• دوشنبه / ۲۰ آبان ۱۳۹۸ / ۱۴:۲۳
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 98082012644
  • منبع : نمایندگی همدان

داور بخش خیابانی جشنواره تئاتر کودک:

تئاتر خیابانی هنوز مبتنی بر دکور است

تئاتر خیابانی هنوز مبتنی بر دکور است

ایسنا/همدان داور بخش خیابانی بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با بیان اینکه تئاتر خیابانی و صحنه‌ای تفاوت‌هایی دارند که مورد توجه کارگردان‌ها قرار نمی‌گیرند، گفت: در تئاتر صحنه‌ای از دکور و صحنه استفاده می‌شود اما بخشی از تئاتر خیابانی از تئاتر بی چیز گرفته شده است.

امیر مشهدی‌عباس در گفت‌وگو با ایسنا، بخشی از تئاتر خیابانی را بر مبنای بداهه و بخشی از آن را برگرفته از درام با شیوه درام دانست و توضیح داد: این نوع تئاتر باید با چالشی که ایجاد می‌کند، مخاطب را تحت تأثیر قرار دهد.

این نویسنده و کارگردان عرصه تئاتر با اشاره به اینکه استاندارد و تعریف درستی از تئاتر خیابانی به ویژه در حوزه کودک و نوجوان نداریم، اظهار کرد: متأسفانه تولیدکنندگان این عرصه هنوز نمی‌دانند تئاتر خیابانی چه تفاوت‌هایی با تئاتر صحنه‌ای دارد و تئاتر خیابانی ما هنوز مبتنی بر دکور است و عوامل آثار سعی می‌کنند مخاطب را با قصه درگیر کنند نه با چالش.

مدیر مرکز تئاتر کانون پرورش کودکان و نوجوان با بیان اینکه تئاتر خیابانی اعتراضی نهفته درون خود دارد که در آثار تولیدی مشهود نیست بنابراین با استانداردهای تئاتر خیابانی در حوزه کودک و نوجوان فاصله داریم، اضافه کرد: تئاتر خیابانی باید با نگاه مردمی، از دل مردم و نشان دهنده دغدغه‌های مردم باشد و رهگذر جذب شکل‌گرایی اثر نمایشی شود، نه صحنه و دکور آن.

مشهدی عباس درباره جایگاه متن در تئاتر خیابانی، با بیان اینکه ضروت دارد متن بر اساس کلیدواژه‌های نمایشی مخاطب را جذب کند و کدهایی وجود داشته باشد، ادامه داد: بازیگر تئاتر خیابانی باید منتظر مشارکت مخاطب در هر لحظه باشد و توانایی هدایت آن را در جهت هدف قصه بیاموزد و کارگردان نیز وظیفه دارد توانایی بازیگر را در مشارکت با مخاطب بالا ببرد و از طرف دیگر به مخاطب جرأت اظهارنظر و مشارکت داده شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تئاترهای خیابانی مشابه تئاترهای صحنه‌ای است که خارج از صحنه اجرا می‌شود، خاطرنشان کرد: سطح کیفی تئاتر کودک و نوجوان جشنواره نسبت به سالیان قبل پیشرفت قابل توجهی داشته است اما هنوز تا ایده‌آل فاصله وجود دارد.

این هنرمند شناخته شده عرصه تئاتر کودک و نوجوان با بیان اینکه جشنواره در کنار نقاط قوت، نقاط ضعفی نیز دارد، یادآور شد: دستاندرکاران می‌توانند شرایط لازم برای برگزاری جشنواره در سطح بین‌المللی را ارتقاء دهند چرا که همدان ظرفیت برگزاری جشنواره در سطوح بالاتر را دارد.

مشهدی عباس ادامه داد: برای انجام کارهای تخصصی نیاز است توان تخصصی داشته باشیم چرا که هدف از برگزاری جشنواره‌ها، صرفا برگزاری آنها نیست و باید سعی شود دغدغه‌های اجرایی و کیفی با جشنواره‌های بین‌المللی منطبق باشد.

وی در پایان اظهار کرد: اگرچه انتخاب آثار راه یافته به جشنواره براساس سلایق و نظرات مختلف انجام می‌شود اما راهیابی آثار با کیفیت‌تر می‌تواند در ارتقاء جایگاه جشنواره کودک تأثیر فراوان داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha