• دوشنبه / ۱۱ آذر ۱۳۹۸ / ۱۴:۲۲
  • دسته‌بندی: بوشهر
  • کد خبر: 98091107696
  • منبع : بوشهر

«بوشهر» ذخیره‌گاه ژنتیکی گونه‌های خاص در خاورمیانه

«بوشهر» ذخیره‌گاه ژنتیکی گونه‌های خاص در خاورمیانه

ایسنا/بوشهر مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر عنوان کرد: یک ویژگی خاص استان بوشهر گونه های خاص و منحصربه فرد است که به عنوان ذخیره‌گاه ژنتیکی این گونه‌ها در کشور و خاورمیانه محسوب می شود.

به گزارش ایسنا، غلامرضا منتظری در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه جنگل ها منابع طبیعی تجدیدپذیر متعلق به مردم هستند، گفت: جنگل بخش جدایی ناپذیر زندگی انسان ها است و این نگرانی در دنیا وجود دارد که در صورت تخریب جنگل ها و از نظر مسائل زیست محیطی ممکن است زیست بر روی زمین دچار مشکل شود.

وی با اشاره به نقش ویژه جنگل ها در تامین اکسیژن ادامه داد: جنگل ها همچنین در تلطیف هوا، و مسائل اقتصادی در صنعت چوب، و... تاثیر مثبت فراوانی دارند. هر چقدر بیشتر به جنگل اهمیت بدهیم بیابان هایی که زندگی بشر را مورد تهدید قرار می دهد مهار خواهد شد و هر چه جنگل ها تخریب شود توسعه بیابان ها و اراضی لم یزرع را شاهد خواهیم بود.

حدود ۲۴۵ هزار هکتار جنگل در استان بوشهر

این مسئول بیان کرد: استان بوشهر از نظر رویشگاه های جنگلی پتانسیل های خوبی دارد و دارای جنگل های طبیعی و دستکاشت است. حدودا ۲۱۱ هزار هکتار جنگل طبیعی و رویشگاه های جنگلی در استان بوشهر وجود دارد. همچنین ۳۴ هزار هکتار جنگل های دستکاشت که اهم اجرای پروژه های ما در راستای توسعه جنگل و بیابان زدایی بوده است.

منتظری اظهار کرد: جامعه جنگلی استان بوشهر شامل رویشگاه های خلیجی-عمانی و زاگرسی می شود که گونه هایی مانند حرا، کُنار، کهور ایرانی، آکا سیاه رویشگاه های خلیجی-عمانی بوده و رویشگاه های زاگرسی نیز به بَنه و بادام محدود است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری بوشهر بیان کرد: یک ویژگی خاص استان بوشهر گونه های خاص و منحصربه فرد است که به عنوان ذخیره‌گاه ژنتیکی این گونه‌ها در کشور و خاورمیانه محسوب می شود که شامل گونه های آکا سیاه آلبیدا، انار شیطان، کهور ایرانی و ششم (جگ) است.

وی با اشاره به اقدامات حوزه جنگل یادآور شد: بیش از ۲ هزار هکتار مراقبت و آبیاری عرصه های جنگل کاری شده در سنوات گذشته و در سال جاری نیز جنگل کاری و نهال کاری در ۷۷۳ هکتار از عرصه های ملی است که حدود ۱۱۷ هزار اصله نهال در این عرصه ها کشت می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر افزود: مجموع تولید نهال ما ۲۵۰ هزار اصله است که ۱۱۷ هزار هکتار در عرصه های مدنظر و مابقی نیز برای اقدامات واکاوی و ترمیمی و همچنین توزیع در میان شهروندان در نظر گرفته شده است.

غلامرضا منتظری تصریح کرد: تعداد ۶ پارک جنگلی در سطح استان بوشهر وجود دارد که بستر مناسبی برای فعالیت های گردشگری هستند اما با توجه به اینکه وظیفه حاکمیتی دولت نظارتی است و ورود به مسائل اقتصادی کار بخش خصوصی است مطابق قانون حفاظت و به صورت احاله مدیریت این عرصه ها را بخش خصوصی برای درآمدزایی و اشتغال محول کنیم و متقاضیان می توانند در صورت دارا بودن شرایط با مراجعه به اداره جنگل منابع طبیعی اطلاعات تکمیلی را کسب نمایند.

کاشت ۱۰ هزار اصله نهال در ۱۴ آذرماه

این مسئول اظهار کرد: روز ۱۴ آذرماه به عنوان یک پویش سراسری و حرکت ملی و به نام ۱۴ معصوم بنا داریم با مشارکت مردم شامل سمن ها و تشکل ها و... و دولت به طور نمادین در ۲ نقطه استان شامل شهرستان های بوشهر و دشتستان عملیات نهال کاری را انجام دهیم.همچنین آمادگی ارائه نهال به شهروندانی که مایل به کاشت نهال هستند را داریم.

وی عنوان کرد: مجموعا ۱۰ هزار اصله نهال برای این روز آماده شده است و انتظار داریم که این گونه ها که عمدتا کُنار هستند و بستگی به نوع گونه ها در سطحی حدود ۱۰۰ هکتار شامل ۲۰ هکتار در بوشکان، و ۹۰ هکتار در بوشهر در نظر گرفته شده است. هدف از این اقدام فرهنگسازی و نهادینه کردن یک روز برای درختکاری در میان مردم است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha