• پنجشنبه / ۱۶ آبان ۱۳۹۸ / ۱۱:۰۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 98081609336

یک کارشناس حوزه آب:

کسانی که مجوز حفر چاه در کاشمر را داده‌اند، باید جوابگو باشند

کسانی که مجوز حفر چاه در کاشمر را داده‌اند، باید جوابگو باشند

ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس حوزه آب در کاشمر گفت: کسانی که در گذشته بدون در نظر گرفتن خشکسالی‎ها و کمبود آب مجوز حفر چاه‎ها را صادر کردند، اکنون باید جوابگو باشند.

سید ابوالقاسم موسوی در گفت‌وگو با ایسنا، عنوان کرد: اکنون در شهرستان کاشمر 685 منبع آبی وجود دارد که کار آبیاری 7025 محصولات زراعی و 14710 هکتار محصولات باغی را به عهده دارند.

وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل خشکسالی‌های 18 ساله گذشته و اضافه برداشت‌هایی که از منابع آب‌های زیرزمینی داشته‌ایم هرساله شاهد کاهش آب‌دهی منابع آبی به خصوص قنوات و چشمه‌ها هستیم.

این کارشناس عنوان کرد: متاسفانه بسیاری از قنوات و چشمه‌های دائمی طی چند سال گذشته خشک و از حیض انتفاع خارج شدند، به طوری که در مقایسه با دو دهه گذشته متوسط دبی قنوات از 12 و نیم لیتر در ثانیه به 2 و نیم لیتر در ثانیه کاهش یافته و این خود عمق فاجعه را می‌رساند.

وی در ادامه در خصوص میزان اضافه برداشت‌ها اظهار کرد: سالیانه در بخش کشاورزی حدود 118 میلیون مترمکعب آب از ذخایر زیرزمینی و سطحی برداشت می‌شود، اکنون بخش کشاورزی کاشمر حدود 84 درصد آب تجدیدپذیر را استفاده می‌کند.

موسوی عنوان کرد: هرچند بخش کشاورزی آب بیشتری را مصرف می‌کند اما تولیدات بیشتری در سطح کشور ارائه می‌کند و استقلال و امنیت غذایی کشور و سلامت غذایی وابسته به این بخش است.

وی بیان کرد: کشاورزان هیچ‌گونه تقصیری در ارتباط با وضعیت بحرانی منابع آبی ندارند بلکه این مدیریت منابع آب بوده که مشکل داشته است، در واقع این مدیریت منابع آب بوده که مجوز صدور حفر چاه را صادر کرده و کشاورزان هم به همان میزان اقدام به کشاورزی کرده‌اند.

کشاورزان بار بی‎تدبیری‌ها  را به دوش می‎کشند

این کارشناس حوزه آب افزود: تمامی مجوزها از طریق وزارت نیرو و اداره منابع آب شهرستان صادر شده است، به رغم اینکه در 20 سال قبل که مجوزها صادر شده باید بر اساس ظرفیت دشت‌ها و آب‌های زیرزمینی می‌بوده اما مسئولان مربوطه این کار را انجام‌ نداده و ظرفیت سنجی نکرده‎اند.

وی عنوان کرد: در صورتی که کشاورزان سرمایه‌گذاری بسیاری کرده‎اند اما اکنون باید بار همه این بی تدبیری‌ها  را به دوش بکشند و بیشترین ضرر را متحمل شود، به جرأت می‎توان گفت که مقصر شرایط فعلی در بحران آب کشاورزان نیستند، بلکه مقصر اصلی کسانی هستند که مجوزها را بدون ظرفیت سنجی صادر کرده‌اند.

موسوی گفت: هرچند مجوز چاه‌های عمیق و نیمه عمیق بسیاری توسط امور آب منطقه صادر شده اما اگر یک سوم این مجوزها صادر می‎شد اکنون در بخش قنوات هیچ مشکلی نداشتیم و همه فعال بودند و خشکسالی را نیز می‌توانستیم مدیریت کنیم.

وی بیان کرد: طی سال‌های اخیر بیش از 50 درصد از قنات‌ها به دلیل خشکسالی و اضافه برداشت توسط چاه‌های کشاورزی خشک‌شده است، متاسفانه خشکسالی‌ها بر روی کیفیت و بروز آفات و بیماری‌ها تأثیر بسیاری دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha