• دوشنبه / ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۰:۰۵
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 99020100136
  • خبرنگار : 50167

معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان:

به کاهش آمار مبتلایان در زنجان خوش‌بین نباشیم

به کاهش آمار مبتلایان در زنجان خوش‌بین نباشیم

ایسنا/زنجان معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان گفت: در حال حاضر موارد بستری در استان نزولی بوده که این امر نشان‌دهنده رفتار مردم در هفته‌های گذشته است و رفتار مردم طی روزهای اخیر وضعیت استان را در هفته‌های آتی مشخص خواهد کرد.

محمدرضا صائینی شامگاه دیروز (۳۱ فروردین) در نشست خبری که به‌ صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، ضمن تبریک هفته سلامت به کادر درمانی و دوست‌داران و حامیان سلامت، اظهار کرد: هر سال یکم تا هفتم اردیبهشت‌ماه هفته سلامت نامگذاری شده و شعاری که برای هفته سلامت امسال در نظر گرفته شده، در راستای حمایت از کادر بهداشت و درمان و مبارزه با کرونا ویروس «حمایت همگانی از مدافعان سلامت» نامیده شده است.

وی با اشاره به اینکه آمار مبتلایان به بیماری کرونا در استان در حال حاضر نزولی بوده و کاهش یافته است که نشان‌دهنده نتایج کارهای پیشگیرانه در خصوص این ویروس طی دو هفته گذشته است، افزود: ۱۴ الی ۲۰ روز پس از نمایان شدن علائم بیماری در فرد، بروز و شروع بیماری کرونا را پس از دو هفته به صورت بستری در بیمارستان شاهد خواهیم بود و پس از یک ماه نیز در برخی از افراد منجر به فوت می‌شود که همه این موارد پیش‌بینی شده بود.

این مسئول با بیان اینکه بنده به آمار کاهشی مبتلایان به ویروس کرونا در استان خوش‌بین نبوده، بلکه نگران نیز هستم، تصریح کرد: اگر مردم می‌توانستند شرایط را به همین نحو ادامه دهند در سطح ملی می‌توانستیم بیماری کرونا را کنترل کنیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان، با اشاره به اینکه با ارتباطات اجتماعی، رفت و آمدها و برخوردهای اجتماعی اتفاق می‌افتد و در بروز جدی بیماری کرونا تاثیر می‌گذارد، ادامه داد: این ارتباطات خود را به‌صورت موارد مثبت جدید در دو هفته آتی خود را نشان خواهد داد، به طوری که با عدد ممکن ابتلا به عدد غیرممکن تبدیل خواهد شد.

صائینی با اشاره به اینکه ما بسیار واضح و شفاف با مردم صحبت کرده‌ایم و آموزش‌های مورد نیاز و توصیه‌های بهداشتی را داده‌ایم، اظهار کرد: در حال حاضر بیماری کرونا به دست مردم و با رعایت ارتباطات اجتماعی کنترل می‌شود، زیرا فعلا نه دارو و نه واکسنی دارد، طبیعتاً مردم می‌توانند در این زمینه نقش‌آفرینی کنند.

وی با بیان اینکه مسئولان استان همه تلاش خود را برای اجرای پروتکل‌های بهداشتی در رابطه با ویروس کرونا در سطح استان انجام می‌دهند، افزود: افراد زیادی در راستای ایجاد بهداشت در محیط در استان فعال هستند که در این راستا بسیج و سپاه زنجان کمک‌های زیادی کرده‌اند و اقدامات زیادی نیز برای کنترل امور بهداشتی در محیط‌ها انجام شده است.

این مسئول با اشاره به اینکه امکان بازرسی از همه اماکن و صنوف استان برای نظارت بازرسان بهداشت استان وجود ندارد و در حال حاضر نظارت مردمی موثرترین روش برای رعایت اجباری بهداشت است، تصریح کرد: هم‌استانی‌ها برای اعلام تخلفات بهداشتی صنوف می‌توانند با شماره ۳۳۰۱۹۰ تماس بگیرند تا بازرسان بهداشت به امور رسیدگی کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان، با بیان اینکه در مرحله دوم غربالگری بیماری کرونا برای ۸۰ درصد مردم استان انجام شده و باقی نیز در روزهای آتی انجام خواهد شد، ادامه داد: استان زنجان در حیطه غربالگری تست کرونا تاکنون خوب عمل کرده است، به طوری که در مرحله اول صد درصد مردم استان غربالگری شده‌اند.

صائینی با تاکید بر اینکه همه مناطق شهر زنجان گرفتار بیماری کووید - ۱۹ هستند و با اشاره به صدور مجوز برای فعالیت صنوف کم‌خطر در زنجان، اظهار کرد: این افراد باید در سایت مربوطه ثبت‌نام کرده و پروتکل کاری خود را دریافت کنند. از مردم درخواست می‌کنیم در صورت رعایت نکردن اصول بهداشتی از طرف این اصناف حتما از طریق شماره ذکر شده اطلاع دهند.

وی با بیان اینکه به‌خاطر آگاه بودن بهورزان به امور مردم و آشنایی با مشکلات، آمار روستاها در بیماری کووید - ۱۹ کمتر از مناطق شهری است، افزود: تعدادی از کادر درمان در همه سطوح درگیر بیماری کرونا شده‌اند، تعداد این افراد کم نیست ولی در مجموع همه مبتلایان وضعیت عمومی مناسبی دارند و استان زنجان فقط یک شهید خدمت دارد.

این مسئول با بیان اینکه همه انسان‌ها آماده گرفتار شدن به ویروس کرونا هستند، خاطرنشان کرد: حافظه سلولی و دفاعی بدن به هیچوجه این ویروس را نمی‌شناسد، بنابراین بهترین روش مقابله با آن مراقبت و پرهیز از حضور در تجمعات است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha