• یکشنبه / ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۰:۱۶
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 98052009830
  • خبرنگار : 30054

چگونه عکس‌های بهتری در سفر بگیریم؟

چگونه عکس‌های بهتری در سفر بگیریم؟

عکاسی با تلفن‌های همراه در حال تغییر دنیای پیچیده دوربین‌های بزرگ است. هیچ زمانی به‌اندازه امروز، عکاسی برای همه سریع و آسان نبوده است. بدون لنزهای بزرگ و پرهزینه، می‌توان عکس‌هایی گرفت که نفس را در سینه حبس می‌کنند.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام قاصدک۲۴، به‌علاوه، عکاسی چاشنی سفر نیز هست؛ چه یک سلفی دونفره باشد و چه عکس از طبیعت. اگرچه نیاز نیست یک عکاس حرفه‌ای باشید اما بدون شک دانستن نکاتی حرفه‌ای، عکس‌های شما را بهتر خواهد کرد. اگر خرید بلیط هواپیما یا خرید بلیط قطار خود را انجام داده‌اید با قاصدک ۲۴ همراه شوید تا یاد بگیریم چگونه عکس‌های بهتری در سفر بگیریم؟

سوژه را قاپ بزنید

به مقصد رسیدن می‌تواند به‌اندازه کافی برای شما هیجان‌انگیز باشد؛ اما از خود بیخود نشوید! اکنون بهترین فرصت برای پیدا کردن سوژه‌های جالب است. همان‌طور که درگیر تجربه کردن این لذت هستید، به جزئیات هم توجه کنید. شک نداشته باشید که خیلی زود سوژه‌های جالبی پیدا خواهید کرد. گرفتن یک عکس سریع از جاذبه‌های دیدنی خوب است اما سوژه کم نیست. چشم عکاسی خود را بهتر کنید تا آنچه را که در ورای سوژه‌های معمول نهفته، ببینید. چشم بگردانید تا اشکال منحصربه‌فرد، رنگ‌های ویژه، سایه‌های شگفت‌انگیز یا انعکاس‌های دیدنی در یک حوض آب را ببینید. از زوایای بالا و پایین عکاسی کنید، خلاقیت به خرج دهید و برای جستجوی زوایای جدید اندکی به خود زحمت بدهید.

حس مکان را ثبت کنید

عکس‌های دیدنی از سفر معمولا فرهنگ مقصد را به شیوه‌ای جذاب به تصویر می‌کشند. دوربین گوشی‌های هوشمند که همیشه هم در دسترس هستند، ثبت لحظه‌های ناگهانی از زندگی روزمره را بیش‌ازپیش آسان کرده‌اند. وقت بگذارید و رفتار آدم‌های دوروبر خود را مشاهده کنید. بعد ببینید که آیا چیزی ارزش عکس گرفتن را دارد یا نه؟ اما هرگز از اصول اخلاقی عبور نکنید. اگر افراد متوجه حضورتان شدند، از آن‌ها اجازه بگیرید. نه در هر فرهنگی یعنی نه. پس به حریم خصوصی افراد احترام بگذارید.

در لحظه سیر کنید

گاهی اوقات بهترین سوژه زمانی به ثبت می‌رسد که ما به دنبال آن نیستیم. چشم ریزبین داشتن مهم است اما به یک عکس بالقوه که در زمان حال جلویتان قرارگرفته، خیلی موشکافانه نگاه نکنید. گرفتن عکس‌هایی که یادآور سفر شما باشند اصلا بد نیست؛ اما قبول کنید که بعضی حس‌ها را نمی‌شود با این نگاه ثبت کرد. بهترین لحظه ممکن است وقتی خودش را به شما نشان دهد که اصلا انتظارش را ندارید.

کمی هم مهارت‌های فنی خود را تقویت کنید.

نورپردازی

متاسفانه دوربین‌های گوشی‌های همراه قابلیت اندکی برای تنظیم دیافراگم، سرعت شاتر و تنظیمات دیگر دارند؛ اما توانایی تشخیص نورپردازی مناسب یک مهارت مهم به شمار می‌رود. پس این نکات را به خاطر بسپارید:

اول تنها با چشم خود نور را مشاهده کنید و برای بار دوم از طریق نمایشگر تلفن همراه خود این کار را انجام دهید. به این نکات توجه داشته باشید که دوربین تلفن شما چگونه بر سایه‌ها تأثیر می‌گذارد، چگونه توجه را مستقیم کرده و به‌خصوص چگونه رنگ‌ها را تغییر می‌دهد (رنگ‌هایی که ما با چشم غیرمسلح می‌بینیم به‌ندرت با آنچه در نمایشگر می‌بینیم، یکی هستند).

نور تعیین‌کننده کیفیت، حس و غنای رنگ است. در هنگام ظهر و هم‌زمان که خورشید به نقطه اوج خود می‌رسد، نور تند اما خنثی با سایه‌های تندتر را شاهد هستیم. ساعت‌های پس از طلوع و تا پیش از غروب آفتاب، ساعت‌های طلایی نامیده می‌شوند. چرا که رنگ‌ها گرم، غنی و لطیف شده و حتی زمینی‌ترین صحنه‌ها را هم به چیزی روحانی تبدیل می‌کنند.

عکاسی در فضای بسته به خاطر کمبود نور، وجود لامپ به‌ویژه مهتابی، سخت‌تر است؛ اما حتی تغییر رنگ نورهای مصنوعی هم قابلیت خلق یک فضا و القای یک حس خاص را دارد. پس‌ از این فرصت استفاده کنید و به نتیجه دلخواه خود برسید.

استفاده از HDR به‌جای فلش در موقعیت‌های کم‌نور

فلش دوربین‌های تلفن همراه می‌تواند باعث محو شدن سوژه، ممانعت از زوم کردن و ایجاد قرمزی چشم سوژه‌ها شود. پس سعی کنید از قابلیت اچ‌دی آر به‌جای فلش استفاده کنید. این قابلیت چندین شات را در نماها و لایه‌های مختلف گرفته و آن را به یک عکس با نور و جزئیات متعادل‌تر تبدیل می‌کند.

اگر هم می‌خواهید از نورپردازی مصنوعی در زمینه تاریک استفاده کنید، از یک دوست کمک بگیرید. از آن‌ها بخواهید تا با فلاش گوشی خود (یک نور فلش مناسب) به سوژه اشاره کنند. برای اینکه نمایی لطیف‌تر و تمیزتر خلق شود، یک دستمال سفید کاغذی را بازکرده و در صورت نیاز یک برگه آن را جدا کنید. حالا از دوست خود بخواهید تا فلاش را از طریق آن به سوژه بتاباند.

از نمایشگر گوشی برای پیداکردن نما استفاده کنید

دیدن ظرفیت در یک صحنه یا سوژه برای عکاسی تازه شروع کار است؛ اما تبدیل کردن این ظرفیت به یک ترکیب جالب با وجود تمام محدودیت‌های نمایشگر تلفن همراهتان، نکته مهمی است. قانون سه‌گانه نخستین چیزی است که یک عکاس در مرحله ترکیب‌بندی عکس به آن نیاز دارد. خطوطی افقی و عمودی را تصور کنید که فریم را به سه بخش مساوی تقسیم کرده و گریدی از نه بخش را به وجود آورده‌اند. حالا نقطه کانونی عکس را در جایی که خط‌ها یکدیگر را قطع می‌کنند و دور از مرکز فریم قرار دهید تا ترکیب‌بندی متعادل‌تری حاصل شود.

از ابعاد مربع شکل استفاده کنید

حالا که قانون را می‌دانید، کافی است آن را بشکنید؛ البته نه در همه‌جا! با آمدن اینستاگرام، محبوبیت ابعاد مربع نیز دوباره برگشته است. ابعادی که یادآور دوربین‌های پولاروئید و فیلم‌های ۱۲۰ میلی‌متری هستند. در این ابعاد، قرار دادن سوژه در مرکز می‌تواند تأثیر دل‌نشینی ایجاد کند. قانون سه‌گانه‌ها هنوز موقع گرفتن خط افقی، تعیین پیش‌زمینه، پس‌زمینه و میان زمینه و یا ایجاد عمق میدان یک عکس، کاربرد دارد. عمق زمینه، فاصله بین دورترین و نزدیک‌ترین نقطه در ترکیب‌هایی با زوم بسیار، در دوربین‌های گوشی‌های همراه بسیار محدود است. با این‌ حال فیلترهایی هم برای این کار در گوشی‌های جدیدتر پیش‌بینی‌ شده است.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.