• یکشنبه / ۲۶ آبان ۱۳۹۸ / ۱۴:۵۶
  • دسته‌بندی: بوشهر
  • کد خبر: 98082616984
  • منبع : بوشهر

مدیرعامل آب منطقه‌ای بوشهر:

پیش‌بینی بارش ۶۰ میلیمتری در استان بوشهر /احتمال وقوع سیلاب

پیش‌بینی بارش ۶۰ میلیمتری در استان بوشهر /احتمال وقوع سیلاب

ایسنا/بوشهر مدیرعامل آب منطقه ای بوشهر با اشاره به احتمال وقوع سیلاب در بوشهر گفت: ساکنین حاشیه رودخانه ها و مسیل ها در بستر و حریم رودخانه اسکان نیافته و از فعالیت در مناطق مستعد سیل خودداری نمایند.

علی محمدی در کمیته مدیریت سیلاب با تشریح اقدامات آب منطقه ای در زمینه مدیریت سیلاب، گفت: بر اساس اخطاریه شماره ۵۳ سازمان هواشناسی و تحلیل بارش-رواناب موسسه تحقیقات آب کشور، پیش آگاهی رخداد سیل از طریق دفتر مطالعات پایه منابع آب این شرکت اعلام شد. به همین دلیل و در راستای نظام نامه مدیریت سیلاب، کمیته مدیریت سیلاب به منظور برنامه‌ریزی و مدیریت سیلاب رودخانه های استان و جمع آوری داده های بارش تشکیل جلسه داد.

وی با اشاره به سامانه بارشی فعال در استان خاطرنشان کرد: بر اساس اخطاریه یاد شده، این سامانه به مدت حدود ۴ روز در تداوم خواهد داشت که پیش بینی می شود با مجموع بارش ۴۰ تا ۶۰ میلیمتر در سراسر پهنه ی استان -با تمرکز بر مناطق شمالی- و حوزه‌های بالادست استان بر رودخانه های اصلی صورت پذیرد.

تلاش برای مدیریت سیلاب‌های پیش رو

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر اظهار کرد: در رودخانه‌های دره گپ، چهارروستایی، شاپور، دالکی، مند و باهوش احتمال سیلابی شدن و آبگرفتگی بیشتر است.

محمدی با تشریح وظایف دستگاه های اجرایی مرتبط، بر اساس نظام نامه مدیریت سیلاب گفت: به کلیه متصدیان و تکنسین‌های اندازه گیری جهت ثبت رخداد بارش و اندازه گیری سیلاب رودخانه ها تاکیدات لازم ابلاغ شده است. 

وی افزود: در حوزه ستادی نیز در دفتر مطالعات پایه منابع آب، کلیه رصدها و تحلیل‌های لازم انجام و در بازه های زمانی تعیین شده اطلاع رسانی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر ادامه داد: حدود ۴۰ متصدی و تکنسین به صورت شبانه‌روزی در حال اندازه‌گیری و اعلام میزان بارش و تغییرات سطح آب رودخانه‌ها هستند. 

تامین آب شرب پایدار در زمان‌های اضطراری

علی محمدی خاطرنشان کرد: با توجه به تامین قسمت عمده آب شرب استان از استان های همجوار، شرکت های آبفا شهری، آبفا روستایی و آبرسانی خلیج فارس باید نسبت به پایش و کنترل خطوط انتقال آب شرب و همچنین تامین آب شرب پایدار در زمان های اضطراری اقدام کنند.

این مسئول رودخانه شاپور را یکی از نقاط در معرض سیلاب نامید و تاکید کرد: دفتر تاسیسات آبی این شرکت به منظور مدیریت در آبگیری و کنترل سیلاب، مانور دریچه سدها به ویژه سد رئیس‌علی دلواری و همچنین تامین برق اضطراری این سازه ها را در دستور کار قرار دهد.

وی افزود: در شهرستان ها نیز کلیه ادارات منابع آب برگزاری جلسات شهرستان مدیریت سیلاب را در دستور کار خود دارند و همچنین پرسنل کشیک خود را به حوزه ستادی و فرمانداری ها معرفی می نمایند. گروه های گشت و بازرسی این شرکت با رصد میدانی رودخانه ها، مسیل ها، گلوگاه های آبگذری و پروژه های تغذیه مصنوعی هر گونه تغییر در وضعیت پایدار را گزارش خواهند کرد.

ساکنین حاشیه رودخانه‌ها از فعالیت در مناطق مستعد سیل خودداری کنند 

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر پروژه های در حال ساخت این شرکت را نیز در آمادگی کامل خواند و گفت: با توجه به در خطر سیلاب بودن پروژه های سدسازی، هشدارهای لازم در راستای نظام نامه مدیریت سیلاب به منظور آمادگی لازم به پیمانکاران این پروژه ها داده شده است.

محمدی یادآور شد: از ساکنین حاشیه رودخانه ها و مسیل ها خواهشمندیم در بستر و حریم رودخانه اسکان نیافته و از فعالیت در مناطق مستعد سیل خودداری نمایند.

وی افزود: همچنین شهروندان گرامی در زمان سیلاب نسبت به نزدیک شدن به حریم و ترانشه رودخانه ها به طور جد خودداری کنند تا شاهد بروز خسارات نباشیم.

محمدی خاطرنشان کرد: ورود به تاسیسات آبی و حریم رودخانه ها در زمان سیل جهت عکاسی امری پرخطر است و از هم استانی ها درخواست می شود اکیدا از این امر پرهیز نمایند.

شرایط نقاط حادثهخیز به ستاد مدیریت بحران اعلام می شود 

رئیس گروه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل آب منطقه ای بوشهر در این نشست اظهار کرد: بر اساس اعلام شرکت مدیریت منابع آب ایران مبنی بر بارندگی در هفته جاری و احتمال وقوع سیلاب از یکشنبه ۲۶ آبان تا پایان هفته، و بنا به نظام نامه سیلاب، جلسه کمیته هماهنگی مدیریت بحران و سیلاب با حضور اعضا برگزار شده است. 

بهمن گشتاسب با اشاره به بررسی نقاط حادثه خیز از جمله خطوط لوله تحت مدیریت شرکت های آبفا شهری، آبفا روستایی و شرکت آبرسانی خلیج فارس گفت: شرایط این خطوط به ستاد مدیریت بحران اعلام می شود، بنابراین کلیه ماشین آلات شرکت های تابعه وزارت نیرو می بایست به مدت یک هفته به صورت کشیک و با هماهنگی مدیران عامل شرکت ها به فعالیت خود ادامه دهند.

وی افزود: تمامی تاسیسات آبی شامل کانال ها، سدها، خطوط انتقال و تصفیه خانه های استان به صورت پایدار به کار خود ادامه می دهند.

سد رئیس‌علی دلواری آمادگی کامل مهار سیلاب‌های احتمالی را دارد

بهمن گشتاسب با اشاره به وضعیت سد رئیس‌علی دلواری به عنوان بزرگترین سازه آبی استان بوشهر بیان کرد: در حال حاضر حجم مخزن سد رئیس‌علی دلواری حدود ۲۲۲ میلیون متر مکعب است که آمادگی کامل جهت مهار سیلاب های احتمالی در حوزه رودخانه شاپور را دارد.

رییس گروه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر خاطرنشان کرد: همچنین بندهای انحرافی سرقنات، اهرم و سعدآباد نیز مورد بررسی و کنترل قرار گرفته است؛ امیدواریم نزول رحمت الهی منشأ برکت برای هم استانی ها و بهبود شرایط منابع آب شود. 

به گزارش ایسنا، نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران و سیلاب آب منطقه ای و کمیته مدیریت سیلاب در بوشهر به منظور بررسی شرایط تاسیسات آبی استان و با توجه به صدور فرمان پیش آگاهی هواشناسی بوشهر با حضور شرکت های تابعه وزارت نیرو برای بررسی وضعیت منطقه و شرایط بروز سیلاب و مدیریت آن تشکیل جلسه داد. 

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha