• پایگاه‌های اطلاع‌رسانی

  • پرتال امام خمینی (ره)
  • سایت مقام معظم رهبری
  • سایت ریاست جمهوری
  • سایت مجلس شورای اسلامی
  • سایت قوه قضاییه
  • سایت شورای نگهبان
  • سایت جهاد دانشگاهی
  • خبرگزاری‌ها

  • آنا
  • ایلنا
  • ایکنا
  • ایرنا
  • تسنیم
  • تابناک
  • دفاع مقدس
  • سینا پرس
  • شانا
  • قرآنی
  • موج
  • واحد مرکزی خبر
  • هنر آنلاین
  • دانشگاه‌ها

  • دانشگاه تهران
  • دانشگاه علامه طباطبایی
  • دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشگاه صنعتی امیرکبیر
  • دانشگاه شهید بهشتی
  • دانشگاه آزاد اسلامی
  • دانشگاه خوارزمی
  • دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
  • دانشگاه شهید چمران اهواز
  • دانشگاه فردوسی مشهد
  • دانشگاه اصفهان
  • دانشگاه تبریز
  • دانشگاه علوم پزشکی تهران
  • دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی
  • دانشگاه پیام نور
  • دانشگاه علم و فرهنگ
  • دانشگاه جامع علمی کاربردی
  • روزنامه‌ها

  • آفرینش
  • اطلاعات
  • جمهوری اسلامی
  • خراسان
  • رسالت
  • مردم‌سالاری

isna header

  • صفحه اصلی
  • علمی‌ و دانشگاهی
  • سیاسی
  • فرهنگی و هنری
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • جهان
  • ورزشی
  • استان ها
  • عکس
  • ویدئو
  • گرافیک
  • صوت
  • بازار
  • ایسنا+
  • چهارشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۴ - ۱۵:۴۹
  • GMT 12:19

سرویس عکس

  • مستند
  • خبری
  • ایران
  • استان‌ها
  • English

  • آرشیو
  • خط مشی
  • درباره ایسنا
  • تماس با ایسنا
  • پیوندها
  • شبکه‌های اجتماعی
  • ایسنا ۲۴
  • صفحه اصلی
  • علمی‌ و دانشگاهی
  • سیاسی
  • فرهنگی و هنری
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • جهان
  • ورزشی
  • استان ها
  • عکس
  • ویدئو
  • گرافیک
  • صوت
  • بازار
  • ایسنا+
  • چهارشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۴ - ۱۵:۴۹
  • GMT 12:19

سرویس عکس

  • مستند
  • خبری
  • ایران
  • استان‌ها
  • English

سکوت دانشگاه

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۱:۵۴

ویروس کرونا، تاجدار جدیدی است که گوی کشورگشایی را از دیگر تاجداران ربوده و هنوز عمرش به یک سال نرسیده، دنیا را فتح کرده و هر فعالیتی را تحت تاثیر خود قرار داده‌ است. هرچه از عمر کروناویروس جدید می‌گذرد شدت اثرات آن بیشتر نمایان می‌شود، از سلامت و اقتصاد گرفته تا سیاست و آموزش، همه جا پای کرونا در میان است.

در واقع کرونا واقعیت‌های بسیاری را درخصوص توان کشورها برای مقابله با بحران های بزرگ به رخ کشید، اما شاید سکوت دانشگاه و تصویر دانشگاه‌های خالی از دانشجو که نتیجه تعطیلی مراکز آموزشی به عنوان یکی از اولین اقدامات مشترک کشورهای مختلف در مواجهه با این ویروس ناشناخته است، نمای اغراق شده‌ای از آینده تعداد زیادی از دانشگاه‌های کشور را نیز به رخ برنامه ریزان بکشد، گویی کرونا آمده است تا ما را با واقعیت هایی روبرو کند که در گریز از روبرو شدن با آنها  هستیم.

طی سال‌های اخیر پدیده مدرک گرایی روز به روز در جامعه ما رشد پیدا کرد و رشد قارچ گونه مراکز و واحدهای دانشگاهی که از بسیاری آنها به عنوان کارخانه تولید مدرک یاد می شود، در کشور ما بسیار مشهود شد. همه اینها در حالی است که آمار بالای بیکاری در بین فارغ التحصیلان طی این سال‌ها نشان داده است که افزایش تعداد دانشگاه‌ها کمکی به حل معضل اشتغال در کشور نکرده و حالا پس از چند سال کسب درآمدهای عالی از محل آموزش عالی، ساخت و ساز مجموعه های بزرگ دانشگاهی حتی در دورترین نقاط کشور، جذب تعداد بسیار زیاد نیروی انسانی و ... صندلی های خالی در این ساختمان‌ها به شکل نگران کننده‌ای خودنمایی می‌کنند و در حال حاضر طرح‌هایی نظیر تبدیل ساختمان‌های بلااستفاده آموزشی به مراکز تفریحی یا کرایه دادن این فضاهای خالی، درمان‌هایی است که برای این درد مطرح شده است.

  • طبق آخرین اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا دانشگاه‌ها در حالی از ۱۷ خرداد بازگشایی می‌شوند که تاکنون سه ماه از تعطیلی آنها بر اثر شیوع این ویروس گذشته و بیشتر کلاس‌های این ترم تشکیل نشده است و در این میان برخی دانشگاه‌ها توانستند آموزش‌ها را به صورت مجازی ادامه دهند.
  • یکی از مشکلات دانشگاه‌ها برای برگزاری امتحانات در دوران شیوع کرونا، اسکان دانشجویان در خوابگاه‌هاست؛ برخی از دانشگاه‌ها اعلام کرده‌اند که پس از بازگشایی دانشگاه‌ها دانشجویان مقاطع مختلف برای برگزاری امتحانات در روزهای متفاوتی در دانشگاه حضور می‌یابند.
  • آموزش آنلاین، راه اندازی شبکه های مجازی مشترک با دانشگاه های خارجی، ارائه دوره های مشترک و ساماندهی شهریه‌های دوره های مجازی از جمله برنامه های دانشگاه‌ها برای فعالیت های علمی بین المللی در دوران کرونا  بود.
  • این روزها دانشگاه‌ها خلوت تر از هر زمان دیگری هستند و راهروها و کلاس‌هایی که روزی شاهد همهمه دانشجویان و اساتید بودند، شور و حال گذشته را ندارند.
  • ایران پس از هند و آمریکا بیشترین تعداد دانشگاه در جهان را دارد در حالی که هند ۱.۳ میلیارد و آمریکا ۳۲۸ میلیون نفر جمعیت دارند و جمعیت ایران هنوز به ۱۰۰ میلیون نفر هم نمی‌رسد.
  • مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که با توجه به محدودیت‌های ناشی از ویروس کرونا و از بین رفتن ترم تحصیلی دانشجویان، انتظار می‌رود که دانشگاه‌ها مبلغی بین ۳ تا ۴.۴ میلیارد دلار از درآمد خود را از دست بدهند، از این رو نیاز است تا دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی پس از پایان همه‌گیری کرونا، برای جلوگیری از بحران بعدی یعنی "فروپاشی بخش آموزش بین‌المللی" خود تلاش مضاعف کنند.
  • همواره در کشور ما مسئولیت پذیری اجتماعی مراکز آموزش عالی و دانشگاهی برای ایفای نقش خود در توسعه، پیشرفت، رفاه و سلامت اجتماعی مورد بحث بوده است به طوری که بسیاری از کارشناسان علوم اجتماعی معتقد هستند بسیاری از عقب ماندگی های اقتصادی، آسیب های اجتماعی و مشکلات ساختاری و نهادی در کشور ناشی از فقدان بکارگیری ظرفیت های دانشگاهی است.
  • پس از توسعه عجیب آموزش عالی در کشور، توسعه بی‌رویه تحصیلات تکمیلی مسئله دیگری است که لیسانسه های بیکار به امید اینکه مدارک مقاطع بالاتر تحصیلی طلسم بیکاری شان را بشکند با صرف هزینه های بسیار بر صندلی های تحصیلات تکمیلی نشستند و شاید همین امر باعث شد که دانشگاه ها به امید جبران بخشی از خلاءهای درآمدی این عرصه را که ورود به آن تا چند سال پیش رویایی دست نیافتنی بود برای تشنگان اشتغال مبتنی بر مدرک بازتر کنند.
  • با وجود اینکه سال‌ها موضوع ارتباط دانشگاه‌ها با جامعه مورد مناقشه و بحث است، اما برخی معتقد هستند که ویروس کرونا تلنگری برای سپردن نقش پر رنگ تر به دانشگاه‌ها در مدیریت اجتماعی است که می‌تواند این محافل را از فعالیت آکادمیک صرف خارج کند و با جامعه بیرون پیوند دهد.
  • بر اساس گفته معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تا تاریخ ۲۰ فرودین ماه سال جاری بیش از ۹۰ درصد دانشگاه‌های دولتی کشور می‌توانسته‌اند آموزش های خود را از طریق سامانه های مجازی و به صورت الکترونیک ارائه دهند اما هنوز کیفیت این آموزش محک نخورده‌است.
  • در میان بخش‌های مختلف اجتماعی، بخش آموزش با توجه به تعداد زیاد ذی‌نفعانی که در آن حضور دارند جزو اولین بخش‌هایی بود که در سیاست‌های فاصله‌گذاری‌های فیزیکی مورد توجه قرار گرفت. گسترش دامنه شروع این ویروس در جهان مطابق گزارشی که یونسکو در تاریخ ۱۳ آوریل ۲۰۲۰ ارائه کرده بیش از ۱۸۸ کشور را ناگزیر کرده است تا موسسات آموزشی را تعطیل کنند.
  • به نظر می رسد در دوران ازدیاد مراکز آموزشی در کشور، رویکرد کسب درآمد از آموزش عالی به نوعی بر رویکرد علم آموزی و ارتقای سواد علمی و مهارتی جامعه در مسیر توسعه ارجحیت داشته است، فقدان مهارت در میان فارغ التحصیلان دانشگاه های مختلف، رشد روزافزون مدرک گرایی، ناتوانی دانشگاه ها در برقراری ارتباط با صنعت و جامعه و مشکلات مالی عدیده ای که انواع مختلف دانشگاه ها در ایران به دنبال کاهش تعداد دانشجو با آن روبرو شدند، گواهی بر این مدعاست.
  • بی‌تردید وضعیت آموزش عالی نه تنها در ایران که در همه دنیا پس از کرونا با گذشته متفاوت خواهد بود و یکی از تحولات کلیدی که رخ می‌دهد، موضوع آموزش‌های الکترونیکی خواهد بود.
  • به گفته طهرانچی رییس دانشگاه آزاد اسلامی سالانه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار دانشجو در مقاطع کاردانی و کارشناسی کاهش می‌یابد. در واقع این دانشگاه در خرداد ۹۸ بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار دانشجو نسبت به دو سال گذشته کاهش داشته است.
  • همه ساله رخدادهایی نظیر سیل، زلزله و طوفان و برخی از بیماری‌ها به طور معمول نقاطی از جهان را درگیر می کنند، ولی در عمل باز هم تنها بخشی از کشور دچار مشکل می‌شود؛ اما کرونا همه بخش‌های جهان را متاثر کرد وهمین مهم به ما یک آگاهی داد؛ اینکه ما برای زندگی در شرایطی با ابعاد نامعلوم و ناشناخته دچار ناتوانی و حتی جهل هستیم، جهلی که به امروز تا این حد به وجود آن آگاه نبودیم و اشراف بر این ناتوانی اهمیت بسیار بالایی برای تغییر نگاه به آینده دارد.
  • دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه های بین‌المللی در بسیاری از کشورها، خصوصا کشورهایی که به عنوان مقاصد اصلی دانشجویان بین‌المللی شناخته می‌شوند، منبع درآمد قابل توجهی برای این کشورها تلقی می‌شوند که حفظ و جذب آنها پس از شیوع کرونا یکی از چالش های اصلی کشورها در حوزه ارتباطات بین‌المللی و البته درآمدهای بخش آموزش عالی است.
  • تمامی کشورها صرف نظر از سطح توسعه یافتگی و جایگاهی که در اقتصاد و مناسبات جهانی دارند از بدو مشاهده نخستین آثار شیوع کرونا، رفتارهای مشابهی را در خصوص اداره موسسات آموزشی به کار گرفته‌اند.
  • در سال‌های اخیر حدود ۶۵ درصد از متقاضیان ورود به دانشگاه‌ها داوطلب حضور در گروه آزمایشی تجربی هستند که فقط یک سوم این داوطلبان در رشته‌های علوم تجربی پذیرفته می‌شوند و این موضوع باعث خالی شدن صندلی‌های علوم پایه، علوم انسانی و سایر رشته‌ها می‌شود.
  • دبیر لیلا بنیادی
  • استانی-عکس
  • دانشگاه
  • کروناویروس
  • همه_باهم_علیه_کرونا
  • استانی-علمی و آموزشی
  • مدیران خودرو

لینکستان

    رزرو هتل مشهد جمینجا خرید سی پی لیفت صورت با نخ بلیط اتوبوس دانلود آهنگ خرید سرور مجازی پهنای باند اختصاصی بوکینگ گوسفند زنده تجهیزات پزشکی بررسی علت بیماری‌ ها بهترین جراح بینی بلیط هواپیما ارزان‌ترین تورهای داخلی و خارجی دوره آنلاین زبان ثبت شرکت بلیط استانبول به تهران رزرو هتل بلیط هواپیما خارجی ویزای دبی تور طراحی سایت آهنگ جدید ایرانی کلاس تیزهوشان ششم تور قبرس شمالی پارتیشن شیشه‌ ای ساخت پرسشنامه آنلاین نوبت‌دهی آنلاین پزشکان پهنای باند اختصاصی رتبه‌ بندی شرکت متخصص گوش و حلق و بینی طراحی سایت شرکتی تابان شهر چاپ تصفیه آب خانگی خرید سی‌ پی کالاف ساندویچ پانل خرید سی‌ پی
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
ISNA
  • آرشیو
  • خط مشی
  • درباره ایسنا
  • تماس با ایسنا
علمی و دانشگاهی
  • علم
  • پژوهش
  • فناوری
  • جهاد دانشگاهی
  • هوش مصنوعی
  • آموزش
  • صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • دانش‌بنیان‌ها
  • پیشرفت
  • rubika-icon
  • eitaa-icon
  • bale-icon
  • soroush-icon
  • telegram-icon
  • youtube-icon
  • x-icon
  • instagram-icon
  • rss-icon
  • aparat-icon
Nastooh Logoنرم‌افزار تحریریهٔ نستوه
© 2025 Iranian Students' News Agency. All rights reserved