• یکشنبه / ۱۷ آذر ۱۳۹۸ / ۱۲:۴۶
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 98091712379
  • خبرنگار : 50233

بخش خصوصی نیاز جامعه را بهتر می‌شناسد/فارغ‌التحصیلان این دانشگاه شانس بیشتری برای اشتغال دارند

بخش خصوصی نیاز جامعه را بهتر می‌شناسد/فارغ‌التحصیلان این دانشگاه شانس بیشتری برای اشتغال دارند

ایسنا/سمنان رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان سمنان معتقد است که بخش خصوصی نیازهای جامعه را بهتر می‌شناسد.

محمدتقی قربانیان در نشست خبری با اصحاب رسانه استان با اذعان به اینکه دانشگاه جامع جنبه‌های کاربردی علوم را بیش از سایر مراکز آموزش عالی پیگیری می‌کند، بر ضرورت توجه بیشتر به آموزش‌های مهارت‌محور و کاربردی تاکید و اظهار کرد: کشور ما در حال حاضر به لحاظ تولید مقالات و مکتوبات علمی حائز رتبه 16 در جهان است اما در کاربردی کردن علوم با ضعف‌های جدی روبرو است.

وی با بیان اینکه ما از دانش خود در مسیر رونق تولید و صنعتی شدن کمتر استفاده می‌کنیم ادامه داد: مهمترین دلیل این ضعف این است که دانشگاه‌های ما نتوانسته‌اند با جامعه ارتباط کاربردی برقرار کنند و لذا دانشگاه جامع علمی کاربردی با درک این مهم در صدد است که به ایجاد و برقراری این ارتباط کمک کند.

قربانیان از مراکز علمی کاربردی به عنوان مراکز دانشگاهی نام برد که ظرفیت پرکردن این خلاء را دارند اضافه کرد: در همین راستا است که دانشگاه جامع علمی کاربردی به ایجاد مراکز دانشگاهی در جوار واحدهای تولیدی و صنعتی روی آورده است که در استان سمنان نیز خوشبختانه مراکزی همچون غرب استیل، کلران،جهاددانشگاهی سمنان، سیم و کابل شاهرود و..در استان ایجاد شدند.

وی با بیان اینکه در این مراکز علاوه بر آموزش مبانی نظری به ارائه مهارت، هنر و دانش فنی نیز پرداخته می‌شود خاطرنشان کرد: در این مراکز جدا از ارائه مبانی نظری، یک مدرس مهارتی و استادکار نیز به انتقال مهارت‌های کاری و فنی به دانشجویان می‌پردازد و از گذر ارائه و انتقال همین دانش مهارتی و فنی است که به ارزش‌افزوده و فرآیند توسعه کمک می‌کند.

فارغ‌التحصیلان این دانشگاه شانس بیشتری برای اشتغال دارند؟

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان سمنان با بیان اینکه دانشجویان و فارغ‌التحصیلان این دانشگاه از شانس بیشتری برای اشتغال برخوردارند اظهار کرد: بخش قابل توجهی از دانشجویان ما در بدو ورود دارای شغل هستند و علاوه بر این دانشجویان دانشگاه جامع شانس بیشتری برای ایجاد اشتغال برای خود و حتی دیگران دارند.

وی در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص میزان جذب فارغ‌التحصیلان این دانشگاه به بازار کار و دلایل و چرایی درصد بالای آن در مقایسه با دیگر دانشگاه‌ها گفت: آموزش‌ها به دانشجویان دانشگاه جامع از بدو ورود به سمتی سوق داده می‌شود که بعد از فراغت از تحصل جذب بازار کار شوند به عبارتی از بدو ورود دانشجو، برنامه‌ریزی‌ها و آموزش‌های مهارتی در راستایی است که دانشجو بتواند برای خود تولید و درآمد ایجاد کند.


وی با بیان اینکه این دانشگاه در بخش‌های صنعتی، کشاورزی، خدماتی، فرهنگ و هنر و...فعالیت دارد افزود: یکی از دلایل موفقیت دانشگاه جامع در این حوزه این است که ما به ایجاد رشته‌های جدید متناسب با نیازهای واقعی جامعه و بازار کار و همچنین به تدوین رشته‌هایی متناسب با سلایق و علایق دانشجویان می‌پردازیم.

قربانیان با اشاره به حذف علمی کاربردی‌های دولتی در کشور و استان از آن به عنوان اتفاق مبارکی در راستای حمایت و تقویت بخش خصوصی یاد کرد و گفت: در گذشته استان سمنان دارای 20 مرکز علمی کاربردی بود اما با وضع قوانینی در راستای حذف مراکز دولتی با هدف کاهش هزینه‌های دولت در این بخش، شمار مراکز علمی کاربردی استان به 13 مرکز رسید.

نیمی از دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی در بدو ورود دارای شغل هستند

وی با بیان اینکه نیمی از دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی در بدو ورود دارای شغل هستند خاطرنشان کرد: علاوه بر این 50 درصد، 30 درصد دانشجویان ما بعد از فارغ‌التحصیلی جذب بازار کار می‌شوند یعنی در مجموع 80 درصد دانشجویان دانشگاه جامع جذب بازار کار می‌شوند که این آمار، آمار بسیار خوب و خیره‌کننده‌ای است.

این عضو هیات علمی دانشگاه از تعریف رشته‌های کاربردی جدید به عنوان یکی از نقاط قوت این دانشگاه نام برد و گفت: به طور مثال همه دانشگاه‌ها دارای رشته زبان انگلسی هستند اما ما در دانشگاه جامع براساس نیازهای واقعی جامعه، رشته "زبان محاوره‌ای در گردشگری"را تدوین کردیم و یا رشته تراش فیروزه را در برخی مراکز علمی کاربردی استان ایجاد کردیم. همچنین رشته‌هایی همچون طبخ انواع غذاهای ایرانی و غیرایرانی، تولید و نگهداری گیاهان آپارتمانی، مددیاری سالمندان، مهارت‌های ماساژ ورزشی و...از جمله رشته‌هایی است تدوین و در مراکز علمی و کاربردی ارائه می‌شود.

چرایی حذف رقبای دولتی از دانشگاه جامع علمی کاربردی
وی با اشاره به شانس بالای موفقیت در مراکز وابسته به بخش خصوصی اضافه کرد: بخش خصوصی به دنبال تولید محصول، کسب سود، جذب و جلب مشتری و...است و همین به ارتقا کیفی آموزش و مهارت‌آموزی کمک می‌کند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان سمنان با بیان اینکه این دانشگاه رقیب دولتی را با هدف کمک به بخش خصوصی و کاهش هزینه‌های دولت حذف کرده اظهار کرد: بخش خصوصی معمولا در بخش‌های مختلف به صورت قوی‌تری وارد می‌شود و از همین رو است که مراکز علمی کاربردی همچون کلران، غرب استیل و جهاددانشگاهی از موفق‌ترین مراکز علمی کاربردی در استان و کشور هستند.
وی از برخی فعالیت های فرهنگی و هنری در مراکز وابسته به این دانشگاه خبر داد و افزود: در همین راستا اخیرا مسابقات استانی مناظره های دانشجویی به میزبانی جهاددانشگاهی سمنان برگزار شد که تیم مرکز کلران به عنوان تیم برتر به مسابقات ملی که امسال در تبریز برگزار می شود معرفی شد.
قربانیان با اشاره به برگزاری برخی نمایشگاه های عرضه تولیدات دانشجویی در مراکز این دانشگاه خاطرنشان کرد: برخی از دانشجویان با عرضه تولیدات خود در این نمایشگاه ها که در مراکز متعدد برگزاری می شود در دوره دانشجویی به طور عملی فرآیند تولید و عرضه محصولات و دست بافته های خود را می آموزند. ضمن اینکه علاوه بر این در مناسبت های مختلف مسابقات ورزشی و فرهنگی و علمی مختلفی در سطح مراکز برگزار و دانشجویان در آنها حضوری با نشاط دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha