• سه‌شنبه / ۱۴ آبان ۱۳۹۸ / ۱۴:۴۴
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 98081408590
  • خبرنگار : 50037

شغلی فانتزی برای جوانان

شغلی فانتزی برای جوانان

ایسنا/همدان بگذارید شغلی نو، پردرآمد و فانتزی را برایتان معرفی کنیم که می تواند در کنار اشتغال جوانان، کسب و کار پایدار روستایی را با مشارکت مردمی رقم بزند.

امروزه راه اندازی خانه های بوم‌گردی روستایی به عنوان یکی از شغل های نو در اکوتوریسم و صنعت سبز گردشگری به شمار می رود که توجه و حمایت از این امر از  نقش مؤثری در مهاجرت معکوس و جلوگیری از حاشیه نشینی شهرها دارد و با کمی ظرافت و سلیقه می توان با رونق خانه های بوم‌گردی، با توجه به پتانسیل های موجود هر روستا فرصت شغلی مناسب، پرسود و درآمدی را برای جوانان به ویژه جوانان تحصیلکرده روستایی فراهم کرد.

اسدآباد از شهرستان های استان همدان است که در سال های اخیر راه اندازی خانه های بوم‌گردی در روستای هدف گردشگری ملحمدره معروف به ماسوله غرب کشور در معرفی و شناساندن و جذب گردشگر و اشتغال روستایی این روستا از نقش موثری برخوردار بوده که لازم است با فرهنگسازی لازم و معرفی هر چه بیشتر صنعت توریسم سبز این اشتغال را به دیگر روستاهای این شهرستان با توجه به پتانسیل هر روستا ترویج داد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در این باره اظهار کرد: استان همدان دارای ۲۰ روستای هدف گردشگری بوده که این روستاها دارای ۲۳ خانه بوم‌گردی هستند و روستای ملحمدره با چهار خانه بوم‌گردی پیشروترین روستای هدف گردشگری و توریستی استان بوده و فضای مطلوبی برای گردشگران همراه با بافت ارزشمند و پلکانی در کنار طبیعت بکر روستا است.

علی مالمیر در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اقدامات زیرساختی مناسب انجام شده در روستای ملحمدره تصریح کرد: مشارکت مردم با حضور سرمایه گذاران موجب شده این روستا پیشروترین بوم‌گردی را داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه آینده گردشگری در حوزه گردشگری بوم‌گردی روشن است، اضافه کرد: اداره میراث برای سنگفرش، جداره سازی، کف سازی و ایجاد زیرساخت های روستای گردشگری ملحمدره اعتباری افزون بر یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان هزینه کرده و در حال حاضر پارکینگ عمومی، ساماندهی سیستم فاضلاب و بحث اینترنت از مشکلات موجود روستای ملحمدره بوده که توجه ویژه مسئولان را می طلبد.

مالمیر یادآور شد: گردشگری یکی از سودآورترین و پردرآمدترین صنعت های امروز بوده که از نقش مؤثری در ایجاد فرصت های شغلی برخوردار بوده و اگر بخواهیم صنعت گردشگری مدرن را در همدان ارتقاء دهیم باید به بازاریابی و تبلیغات توجه ویژه ای داشته باشیم.

مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اسدآباد هم اظهار کرد: در حال حاضر شهرستان اسدآباد دارای چهار خانه بوم‌گردی با ظرفیت ۱۴۵ نفر بوده که از این تعداد سه خانه در روستای ملحمدره و یک خانه در روستای ترخین آباد در کنار روستای ملحمدره قرار دارد و تا پایان سال سه خانه بوم‌گردی جدید نیز راه اندازی خواهد شد.

کامران اکبری شایگان با اشاره به روستای هدف گردشگری حبشی نیز تصریح کرد: تا کنون دو مورد متقاضی راه اندازی خانه بوم‌گردی در روستای حبشی به اداره میراث فرهنگی مراجعه کرده اند که خانه های موردنظر آنان برای راه اندازی و افتتاح خانه بوم‌گردی تأیید نشده و منتظر متقاضیان جدید و یا خانه مناسب برای تأیید به منظور راه اندازی خانه بوم‌گردی در این روستای گردشگری هستیم.

وی گفت: با توسعه و ارتقاء خانه‌های بوم‌گردی زمینه مناسب جذب گردشگر در شهرستان ایجاد می‌شود که این امر نقش مؤثری در افزایش درآمد روستاهای هدف گردشگری و مهاجرت معکوس و  ورود و پذیرایی گردشگر بیشتر به روستاهای گردشگری دارد.

اکبری شایگان یادآور شد: در روستاهای هدف و روستاهایی که قابلیت گردشگری داشته باشند و در کلیه روستاهای سطح شهرستان از راه‌اندازی خانه بوم‌گردی در راستای ایجاد اشتغال روستایی حمایت و استقبال خواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه در سال های اخیر شاهد تغییر و رشد نسبی صنعت گردشگری بوده ایم، اظهار کرد: با درآمدهایی که در این روستا به وجود می آید، کمتر جوانی در روستا فکر مهاجرت به سرش می زند چرا که چرخ زندگیشان با صنعت توریسم به خوبی می چرخد.

اکبری شایگان تصریح کرد: خانه های بوم‌گردی و اقامت یک شبه یا چند روزه گردشگران در این خانه های گردشگری، درآمدهای جانبی بسیاری را با مشارکت اهالی روستا برای روستائیان داراست.

وی استفاده از ظرفیت جوانان به عنوان راهنمای گردشگری روستا، تولید انواع ترشی، رب و یا غذاهای محلی و صنایع دستی روستا توسط زنان روستا و عرضه تولیدات روستا از طریق ایجاد بازارچه های روستا را از جمله درآمدهای جانبی خانه های بوم‌گردی در صنعت سبز گردشگری برشمرد و اظهار کرد: جالب اینجاست که گردشگران بعد از بازدید از این مناطق بعد از بازگشت از طبیعتگردی نیز مشتری پر و پا قرص محصولات روستا می شوند و این گونه چرخ اقتصادی روستا رونق می گیرد و می چرخد.

اکبری شایگان اضافه کرد: در گذشته همه تمرکز ما در روستاها بر روی توانمندی‌های باغداری، کشاورزی و دامداری بود و از وجود ظرفیت‌های طبیعت‌گردی و بوم‌گردی غافل بودیم اما امروز باید علاوه بر توسعه این بخش‌های اصلی، مباحث گردشگری و بوم‌گردی را به عنوان یک امکان جدید مورد توجه قرار دهیم و با آموزش، فرهنگسازی و آگاهی بخشی این فرصت شغلی نوپدید در سال های اخیر را به جوامع روستایی معرفی کنیم.

امیدواریم ضمن رونق هر چه بیشتر صنعت گردشگری و توریسم روستاهای گردشگری، صنعت سبز گردشگری دیگر روستاها نیز با پتانسیل های موجود هر روستا رونق گرفته و جوانان روستایی را به سمت این اشتغال فانتزی نو ترغیب کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha