• سه‌شنبه / ۲۴ تیر ۱۳۹۹ / ۱۳:۲۴
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 99042417990
  • خبرنگار : 50210

ایران هم تولیدکننده آناناس شد

ایران هم تولیدکننده آناناس شد

ایسنا/مرکزی رییس پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی گفت: با به نتیجه رسیدن تحقیقات سه ساله این پژوهشکده، ایران از امسال تولیدکننده آناناس خواهد بود.

دکتر محمدرضا شفیعی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نتیجه بخش بودن تحقیقات پژوهشکده ملی گل و گیاه در خصوص تولید آناناس در ایران بیان کرد: ایران در مصرف آناناس کشوری کاملا وابسته است و سالانه ۲۰ میلیون دلار واردات آناناس به کشور انجام می‌گیرد.

وی با بیان اینکه آناناس وارداتی به کشور کیفیت لازم را ندارد و چون نارس چیده می‌شود در مقصد(ایران) به صورت کامل نمی‌رسد و در نهایت آناناس مصرفی با کیفیت اصلی فاصله دارد، گفت: به جهت امکان کشت‌ محصولات متنوع در مناطقی همچون چابهار، وزارت جهادکشاورزی از سال ۹۶ رقم جدیدMD2  را به تعداد پنج هزار بوته از هندوستان وارد کشور کرد که بخشی از این بوته‌ها به پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی جهت انجام تحقیقات ارائه شد.

شفیعی اظهار کرد: هزار بوته به پژوهشکده داده شد که بر موضوعاتی همچون بستر کشت، تغذیه آناناس برای افزایش کیفیت و کمیت آن کارهای تحقیقاتی انجام شود و پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی تنها مجموعه‌ای بود که در این رابطه به نتایج کامل دست یافت.

وی با بیان اینکه در طول سه سال اخیر روی ۱۳ نوع بستر کشت، تغذیه و میوه‌دهی و تکثیر آن به روش رایج غیرجنسی و کشت بافتی تحقیقات گسترده‌ای صورت گرفته، افزود: سال گذشته برای اولین بار ۶۰۰ پایه آناناس به یکی از گلخانه‌های بخش خصوصی داده شد که در حال حاضر در آستانه میوه دادن هستند و علاوه بر آن برای اولین بار ۸۵ هزار پایه کشت بافتی برای تحویل به بخش خصوصی به مرحله عقد قرارداد رسید که تاکنون بخشی از پایه‌ها تحویل و باقی پایه ها تا پایان سال تحویل می‌شود.

رییس پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی با بیان اینکه پژوهشکده توان تحویل ۲۰۰ هزار پایه با کیفیت، سالم و اصیل را به سایر استان‌ها مانند استان فارس و استان‌های شمالی دارد که اینکار با عقد قرارداد انجام خواهد شد، گفت: از سال های آینده شاهد تولید آناناس‌های گلخانه‌ای در ایران خواهیم بود و عملا جلوی واردات این محصول گرفته می‌شود.

شفیعی با تاکید بر اینکه این پژوهشکده آماده ارائه دانش فنی تولید آناناس به بخش خصوصی است، افزود: با این اقدام، طی سال های آینده ایران نه تنها واردکننده آناناس نخواهد بود، بلکه می‌تواند به کشورهای اطراف نیز صادرات داشته باشد، همچنین مصرف داخلی این محصول به جهت کاهش قیمت و افزایش کیفیت، افزایش می‌یابد و به میوه‌ای رایج‌تر در سبد خانواده‌ها تبدیل می شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha