محمدعلی رضایی اصفهانی صبح امروز (پنج شنبه-۲۶ دی ماه) در آیین اختتامیه کنگره بازخوانی ابعاد شخصیتی امام علی (ع)، با عرض تسلیت به مناسبت ایام شهادت حضرت زهرا (س) و سرداران رشید به ویژه سردار سلیمانی، اظهار کرد: این کنگره با اهداف خاصی به مناسبت هزار و چهارصدمین سال شهادت امیرالمومنین(ع) برگزار شد که فضائل و بازشناخت این امام و معرفی ابعاد شخصیتی، تبیین نقش آموزههای علوی، تداوم ارزشها و آرمانهای انقلاب اسلامی در سایه امیرالمومنین از اهداف کنگره بود که به ۷۰ درصد از این اهداف رسیدهایم.
وی کل آثار رسیده به کنگره را ۱۰۸۲ اثر عنوان و اظهار کرد: ۴۷۵ مقاله، ۱۳۱ کتاب، ۸۸ پایان نامه دکتری، ۳۰۵ مورد شعر و ادب، ۱۸۲ مورد هنرهای تجسمی بوده است.
به گزارش ایسنا، دبیر علمی کنگره بازخوانی ابعاد شخصیتی امام علی (ع) افزود: از مجموع ۴۷۵ مقاله رسیده، ۳۶۰ مقاله ارزیابی شده، ۱۹۰ مقاله مورد قبول داوران، ۳۲ مقاله ویژه ترجمه، سه مقاله برتر و هفت مقاله قابل تقدیر است.
دبیر علمی کنگره در ادامه گفت: کل مقالات ارائه شده بعد از ارزیابی اجمالی ۲۳۵ مورد بود و ۱۸ مقاله نیز درسامانه تشخیص مطالب کپی مردود اعلام شده است.
وی در ادامه اظهار کرد: ۱۹۰ مقاله در زمینههای سیاست و مدیریت، حقوق بشر در سیر امام علی، تحلیل سیاستهای اقتصادی، نظام اجتماعی و شاخصه خانوادههای مطلوب به کنگره رسیده است که تعداد صفحات این مقالات به پنج هزار و ۲۳۴ صفحه میرسد.
رضایی اصفهانی اضافه کرد: کتابهای مجموعه مقالات در راستای قرآن و امام علی، ولایت و امامت، امیرالمومنین و نهج البلاغه، امام علی از منظر مستشرقان و دانشمندان، امام علی در آیینه شعر و ادب، امام علی و علوم انسانی است.
وی ادامه داد: از کشورهای افغانستان، تونس، آذربایجان، پاکستان، آلمان و نیجریه، عراق، هندوستان و ایران برای کنگره مقاله ارسال کردند.
دبیر علمی کنگره بازخوانی ابعاد شخصیتی امام علی (ع)، خاطرنشان کرد: شش کمیسیون و همچنین هفت پیش نشست برای کنگره برگزار شد و ۳۰ مرکز با این کنگره همکاری داشتند، همچنین به ۱۴ نفر اعطای نشان ولایت و از ۳۰ نفر نیز تقدیر میشود.
وی به مرجعیت علمی امیرالمومنین(ع) اشاره کرد و گفت: رویکردهای مطالعاتی در مورد امام علی(ع)، تاریخی، ولایی و علمی(مرجعیت در تفسیر، علوم قرآن، فقه و ادبیات) است.
رضایی اصفهانی با اشاره به ابعاد مطالعاتی در مورد مرجعیت علمی امام علی(ع) افزود: مبانی(نصب الهی، عصمت و اکملیت)، پیامدها(محور، وحدت مسامانان، لزوم پیروی همه مذاهب، لزوم شناخت بیشتر) است.
وی اضافه کرد: دلایل مرجعیت علمی امام علی (ع) به سه دسته تقسیم میشود و در قرآن کریم در سوره رعد آیه ۴۲، روایات زیادی در این راستا نیز بیان شده است. روایات متواتری مثل حدیث ثقلین و علی مع الحق و الحق مع العلی و شواهد تاریخی دیگر، از جمله دلایل مرجعین علمی امیرالمومنین (ع) است.
انتهای پیام
نظرات