• سه‌شنبه / ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ / ۱۲:۱۵
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 97122111275
  • منبع : نمایندگی قم

‌قائم مقام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره):

‌برای ادامه راه و برداشتن گام دوم نیاز به نقشه راه داشتیم

‌برای ادامه راه و برداشتن گام دوم نیاز به نقشه راه داشتیم

ایسنا/قم قائم مقام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: برای ادامه مسیر نیاز به نقشه‌ راه داشتیم و مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم، مسیر را به ما نشان دادند.

آیت الله محمود رجبی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا گفت: بیانیه مقام معظم رهبری درواقع مصداق این حدیث شریف است که هرکس 40 روز خود را خالصانه برای خداوند قرار دهد خداوند سرچشمه های حکمت را از قلب وی به زبانش جاری می کند؛ این بیانیه حکیمانه ای است که خداوند در سایه اخلاص مقام معظم رهبری برزبان ایشان جاری کرده است.

وی ادامه داد: این بیانیه در بهترین موقعیت ومناسب ترین شرایط بیان شد، یعنی در شرایطی که ملت باحضور خود در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، وفاداری خود را نسبت به نظام و ارزش های انقلاب نشان دادند و به رخ جهانیان کشاندند.

رجبی بیان کرد: برای ادامه راه و برداشتن گام دوم نیاز به نقشه راه داشتیم که مقام معظم رهبری با ایراد این بیانیه نقشه راه را به ما داده و مسیر را مشخص نموده اند و وظیفه همه‌ی نهادها، مسئولین و اقشار جامعه است که در هر موقعیتی که هستند، به میدان بیایند و با مد نظر قرار دادن این نقشه را گام دوم را بر دارند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه در این بیانیه ابتدا فضای ایران در قبل انقلاب اسلامی و سپس در بعد آن بررسی می‌شود، گفت: بسیار مهم است که ما بدانیم مسیری که آمده ایم سراسر افتخار است؛ همانطور که خداوند نیز در قرآن کریم خطاب به امت اسلامی و هم خطاب به قوم حضرت موسی(ع) می گوید که بنگرید قبلا چه وضعی داشته و اکنون در چه وضعی هستید.

آیت الله رجبی ادامه داد: امتیاز مهم این نظام، انقلابی است که با گذشت 40 سال همچنان به اهداف خود بر پایه یک مبنای عقلانی پایبند است و نسبت به ارزش های خود دچار تردید نشده است.

تکرار نقایص و خطاها از هیچ مسئولی پذیرفته نیست

وی عنوان کرد: البته این بدین معنا نیست که در این مسیر هیچ نقصی وجود نداشته‌ است، بلکه مسئولینی نیز بوده‌اند که کوتاهی کرده‌اند. آنچه مهم است این است که ما باید برای برداشتن گام دوم خطاهایی که از سوی متولیان امر صورت گرفته را بررسی کرده و از تکرار آن ها جلوگیری کنیم؛ تکرار این نقایص وخطاها از مسئولین و هیچ کس دیگری پذیرفته نیست.

قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ع) گفت: همانطور که مقام معظم رهبری نیز فرمودند، در برخی زمینه ها مانند عدالت، آنگونه  که اقتضای فرهنگ این ملت و انقلاب است پیش نرفته ایم، هرچند این موارد نقص به معنای اشتباه بودن  این مسیر و به معنای پسرفت و عقب‌گرد نیست و حتی با وجود همه این نواقص با وضع قبل از انقلاب از زمین تا آسمان تفاوت ایجاد شده است، منتهی آن شکل مطلوبی که مناسب این فرهنگ غنی باشد، ایجاد نشده است.

رجبی با اشاره به اینکه یکی از نکات دیگر مهم این بیانیه تاکید رهبر انقلاب بر جوان گرایی است، بیان کرد: اکنون قشر وسیعی از جامعه ما را جوانان تشکیل می‌دهند اما متاسفانه در سال های اخیر به جای میدان دادن به این جوانان با نشاط، با فکر و نوآور سراغ مسئولینی که نه توان جسمی و نه توان روحی مناسب را دارند؛ رفتند که این مسئله خود موجب مشکلات فراوانی شده است.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: تجربه ما در دفاع مقدس  نیز تایید کننده این مطلب است؛ در یک جنگی که تقریبا تمام دنیا در برابر ما ایستاده بود، این نیروهای جوان با کمترین امکانات توانستند در مقابل ارتش مسلح دشمن بایستند و کاری کنند که هم در جنگ پیروز شویم، هم در تولید ملزومات جنگی پیش برویم و هم در بسیاری از فناوری های علمی از رتبه های برتر جهان باشیم و این همه مرهون اعتماد به جوانان خلاق و متعهد است.

وی گفت: متاسفانه در این چند سال بیشتر نگاه به بیرون بوده است و ما نتیجه نگاه به بیرون و بی اعتمادی به درون را در جاهایی دیده‌ایم و این تجارب به ما می‌گوید که از این موارد پرهیز کنیم و تجربه جنگ به ما می‌گوید که از جوانان خلاق و متعهد خودمان استفاده کنیم.

رجبی عنوان کرد: نکته دیگر در این بیانیه بحث آتش به اختیار است، این که اگر مردم دیدند که مسئولین به وظیفه خود عمل نمی‌کنند، باید به صحنه آمده و وارد عمل شوند. اگر مسئولین بدانند که در صورت عمل نکردن به وظیفه‌شان با برخورد مردم مواجه می‌شوند؛ این قطعا در عملکرد آنان تاثیر خواهد داشت.

وی گفت: این بیانیه باید در سطوح مختلف گفتمان سازی و تبیین شده و سپس عملیاتی شود، به گونه‌ای که در هر مرحله قابل سنجش و ارزیابی باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha