بهروز اکرمی در شورای آموزش و پرورش استان مرکزی اظهار کرد: به منظور هرگونه ارزیابی از هر مجموعهای در ابتدا باید شاخصها تعریف و موارد بر اساس اهمیت و اولویت پیگیری شوند.
وی افزود: شورای آموزش و پرورش بر مبنای این فلسفه تشکیل می شود که بخش عظیمی از دستگاههای اجرایی در راستای ارائه بهتر خدمات، به آموزش و پرروش کمک کنند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی در خصوص پروژه مهر بیان کرد: جلسه بررسی پروژه مهر باید حداقل سه ماه پیش از بازگشایی مدارس برگزار می شد و علاوه بر فرمانداران، بخشداران و شهرداران، دستگاههای اجرایی ذیربط هم در این پروژه مشارکت داشته باشند.
اکرمی اضافه کرد: تعریف شاخص در پروژه مهر اهمیت ویژهای دارد و باید از اقدامات غیرضروری پرهیز کرد، همچنین مسائل آموزشی نیز به عنوان یک عنصر مهم باید مدنظر قرار گیرد.
وی اضافه کرد: متاسفانه رویکرد شوراهای َآموزش و پرورش در سراسر کشور یک رویکرد عمرانی است و تفکرات بر این است که یک فضای آموزشی با ظاهری مناسب قطعا دانش آموز ممتاز تربیت خواهد کرد، البته نمیتوان منکر شد امکانات سخت افزاری به تربیت دانش آموز ماهر کمک میکند ،ولی توجه به موارد آموزشی اهمیت بیشتری دارد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: میتوان در استان مرکزی با ایجاد یک تغییر رویه، شاخصهای پروژه مهر را برای سال آینده از الان تعریف کرد و اقدامات لازم را با اولویت کیفیت آموزش انجام داد.
اکرمی افزود: یک تیم توسط آموزش و پرورش و اداره کل نوسازی باید ظرف دو ماه آینده تمامی فضاهای مازاد آموزش و پرورش یا حتی فضاهایی که ظرفیت تبدیل به تجاری و احسن شدن دارند را احصا کند تا بتوان از این فضاها به عنوان یک ظرفیت مالی برای آموزش و پرورش استفاده کرد. همچنین شناسایی و تصمیمگیری مناسب در خصوص مدارسی با جمعیت کمتر از حدنصاب نیز باید در دستور کار قرار گیرد.
به گزارش ایسنا، معاون مدیر امور شوراهای وزارت آموزش و پرورش نیز در این جلسه گفت: عملیاتی شدن بیش از 80 درصد از مصوبات شورای آموزش و پرورش از اهمیت بالایی برخوردار است، در بازدیدهای صورت گرفته از هشت استان دو نگرش ساختار و شکل برگزاری شوراها و بررسی مسائل مالی و اهم مواد مالی مدنظر قرار داشته است.
وی افزود: تبدیل 12 هزار متر فضای آموزش و پرورش به فضای تجاری فرصت خوبی است و اگر بتوان با مجموعه فرمانداری و شهرداریها این امکان خوب در این خصوص برقرار کرد در نتیجه یک درآمد مالی پایدار برای آموزش و پرورش ایجاد میشود.
رئیس سازمان مدیریت برنامهریزی استان مرکزی نیز در این جلسه گفت: آموزش و پرورش 12هزارمتر فضای آموزشی را برای تغییر کاربری اعلام کرده که فضای کمی نیست و با یک برنامهریزی خاص میتوان استفاده خوبی به عنوان یک منبع درآمد برای آموزش و پرورش از این فضاها داشت.
رقیه یادگاری بیان کرد: با توجه به وجود 300 مدرسه با جمعیت کمتر از 10 نفر و 200 مدرسه با جمعیت کمتر از 5 نفر و وجود تعدادی مدارس یک نفره که تنها تامین نیروی انسانی این فضاها سبب بروز مشکلاتی میشود، نیاز است در این رابطه طرح تجمیع مدارس یا آموزش از راه دور مورد توجه قرار گیرد که باید طرح مطالعاتی در این زمینه به ویژه در بحث نیروی انسانی انجام شود.
سیداحمد سجادی مدیرکل دفتر امور فرهنگی و اجتماعی استانداری مرکزی نیز در این جلسه در خصوص پروژه مهر اظهار کرد: در راستای اجرای پروژه مهر از ۸۳ آموزشگاه با ۱۶ هزار و ۶۰۰ دانش آموز در سطح استان مرکزی بازدید صورت گرفت که ۴۷ آموزشگاه در مقطع ابتدایی، ۱۸ آموزشگاه در مقطع متوسطه اول و ۱۸ آموزشگاه در مقطع متوسطه دوم فعالیت داشتند.
وی افزود: از این تعداد ۳۶ مدرسه پسرانه و ۳۲ مدارسه دخترانه و ۱۵ مدرسه در مناطق روستایی به صورت مختلط در مقطع ابتدایی بودند، همچنین از آموزشگاههای بازدید شده ۶۰ آموزشگاه دولتی، ۱۱ باب هیئت امنایی، ۴ باب نمونه دولتی، ۴ باب شبانهروزی و ۳ مدرسه هم شهد و یک مدرسه غیرانتفاعی بوده است.
مدیرکل دفتر امور فرهنگی و اجتماعی استانداری مرکزی تصریح کرد: پیش نگری در ماموریتهای اصلی مدیران و اقدامات پیش دستانه برای رفع کمبودها و مدیریت هوشمندانه برای آغاز جریان آموزشی و تربیتی رسمی استان و نیل به مفهوم واقعی مشارکت در آموزش و پرورش به معنای مشارکت فکری و عاطفی همگان در موضوع تعلیم و تربیت و بهرهگیری از ظرفیت سایر دستگاهها در بازگشایی مطلوب مدارس، از جمله اهداف و جنبه های اهمیت پروژه مهر بوده است.
سجادی کیفیت بخشی، مدرسه محوری، توسعه مشارکت و ارتقاء کیفیت مدیریت آموزشگاهی را از راهبردهای اصلی این برنامه دانست و گفت: در این پروژه ۲۲ شاخص مورد ارزیابی قرار گرفته که اهم آنها شامل وضعیت محوطه از جهت رنگ آمیزی، وسایل بازی و حیاط، وضعیت کلاسها، وضعیت نظافت مدرسه و آمادگی برای ورود به سال تحصیلی جدید، وضعیت تجهیزات مدرسه و... است.
وی خاطرنشان کرد: طبق بازدیدهای صورت گرفته از مدارس در سطح استان، مدارس شهرستانهای خمین، محلات و فراهان وضع بهتر، مدارس شهرستانهای شازند، تفرش، آشتیان، زرندیه، خنداب و کمیجان وضعیت بینابین و مدارس شهرستانهای اراک، ساوه و دلیجان وضع مطلوبی نداشتند.
مدیرکل دفتر امور فرهنگی و اجتماعی استانداری مرکزی تصریح کرد: کمبود معلم بخصوص آموزگاران مقطع ابتدایی در شهرستانهای استان بویژه در شهرستانهای اراک، ساوه و دلیجان، کمبود امکانات ورزشی بویژه در مدارس روستایی، وجود فضاهای اضافی و آسیب زا بویژه در مدارس روستایی، تبعیض در زمینههای مختلف بین مدارس، محرومیت ملموس در مدارس روستایی و حاشیه شهری اراک، ساوه، دلیجان و کمیجان و شازند، کمبود تخته هوشمند بویژه در مدارس روستایی از جمله مشکلات مشاهده شده در این بازدیدها بوده است.
شهریار فولادوند مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی نیز در خصوص پروژه مهر اظهار کرد: آموزش و پرورش استان مرکزی جزو استانهایی است که بیشترین کمبود نیروی انسانی در کشور را دارد اما جزو استانهای ممتاز در بحث آموزشی است.
وی افزود: در ۳۰۰ مدرسه استان مرکزی جمعیت کمتر از ۱۰ نفر و در ۲۰۰ مدرسه جمعیت کمتر از ۵ نفر تحصیل میکنند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی تصریح کرد: برای اجرای پروژه مهر، مشارکت دستگاه های اجرایی با آموزش و پرورش لازم است، از ابتدای سال جاری تاکنون کارگروههای مختلفی از قبیل تعمیر و تجهیز، ساماندهی و... تحت عنوان پروژه مهر تشکیل شده است. بدون پروژه مهر اساسا راه اندازی و آرایش مدارس در تمام جهات کار سختی خواهد بود.
فولادوند بیان کرد: به دنبال توسعه فرهنگ مشارکت دستگاههای اجرایی با آموزش و پرورش هستیم که باید با جدیت پیگیری شود، البته این مهم در استان مرکزی رو به رشد است.
انتهای پیام
نظرات