• سه‌شنبه / ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۱:۰۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401111813766
  • خبرنگار : 50356

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خبر داد

خسارت بیش از ۸۲۰۰ میلیارد تومانی سرما به بخش کشاورزی خراسان رضوی

خسارت بیش از ۸۲۰۰ میلیارد تومانی سرما به بخش کشاورزی خراسان رضوی

ایسنا/خراسان رضوی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: متعاقب ورود توده سرد سیبری به استان در نیمه دوم دی ماه که تمامی مناطق استان را تحت تاثیر قرار داد و دما در برخی از شهرستان‌ها به منفی ۲۸ درجه سانتیگراد رسید، کل خسارات وارده به بخش کشاورزی خراسان رضوی حدود ۸۲۵۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

غلامرضا قنبری با اعلام این خبر اظهار کرد: اکیپ‌های کارشناسی از همان روزهای نخست بازدیدهای میدانی خود را آغاز و ضمن حضور در مناطق مختلف، میزان تاثیر برودت هوا بر تولیدات کشاورزی را بررسی نمودند. کلیه اطلاعات واصله از شهرستان‌ها در کارگروه‌های تخصصی باحضور مدیران اجرایی و محققین مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مجدد مورد بررسی کارشناسی قرار گرفت. لازم به ذکر است خسارت سرما و یخبندان در تمامی ۳۳ شهرستان استان در حوزه‌های مختلف کشاورزی گزارش شده است.

وی افزود: کل خسارات وارده به بخش کشاورزی خراسان رضوی حدود ۸۲۵۰ میلیارد تومان برآورد شده است که بیشترین خسارت، مربوط به محصولات باغی در سطح ۱۳۴ هزار هکتار معادل ۶۷ درصد کل خسارات وارده به بخش کشاورزی استان به مبلغ ۵۵۵۰ میلیارد تومان بوده است که از این میزان بیشترین خسارت، به ۹۱ هزار هکتار مزارع زعفران به میزان ۳۲۸۳ میلیارد تومان وارد شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: خسارت وارده به تنه درختان میوه در سطح ۷۲۰۰ هکتار باغات حدود ۲۴۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود که در برخی مناطق ممکن است منجر به کف بری و قطع درختان شود.

قنبری ادامه داد: در محصولات زراعی مجموعا به ۲۵۸ هزار هکتار اراضی زیر کشت، خسارت وارد شده است که بیشترین خسارت مربوط به گندم و جو به ترتیب ۱۳۳ میلیارد تومان و ۱۰۳۰ میلیارد تومان بوده است و مجموع خسارات محصولات زراعی استان حدود ۲۴۵۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

وی خسارت وارده به تولیدات دام، طیور و آبزیان استان را کمتر از سایر بخش‌ها دانست به نحوی که برآورد ریالی تلفات و کاهش راندمان تولید، حدود ۷۶ میلیارد تومان است.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی، قنبری خاطرنشان کرد: با توجه به خسارت شدید سرما و تاثیر قابل توجه بر کاهش عملکرد محصول زعفران در برداشت سال آینده، خسارت در شهرستان های زعفران خیز بیشتر بوده است.

وی در پایان افزود: ۵۵ درصد از کل برآورد ریالی خسارات وارده یخبندان دیماه مربوط به ۹ شهرستان زاوه، قوچان، تربت حیدریه، تایباد، تربت جام، مشهد، چناران، فریمان و نیشابور بوده است و ۴۵ درصد مابقی مربوط به ۲۴ شهرستان دیگر بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha