• یکشنبه / ۳۰ تیر ۱۳۹۸ / ۱۰:۳۰
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 98043015472
  • خبرنگار : 71567

معاون آموزشی سابق وزیر علوم:

نهادهای فرا ستادی، آموزش عالی را به خود واگذارند/دانشگاه آزاد خود را تافته جدابافته نداند

شریعتی - معاون وزیر علوم

معاون آموزشی سابق وزارت علوم با تاکید بر اینکه دانشگاه آزاد نباید خود را تافته جدا بافته از آموزش عالی بداند چرا که جزو زیر نظام های آموزش عالی است، گفت: این دانشگاه باید خود نقش مثبت و منفی خود را در عرصه آموزش عالی بررسی کند و ببیند جه اندازه در این عرصه موثر بوده است.

به گزارش ایسنا، دکتر مجتبی شریعتی نیاسر در  مراسم تودیع خود به عنوان معاون آموزشی سابق وزارت علوم و معارفه معاون جدید آموزشی وزیر علوم که امروز در محل وزارت علوم برگزار شد، گزارشی از اقدامات حوزه آموزش عالی طی چهارساله گذشته ارائه داد و گفت: سال ۹۳ روی همین صندلی برای معارفه خودم نشستم  که نقطه آغازین فعالیت ما در معاونت آموزشی بود. کنترل کمی، ارتقای کیفی و اعتلای هماهنگی شعار معاونت آموزشی در این معاونت محسوب می شد.

وی در ادامه افزود: اولین اقدام، طرح آمایش آموزش عالی بود و شاهد وضعیت رشد بی رویه در زیر نظام های آموزشی عالی بودیم. تعداد مراکز آموزش عالی زیاد بود جمعیت دانشجویی متناسب با هرم دانشجویی بود. توسعه ی آموزش عالی از یک نگاه، کارشناسانه نبود. متأسفانه با وجود اظهارات از منابع مختلف اما در مورد آمایش آموزش عالی اقدامات خاصی صورت نگرفته بود.

دکتر شریعتی با انتقاد از دستگاه هایی که در آموزش عالی دخالت می کنند، تاکید کرد: نمایندگان و قوه قضاییه به آموزش عالی ورود کرده و اجازه نمی دهند آموزش عالی کار خود را انجام دهد.

شریعتی نیاسر با بیان اینکه نهادهای فراستادی آموزش عالی را به حال خود واگذارند و اختیار را به دانشگاه ها بدهند، گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی هم به برخی مسائل آموزش عالی از جمله مجوز تاسیس دانشگاه و کارگروه های گسترش و برنامه ریزی ورود کرده، که این شورا نیز باید به بخش سیاستگذاری ورود کند.

وی با انتقاد از عملکرد دانشگاه آزاد، افزود: متاسفانه دانشگاه آزاد خود را تافته جدا بافته می داند در حالیکه این دانشگاه زیر مجموعه آموزش عالی است و باید تابع قانون و مقررات آموزش عالی باشد.

به گفته معاون آموزشی سابق وزارت علوم، حمایت های غیر منطقی از دانشگاه آزاد صحیح نیست و این دانشگاه باید خودش بررسی کند که تا چه اندازه در حوزه آموزش عالی مثبت و چه اندازه هم منفی عمل کرده است در واقع نقش خود در این عرصه را بررسی نماید.

وی تاکید کرد: وزارت علوم در مورد برخی تخلفات، بارها به دانشگاه آزاد هشدار داد. این دانشگاه باید نقطه ضعف هایش را شناسایی کرده و در راستای تنویر افکار عمومی آنها را رفع کند.

شریعتی نیاسر در ادامه تاکید کرد:  در این چند سال ۵۲ موسسه غیردولتی لغو مجوز شدند و ظرفیت شان به صفر رسید. تعداد غیردولتی ها از ۳۵۲ موسسه در سال ۹۲ به ۳۰۰ موسسه کاهش یافت. باور من این است که از غیردولتی ها به دلیل حساسیت بیشتر باید حمایت بیشتری کرد و به همین میزان در مورد آنها سخت گیری بیشتری وجود دارد.

معاون آموزشی سابق وزارت علوم، در ادامه خاطرنشان کرد: تاکنون سه بار استعفا دادم یکبار دوره سرپرستی وزارت علوم، بار دوم اوایل فعالیت دکتر غلامی و بار سوم هم که حدود چهار ماه پیش. بنابراین تغییر در مدیریت این حوزه با هماهنگی صورت گرفته و الان خوشحال هستم دکتر خاکی صدیق که مدیری قابل، با تدبیر و خوش سابقه است در این عرصه ورود کرده است.

دکتر شریعتی نیاسر همچنین ضرورت حذف کنکور برای ورود به دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: کنکور نه به معنای حذف در تمام بخش‌ها بلکه به معنای ساماندهی پذیرش دانشجو می‌باشد که باید این وضعیت اصلاح شود. چرا که سیستم تست زنی روش مناسبی برای ورود به دانشگاه‌ها نیست.

معاون آموزشی سابق وزارت علوم همچنین از وضعیت نابسامان پذیرش دانشجوی دکتری در دانشگاه‌ها انتقاد کرد و گفت: بیش از ۱۰۰ هزار دانشجوی دکتری در کشور داریم که البته به این تعداد دانشجو نیاز نیست. سالانه هم ۲۰ هزار نفر به این ظرفیت اضافه می‌شوند. در واقع بیشترین این دانشجویان اصرار دارند بعد از اتمام تحصیل وارد دانشگاه شوند در حالیکه ۷۵ درصد این دانش آموختگان در حالیکه دانشگاه‌ها به ۷۵ درصد این دانشجویان نیاز ندارند و تنها ۲۵ درصد آنها جذب می‌شوند.

وی اضافه کرد: ما ناچار هستیم دانش آموختگان دکتری را که در دانشگاه‌ها جذب نمی‌شوند به جامعه تزریق کنیم. چرا که نیازی به حضور آنها در دانشگاه‌ها نیست.

دکتر شریعتی همچنین تاکید کرد: فعالیت ما در معاونت آموزشی وزارت علوم با سه شعار کنترل کمی، ارتقای کیفی، اقتدار و هماهنگی در سال ۹۳ آغاز شد و اقداماتی نیز برای تحقق این شعارها انجام دادیم. به گونه‌ای که اولین اقدامات آمایش علمی آموزش بود و زمانی که این مسئولیت را قبول کردم شاهد تعداد زیادی زیرنظام‌ها بودیم و جمعیت دانشجویی ما متناسب با بازار کار نبود. در واقع توسعه آموزش عالی منبعث از نگاه کارشناسانه نبود.

به گفته وی، در ارتباط با آمایش آموزش عالی ابتدا مستندات کافی وجود نداشت اما در سال ۹۳ طرح این آمایش تهیه و در سال ۹۴ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید. در واقع سیاست‌های کلان آموزش عالی در بستر این طرح مورد حمایت شورا قرار گرفت و دستگاه آموزش عالی در هشت بند مکلف به برنامه ریزی کرد.

معاون آموزشی سابق وزارت علوم یادآور شد: تدوین دو طرح اقتصاد مقاومتی از دیگر برنامه‌های این معاونت آموزشی بود که در این دوره اجرا شد و می‌توان در این راستا به طرح پیاده سازی آمایش آموزش عالی و ارتقای پنج دانشگاه و پنج پژوهشگاه به تراز بین‌المللی اشاره کرد. در واقع وقتی ستاد آمایش شکل گرفت آموزش عالی به ۱۰ منطقه تقسیم بندی شد و بر این اساس مدیریت منطقه‌ای را دنبال نمودیم.

دکتر شریعتی موضوع کیفیت را از مهمترین برنامه‌های آموزش عالی دانست و گفت: در این زمینه دانشگاه‌ها سطح بندی شده‌اند و با ابلاغ مصوبه‌ای فضایی رقابتی در دانشگاه ایجاد شد و ما باید نظام رتبه بندی را پیگیری و در کشور اجرا می‌کردیم.

وی همچنین به اهمیت دیپلماسی علمی در شرایط تحریم اشاره کرد و گفت: در شرایط تحریم باید این موضوع مورد توجه بیشتری قرار بگیرد و ما امیدواریم تا سال ۱۴۰۴ پنج دانشگاه و پنج پژوهشگاه ما در جمع ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار بگیرد.

دکتر شریعتی نیاسر اعمال تفویض اختیار و تمرکز زدایی از وزارت علوم را از دیگر برنامه‌های موفق این حوزه دانست و گفت: طی این مدت بسیاری از امور را به دانشگاه‌ها واگذار کردیم که می‌توان به تقویم آموزشی، بازنگری دروس، آئین‌نامه‌های آموزشی، ایجاد دوره‌های دکتری تخصصی و ... اشاره نمود. ضمن اینکه دهه سرآمدی آموزش نیز شکل گرفت و تفاهم‌نامه‌ای به امضای سه وزارتخانه بهداشت، علوم و آموزش و پرورش به منظور توسعه هدفمند آموزش و پرورش امضا شد.

معاون آموزشی سابق وزارت علوم با اشاره به تدوین شناسنامه موسسات غیر انتفاعی خاطرنشان کرد: از مصادیق موسسات متقلب می‌توان به پژوهشگاهی اشاره کرد که بسیاری از افراد و مسئولان را درگیر تحصیل غیر قانونی کرده بود که البته با این موضوع نیز برخورد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در سال ۹۲ حدود ۳۵۳ موسسه غیر انتفاعی تشکیل شده بود که این تعداد در حال حاضر به ۳۰۰ موسسه کاهش پیدا کرده است و وزارت علوم با موسساتی که کیفیت لازم را نداشتند به شدت برخورد نمود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.