• یکشنبه / ۱۰ آذر ۱۳۹۸ / ۱۷:۰۵
  • دسته‌بندی: بوشهر
  • کد خبر: 98091006984
  • منبع : بوشهر

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات بوشهر:

شورای نگهبان خط‌کشی سیاسی ندارد /موارد محرومیت مسئولان از کاندیداتوری

شورای نگهبان خط‌کشی سیاسی ندارد /موارد محرومیت مسئولان از کاندیداتوری

ایسنا/بوشهر سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان بوشهر عنوان کرد: همیشه فصل الخطاب شورای نگهبان قانون بوده است و به عبارتی شورای نگهبان خط‌کشی سیاسی ندارد و بر اساس قانون و مقررات عمل می کند.

خلیل رضایی ظهر امروز در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران ضمن گرامیداشت سالروز شهادت آیت‌الله مدرس گفت: معمولا یکی از ارکان نظام که مورد هجوم دشمن قرار می گیرد شورای نگهبان می باشد که دلیل آن نیز صحت کار و درستکاری آنها است که همواره مورد بی مهری های زیادی قرار می گیرند. شورای نگهبان همیشه در بعد نظارت بر انتخابات و مصوبات خود مورد اعتراض و چالش واقع شده است، مخصوصا در آستانه انتخابات هایی که صورت می گیرد و بحث تایید و رد صلاحیت‌ها بیشتر در معرض هجمه و حمله دشمن -و همراهی افراد ناآگاه در داخل کشور- قرار می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: شورای نگهبان بر اساس ملاک‌ها و معیارهایی که دارد عمل می کند، و بنا بر اثبات تجربه فارغ از هر گونه خط‌وربط سیاسی کار خود را انجام می‌دهد. به عبارتی شورای نگهبان خط‌کشی سیاسی ندارد و بر اساس آنچه قانون و مقررات ایجاب می‌کند عمل کرده و در واقع از وظیفه‌ای که قانون بر عهده‌اش گذاشته پیروی می‌کند.

سلامت انتخابات به مشارکت حداکثری مردم کمک می کند

به گزارش ایسنا، سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان بوشهر اظهار کرد: همیشه فصل الخطاب شورای نگهبان قانون بوده است و درصدد بوده تا حداکثر عدالت اجتماعی را در مصوبات و نظارت بر انتخابات داشته باشد.

رضایی بیان کرد: پس از تشکیل هیئت مرکزی، احکام هیئت های نظارت استان ها -در شهریور ماه- صادر شده و اکنون هیئت های نظارت در شهرستان ها و تمامی ۱۶ بخش مستقل استان بوشهر فعال هستند و وظایف قانونی خود را انجام می دهند. همچنین شبکه نظارت دفتر نظارت و بازرسی انتخابات در کل استان گسترده است و بیش از ۳ هزار ناظر باتجربه، دارای مدارج بالای علمی و آموزش دیده -آموزش های تخصصی- که در طول سال فعالیت می کنند.

این مسئول تاکید کرد: امنیت، سلامت و حضور حداکثری و مشارکت مردم جز ارکان انتخابات محسوب می شود، و به طور ویژه سلامت انتخابات و نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات انتخاباتی بر عهده شورای نگهبان است.

وی ادامه داد: سلامت انتخابات قطعا به مشارکت حداکثری مردم کمک می کند و هر چه مجریان و ناظران انتخابات بیشتر ملزم به رعایت قانون باشند هم سلامت انتخابات تضمین شده و هم اینکه مردم اعتماد و اطمینان بیشتری نسبت به مجریان انتخابات خواهند داشت.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان بوشهر با تاکید بر ضرورت کمک به گسترش حضور مردم در امر انتخابات گفت: ثبت نام از کاندیداها بر عهده وزارت کشور بوده و در استان بوشهر نیز ۴ فرمانداری مرکز حوزه انتخابیه متولی ثبت‌نام هستند و همچنین ناظرانی از سوی شورای نگهبان جهت نظارت بر ثبت‌نام داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی در نظر گرفته شده است که با رصد اوضاع در کنار همکاران ما در وزارت کشور بوده و اگر مواردی باشد با تعامل، همفکری و همکاری طبق قانون و مقررات برخورد خواهند کرد.

برخی مناصب در سراسر کشور از کاندیداتوری محروم هستند

خلیل رضایی با اشاره به برخی از شرایط ایجابی و سلبی کاندیداها و مواد قانونی گفت: برخی از مناصب و مسئولیت‌ها در سراسر کشور از کاندیداتوری محروم هستند اما برخی تنها در حوزه انتخابی قلمرو ماموریت خود نمی توانند کاندیدا باشند. برای نمونه یک مدیرکل می تواند در حوزه ای به غیر از استان محل ماموریت خود نام‌نویسی نماید و کاندیدا شود و هیچ گونه ایراد و اشکال قانونی ندارد، ولی برای حوزه تحت ماموریت خود نیاز است که ۶ ماه قبل از زمان ثبت‌نام استعفای خود را مطرح کرده و موافقت آن را اخذ کرده باشد؛ یعنی تمام مدیران کل یا افراد می‌توانند مسئولیت خود را در استانشان داشته باشند و در استان دیگری کاندیدا شوند.

این مسئول خاطرنشان کرد: اینکه افرادی قبلا تایید یا رد شده اند تضمینی برای رد یا قبول آنان در آینده نیست، و مراجع چهارگانه بر اساس مستندات در اختیار و استعلامات موارد برای تایید یا عدم تایید صلاحیت تصمیم خواهد گرفت. بنابراین شورای نگهبان نه تایید صلاحیت های ادوار گذشته را تضمین می کند و نه رد صلاحیت ها را، و اگر مدارک جدیدی دریافت شود قطعا بر اساس پاسخ استعلامات و معیارهای قانونی قضاوت خواهد شد.

وی ادامه داد: در ستاد پیشگیری به ریاست رئیس اداره کل دادگستری استان و دبیری معاون اجتماعی و پیشگیری از جرائم دادگستری استان و عضویت برخی از دستگاه ها از جمله دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان؛ جرائم و تخلفات انتخاباتی و رصد انتخاباتی فضای مجازی بررسی می شود و قطعا اگر کاندیداها فعالیت خلاف قانون و یا تبلیغات زودهنگام داشته باشند طبق قانون با آنها برخورد خواهد شد.

رضایی تصریح کرد: شورای نگهبان تا پیش از تایید اعتبارنامه نمایندگان می تواند دخالت کرده و حتی امکان دارد شخصی تایید شود و پیش از آغاز تبلیغات مدارک و مستنداتی دال بر تخلف ایشان به دست ما برسد و یقینا مانع از ادامه حضور آن فرد در عرصه انتخابات خواهیم شد.

اعمال نظر شخصی در انتخابات یک گناه نابخشودنی است

وی بیان کرد: فعالیت های دفتر نظارت و بازرسی انتخابات از ابتدای سال جاری آغاز شده است، بحث رصد کاندیداهای احتمالی و فعالیت ها و تبلیغات زودهنگام آنان ظرف چندین ماه گذشته انجام شده و به دلیل لزوم التزام عملی به قانون اساسی توسط قانون گذاران این موارد و گزارشات مستند قطعا در استعلامات مورد دقت نظر قرار خواهد گرفت.

خلیل رضایی عنوان کرد: احراز صلاحیت دارای جایگاه قانونی برای شورای نگهبان بوده و قانون حدود اختیارات آن را مشخص کرده است. لازم است صلاحیت های حرفه ای که یک نماینده باید داشته باشد برای شورای نگهبان و یا هیئت های نظارت محرز شود، این کار بدون کوچک‌ترین حب و بغض خطی و جناحی انجام می شود و هرگونه اعمال نظر شخصی، حزبی و گروهی در انتخابات توسط هر مرجع قانونی یک گناه نابخشودنی است.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان بوشهر تاکید کرد: خط کشی های سیاسی هیچ جایگاهی در تایید یا رد صلاحیت افراد توسط شورای نگهبان و هیئت نظارت ندارد.

این مسئول در خصوص دستگاه احراز هویت و برگزاری تمام الکترونیکی انتخابات گفت: شورای نگهبان وزارت کشور در حال بررسی این موضوع بوده و آنچه برای شورای نگهبان اهمیت دارد اینکه دستگاه امنیت لازم را داشته باشد و تا زمانی که این امنیت توسط افرادی که پیگیر الکترونیکی شدن انتخابات هستند محرز نشود این اتفاق نخواهد افتاد، گرچه وزارت کشور در حال پیگیری برای برگزاری الکترونیکی انتخابات در حوزه های انتخابیه تک نماینده است.

وی بیان کرد: در دوره هفتم انتخابات مجلس استان بوشهر تعداد ۸۶ نفر، دوره هشتم ۸۴ نفر، دوره نهم ۴۵ نفر و انتخابات دهم ۱۱۰ نفر داوطلب انتخابات مجلس شدند که آمارها حکایت از افزایش ۲.۵ برابری تعداد داوطلبان انتخابات در دوره دهم نسبت به دوره نهم دارد.

رسانه ها از گمانه زنی پیش از اعلام نظر نهایی شورای نگهبان خودداری کنند

رضایی اظهار کرد: خواهش من این است افرادی که قبلا رد صلاحیت شده اند بایستی دقت نظر ویژه داشته باشند، و افرادی که دارای محکومیت های قضایی هستند و یا شرایط اولیه را ندارند نیز به عرصه انتخابات وارد نشوند.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان بوشهر با اشاره به اینکه فضای انتخابات با بعضی از مسائل نباید توام با چندگانگی باشد، تصریح کرد: خواهش من این است تا زمانی که نتیجه قطعی و نهایی توسط شورای نگهبان وزارت کشور اعلام نشده است، رسانه ها از درج هرگونه مطلبی که اعتماد و اطمینان مردم را نسبت به مجریان و ناظران کم کرده و در مردم یاس و ناامیدی ایجاد می کند خودداری نمایند. همچنین فعالان رسانه از انتشار هر اظهار نظری که در فکر و اراده مردم در خصوص سلامت انتخابات تزلزل ایجاد کند و آن را زیر سوال ببرد و در ارتباط با تایید و رد صلاحیت ها نیز از گمانه زنی پیش از اعلام نظر نهایی شورای نگهبان خودداری کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha