاقی وارد بشوند.

جدایی با بیان اینکه سبک زندگی غربی، اخلاق انسان را فاسد می‌کند، خاطرنشان کرد: سبک زندگی غربی دین و سیاست را خراب می‌کند، همچنین به کشور و ملت آسیب‌رسان است چرا که این سبک ضررهای جبران‌ناپذیری دارد که بایستی به این مسئله توجه ویژه‌ای داشته باشیم.
 
وی ضمن تاکید بر الزام استفاده از ظرفیت‌های جوانان در عرصه‌های مدیریتی و تصمیم‌گیری اظهار کرد: مدیران، کارگزاران، اندیشمندان و فعالان جوان کلماتی هستند که رهبر انقلاب خیلی از آنها استفاده کردند و از جوان‌ها می‌خواهند که در میدان‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی ورود پیدا کنند و به مسئولان توصیه فرموده‌اند از جوان‌ها در همه میدان‌ها بهره بگیرند.

جدایی گفت: گاهی شاهد هستیم برخی افراد مثلا بیش از ۳۰ سال در یک پست اجرایی مسئولیت دارد در حالی که بعضی از این مسئولان باید ولایی بودن خودشان را نشان دهند و چه لزومی دارد میدان را برای حضور جوانان خالی نکنند.

امام جمعه بیله‌سوار به مصوبه اخیر مجلس مبنی بر منع حضور نمایندگان سه دوره متوالی در مجلس بیان کرد: هر چند تصویب این قانون که نمایندگی مجلس سه دوره باشد، فکر خوبی بود و دیر تصویب شد اما معتقد هستم دوره نمایندگی مجلس باید دو دوره باشد چرا که وقتی یک فرد بارها و بارها به مجلس راه پیدا می‌کند، در واقع راه ورود بسیاری از جوانان فرهیخته را به مجلس می‌بندد.

جدایی اظهار کرد:بنده از روزی که به عنوان امام جمعه انتخاب شدم، پیگیر هستم‌ که از مجریان جوان استفاده کنم و معتقدم اداره اوقاف باید برنامه‌ریزی کند که در هئیت‌های امنا از جوان‌ها استفاده بشود که این کار لبیک به فرمایشات مقام معظم رهبری در استفاده از نیروهای جوان است و این امر بایستی در همه ادارات و نهادهای دولتی و غیردولتی تجلی داشته باشد و هر کسی در حیطه خودش میدان را به جوانان بدهد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی بیله‌سوار با بیان اینکه باید اول ارزیابی کنیم که آیا خودمان شامل نصایح و رهنمودهای رهبری هستیم یا خیر، متذکر شد: افرادی که زمان زیادی در مسئولیت‌های اجرایی و میدانی بوده‌اند و در مورد گام دوم هم صحبت می‌کنند باید توجه داشته باشند که اول از خودشان شروع کنند و نیاز است تا در انتخاب وزرا، استانداران و فرمانداران به جوان‌ها اعتماد شود تا جوان‌های شایسته و نخبه بدون توجه به مسائلی دیگر و بر اساس نخبه‌گرایی در مسئولیت‌ها انتصاب شوند.

جدایی با اشاره به علت صدور این بیانیه در دهه چهارم انقلاب افزود: طبق معارفی که داریم چهل سالگی سن پختگی است و پیامبر گرامی اسلام در ۴۰ سالگی به پیامبری رسیدند.
وی افزود: حضرت موسی هم که به میعادگاه رفته بودند در اول سی روز بود و سپس چهل روز شد به عبارتی چهل روز طول کشید تا از میعادگاه بازگشتند.

امام جمعه بیله‌سوار ادامه داد: این که در بعضی دعاها هست که چهل مرتبه خوانده شود یا این که در نماز شب گفته شده چهل مومن را دعا کنید در علم فیزیولوژی هم رشد سلولی انسان تا چهل سالگی است، در علم بیولوژی رشد فکری انسان و تجمیع تجارب در سن چهل سالگی به کمال می رسد که مجموع این موارد نشان می‌دهد که عدد چهل بسیار مهم است.

جدایی ناکارآمد نشان دادن نظام اسلامی را حربه دشمن دانست و تاکید کرد: در بعضی از عرصه‌ها عواملی هستند که با عملکردشان مشکلاتی برای مردم ایجاد می‌کنند که در بحث گوشت یا خودرو و ... اقلامی که ما واقعا کمبودی نداریم، عواملی گویا برنامه‌ای دارند که می‌خواهند مردم را به صف‌ها بکشانند؛ به همین خاطر مقام معظم رهبری بر دستاوردهای انقلاب تاکید دارند و از نکات مثبت تمجید کردند.

وی به نوصیه‌های مقام معظم رهبری در باب پیشرفت‌های علمی کشور بیان کرد: یکی از توصیه‌ها این است که ما به پیشرفت‌های علمی با شدت بالا شتاب بدهیم تا بتوانیم به قله‌های دانش دست بیابیم و از این مرزهایی که الان داریم عبور کنیم‌.

امام جمعه بیله‌سوار اظهار کرد: مقام معظم رهبری در بحث شتاب بخشیدن به پیشرفت‌های علمی در توصیه‌ای که به مسئولین داشتند؛ شتاب بخشیدن به پیشرفت‌های علمی و احساس مسئولیت بیشتر برای جهاد علمی را توصیه می‌کنند.

جدایی با اشاره به اهمیت توسعه دانش و دوری از مدرک‌گرایی گفت: متاسفانه مدرک‌گرایی در جامعه ما زیاد شده است و برخی دانشگاه‌ها در کشور هدفشان تجارت است نه توسعه علم چرا که دانشگاهی که به دانشجوی خود بدون کمترین مطالعه‌ای نمره قبولی می‌دهد؛ این دانشگاه تجارتخانه است و دانشگاه نیست، ‌اگر می خواهیم به رشد و شکوفایی علمی برسیم بایستی جهاد علمی در محیط‌های آموزشی صورت بگیرد تا پیشرفت‌های علمی فزاینده صورت پذیرد.

وی یادآور شد: در حوزه‌های علمیه هم در این چهل سال گذشته تحولات عظیمی رخ داده است و کتاب‌های زیادی نگاشته شده و کارهای خوب و لازمی انجام شده لیکن باز هم کافی نیست و ما در حوزه علمیه شاهد روزآمدی نیستیم.

جدایی با اشاره به محوریت معنویت و اخلاق در بیانیه گام دوم عنوان کرد: طبق فرمایش مقام معظم رهبری آمارهایی که داریم نشان می‌دهد رشد معنویت و اخلاق در جامعه ما بالاست و با نگاهی عمیق می بینیم که جمعیتی عظیم از جوانان که هر سال به سمت کربلا می‌روند، جوان‌هایی که در ایام اعتکاف در مساجد حاضر می‌شوند، جوان‌هایی که در قالب‌های مختلف به صورت اردویی به زیارت امام رضا(ع) یا جمکران و قم می‌روند و... واقعا حاکی از رشد معنویت در جامعه است.‌
 وی عنوان کرد: بیانیه گام دوم یک نگاه واقع بینانه‌ای دارد اما روح این بیانیه که نقاط ضعف و قوت را توامان می‌بیند همراه با امید به آینده است و این امید و خوش‌بینی را نبایستی از دست بدهیم.

امام جمعه بیله‌سور با اشاره به محورهای اقتصادی در بیانیه گام دوم خاطرنشان کرد: برای رسیدن به اقتصاد مستقل و برون رفت از مشکلات اقتصادی کشور باید اقتصاد مقاومتی را سرلوحه فعالیت‌ها و برنامه‌های اقتصادی کشور قرار بدهیم.

جدایی گفت: در چند سال گذشته اتفاقات عجیب و غریبی افتاد که هنوز پاسخ شفافی از سوی مدیران اقتصادی دولت به مردم ارائه نشده است  وعلت ورود بعضی کالاهای عجیب و غریب نظیر دسته بیل، برخی کالاهای غیراساسی و غیرمهم، کالاهای تزئیناتی و تجملاتی و ... به کشور مورد سوال است و باید مشخص شود چه دست‌هایی در کار است که ارز را از کشور خارج می‌کنند؟

وی اظهار کرد: معمولا ارتباط تجاری با غرب ثمرات خوبی برای ما نداشته است چرا که آن‌ها همیشه در پی صادر کردن کالاهای مصرفی خودشان  هستند و در حال حاضر یکی از بهترین کارهای اقتصادی در عرصه صادرات، استفاده از بازار اقتصاد شرق است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی بیله‌سوار خاطرنشان کرد: امروز دنیای اقتصاد در شرق متحول گردیده و بازار پررونقی نسبت به غرب دارد و نباید تصور کنیم اگر با چند کشور اروپایی ارتباط اقتصادی و تجاری نداشته باشیم به آخر خط رسیده‌ایم در حالی که ما معمولا از ارتباطات اقتصادی با آنها خیلی هم سود نمی‌بریم.

جدایی ادامه داد: مغز بیانیه گام دوم امیدواری به آینده است که این حالت را نباید از دست داده و هیچ گاه ناامید نشویم چرا که انقلاب ما یک انقلاب مکتبی، علمی، محتوایی اخلاقی و معنوی و انقلاب ما یک انقلاب فطری و جهانی است.

وی در پایان تصریح کرد: انقلاب ما براساس آموزه‌های یک دین آسمانی تشکیل شده است و ما مکتبی هستیم که صاحب یک تمدن بودیم، تمدنی بسیار بزرگ که حتی تمدن غربی هم بسیاری از موفقیت‌های خویش را مرهون این تمدن عمیق و بزرگ اسلامی می‌داند و امروز هم نیاز به تمدن داریم لذا هدف ما از انقلاب  محصور به ایران نبوده و هدف این است که ایران به یک ابرقدرت و ابرتمدن اسلامی تبدیل شود.‌


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha