• سه‌شنبه / ۹ مهر ۱۳۹۸ / ۱۳:۴۴
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 98070906958
  • خبرنگار : 50212

ساوه نیازمند نردبان بلند آتش نشانی و دو ایستگاه جدید

ساوه نیازمند نردبان بلند آتش نشانی و دو ایستگاه جدید

ایسنا/مرکزی رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ساوه گفت: با توجه به جمعیت حدود 300 هزار نفری شهر ساوه در حال حاضر جای خالی دو ایستگاه آتش نشانی در این شهر احساس می‌شود.

محمدرضا برزگر در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ساوه در حال حاضر با 85 نیروی اداری و عملیاتی به شهروندان خدمات لازم را ارائه می دهد که از این تعداد 15 نیروی انسانی در حوزه ستادی و اداری فعالیت دارند.

وی بیان کرد: آتش نشانان ساوه هم اکنون در سه ایستگاه آماده پوشش حوادث احتمالی در سطح شهرستان هستند و ایستگاه شماره 4  در شهرک علوی نیز از نظر فضای فیزیکی تجهیزاتی به بهره برداری رسیده است و به محض جذب 20 نیروی انسانی که قرار است به چرخه نیروهای عملیاتی اضافه شود، خدمات خود را آغاز خواهند کرد.

برزگر در ادامه گفت: بر اساس استانداردهای جهانی آتش نشانی (NFPA) برای هر 50 هزار نفر جمعیت شهری باید یک ایستگاه آتش‌نشانی احداث شود و با توجه به جمعیت حدود 300 هزار نفری شهر ساوه در حال حاضر جای خالی دو ایستگاه دیگر علاوه بر ایستگاه شهرک علوی در شهر ساوه احساس می‌شود.

وی به وضعیت خودروهای عملیاتی این سازمان نیز اشاره کرد و  افزود: در حال حاضر 12 خودروی عملیاتی در اختیار سازمان است که متاسفانه معدل سنی خودروهای عملیاتی آتش نشانی ساوه از 10 سال عبور کرده است، البته با مساعدت شهردار ساوه چند خودروی امدادی خریداری و کار خرید دو خودروی دیگر برای ایستگاه شماره 4 در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه خودروهای آتش‌نشانی به دلایل مختلف دارای استهلاک بالا هستند، افزود: به دلیل نیاز بالای آتش نشانی ساوه به تجهیزات و خودرو، خرید تجهیزات ایمنی آتش‌نشانان، از اولویت های مجموعه مدیریت شهری است.

رئیس سازمان آتش نشانی ساوه به موضوع آموزش و ارتقای توانمندی آتش‌نشانان به عنوان یک اصل و ضرورت اجتناب ناپذیر اشاره کرد و افزود: ارتقای سطح علمی، کیفی و عملی آتش‌نشانان اصلی ترین محورهای برنامه های عملیاتی این سازمان است که بصورت حرفه‌ای و تخصصی با هدف افزایش سطح کیفی امدادرسانی به شهروندان اجرایی می شود تا در هنگام بروز سانحه بهترین خدمات در کمترین زمان ممکن ارائه شود.

وی با اشاره به اینکه آتش نشانی ساوه مجهز به ست هیدرولیک امداد و نجات است، گفت: خوشبختانه ست هیدرولیک امداد و نجات در سه ایستگاه مستقر و در زمان بروز سوانح جاده ای مورد استفاده قرار می گیرد، اما به دلیل حجم بالای تصادفات و تلفات جاده ای در محورهای مواصلاتی شهرستان ساوه این تعداد پاسخگو نیست و خریداری یک دستگاه ست نجات بالغ بر 20 میلیارد ریال هزینه در بردارد که قرار است با مساعدت شهردار و مجموعه خدمات شهری تامین شود.

برزگر در پاسخ به این پرسش که با توجه به ساخت مجتمع های بلندمرتبه در شهر، آیا سازمان مجهز به نردبان بلندمرتبه برای امدادرسانی در این خصوص هست، گفت: متاسفانه آتش نشانی ساوه نردبان بلند برای امداد و نجات در ساختمان‌های مرتفع ندارد، از این رو تجهیز شهرستان به نردبان بلند برای امدادرسانی در آپارتمان‌های مرتفع نظیر پروژه‌های مسکن مهر شهرک علوی ضروری است.

وی بیان کرد: از آنجاکه هزینه خرید نردبان بلند تخصصی آتش نشانی به ارتفاع 54 متر بالغ بر 200 میلیارد ریال است، لذا مجموعه شهرداری به تنهایی توان تامین این میزان هزینه را ندارد از این رو باید ستاد مدیریت بحران تدبیری اتخاذ کند که با مشارکت سایر دستگاهها نسبت به خرید نردبان بلند اقدام شود. در حال حاضر نردبان امدادی تخصصی آتش نشانی شهرداری ساوه تا ارتفاع 18 متری را پوشش خواهد داد.

برزگر در ادامه گفت: با وجود محدودیت هایی که در حوزه امکانات و تجهیزات و نیز نیروی انسانی وجود دارد، متوسط رسیدن آتش نشانان در حوادث داخل شهر کمتر از پنج دقیقه و به طور میانگین بین سه الی چهار دقیقه است که با استانداردهای جهانی مطابقت دارد.

وی گفت: در نیمه نخست سال جاری ماهانه به طور متوسط 200 تماس با سامانه 125 آتش نشانی ساوه برقرار شده است که تمامی تماس ها عملیاتی شده و آتش نشانان ساوه علاوه بر پوشش حوادث داخل شهر خدمات لازم را به روستاها، واحدهای تولیدی و صنعتی در شهرک های صنعتی و نیز سوانح جاده ای ارائه می دهند.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو اظهار کرد: به مناسبت هفتم مهرماه و روز ملی آتشنشانی رژه ناوگان موتوری و خودرویی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ساوه با حضور خودروهای سنگین، سبک و ناوگان موتوری این سازمان در سطح شهر با هدف به نمایش گذاشتن سطح آمادگی و توان نیروهای عملیاتی این سازمان برگزار شد.

برزگر بیان کرد: آتش نشانان سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ساوه و جمعی از مدیران شهری در ادامه با حضور برسر قبور مطهر شهدای این شهرستان در امامزاده سید علی اصغر(ع) ضمن غبارروبی و عطرافشانی با شهدا تجدید میثاق و قبور مطهر شهدا را گلباران کردند.

هفتم مهرماه سالروز شهادت تعدادی از آتش نشانان در جریان بمباران پالایشگاه آبادان توسط هواپیماهای بعثی به نام روز ملی آتش نشانی و ایمنی نامگذاری شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha