به گزارش ایسنا، دکترعلیرضا عبداللهی نژاد در جشنواره روابط عمومیهای برتر دانشگاهها، مراکز پژوهشی، پارکهای علم و فناوری و موسسات تابع وزارت علوم که امروز در این وزارت خانه برگزار شد، به تشریح جزئیات برگزاری این مراسم پرداخت و گفت: این جشنواره به صورت مجازی و با شعار و محوریت "دانشگاه سبز؛ روابط عمومی سبز" برای نخستین بار در دولت تدبیر و امید و به همت اداره کل روابط عمومی وزارت علوم برگزار می شود که بااستقبال بسیار خوب دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و پارک های علم و فناوری سراسر کشور (وابسته به وزارت عتف) روبرو شد؛ به گونه ای که از مجموعه موسسات وابسته به وزارت علوم، نزدیک به ۱۱۰ دانشگاه یا موسسه با ارسال آثار خود در این جشنواره شرکت کردند.
وی همچنین هدف های اصلی برگزاری این جشنواره را "معرفی و تقدیر از روابط عمومی های فعال، خلاق، اثرگذار در حوزه آموزش عالی"، ترویج فرهنگ مصرف بهینه منابع در روابط عمومی ها در راستای مدیریت سبز" و همچنین "توانمندسازی، ایجاد انگیزه برای رقابتی سالم میان آنها" و نیز "ارتقای جایگاه روابط عمومی ها" عنوان کرد.
وی افزود: در راستای اهداف برگزاری، این جشنواره در سه محور عمومی شامل "اطلاع رسانی و ارتباط با رسانه ها"، "تبلیغات و انتشارات در راستای اجرای مدیریت سبز" و "روابط عمومی الکترونیک" و دو محور ویژه شامل "مدیریت سبز و مصرف بهینه منابع" و "مسئولیت اجتماعی" برگزار می شود و از آثار برگزیده ارسالی روابط عمومی ها از دستاوردها و عملکردهای آنها از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا پایان مهرماه ۱۳۹۸ در این محورهای پنجگانه تقدیر به عمل می آید.
دبیر علمی برگزاری جشنواره روابط عمومی های برتر تاکید کرد: برای ایجاد رقابتی برابر و رعایت عدالت در ارزیابی و داوری آثار براساس دستورالعمل های موجود، دانشگاه های سراسر کشور به سه گروه (الف)، (ب) و (ج) تفکیک و در هر گروه در سه محور عمومی، رتبه های اول، دوم و سوم برگزیده شده که معرفی خواهند شد. گروه چهارم هم با توجه به نوع و ماهیت فعالیت ها، به پژوهشگاه ها و پارک های علم وفناوری تخصیص یافته است که در این گروه هم اعضا با یکدیگر به رقابت پرداخته اند.
دکتر عبداللهی نژاد با بیان اینکه فرایندهای مختلف علمی و اجرایی برگزاری این جشنواره از زمستان سال ۱۳۹۷ آغاز شده بود، اظهار داشت: در این زمان ابتدا دبیرخانه جشنواره در ستاد وزارت علوم ایجاد شد و سپس با تشکیلِ کارگروه علمی، فرایند تدوین شاخص های علمی و حرفه ای سنجش و ارزیابی عملکرد روابط عمومی های نهاد آموزش عالی کشور با مشارکت و جلسات متعدد با استادان برجسته حوزه روابط عمومی در دانشگاه ها و نیز پیشکسوتان حرفه ای وتجربی این رشته آغاز و در نهایت با تدوین و تدقیق شاخص ها، دستورالعمل ارسال آثار و نیز شاخص های تدوین شده از سوی دبیرخانه برگزاری جشنواره به دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و پارک های علم و فناوری سراسر کشور ارسال شد.
وی با بیان اینکه فراخوان ارسال آثار برای جشنواره نیز در آبان ماه ۱۳۹۸ انتشار و طی دو نوبت مدت زمان ارسال آثار دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی تمدید شد، تاکید کرد: در راستای شعار محوری جشنواره یعنی دانشگاه سبز، روابط عمومی سبز، تلاش زیادی صورت گرفت که صرفا به آثار ارسال شده به صورت فایل های الکترونیکی رسیدگی و در فرایند داوری گنجانده شوند که البته دانشگاه ها هم همکاری بسیار خوب و موثری در این خصوص با دبیرخانه برگزاری جشنواره داشتند و آثار خود را به صورت فایل الکترونیکی ارسال و از فرستادن آثار به صورت کاغذی پرهیز کردند.
به گفته دکتر عبداللهی نژاد، پس از اتمام مهلت زمانی تعیین شده برای دریافت آثار و تمدید دوباره آن از سوی دبیرخانه جشنواره، فرایند داوری و ارزیابی آثار زیرنظر کمیته داوران متشکل از استادان دانشگاهی و صاحبنظران برجسته حوزه اجرایی روابط عمومی آغاز و در نهایت، مقرر شد که جشنواره به مدت دو روز در ۱۳ و ۱۴ اسفندماه ۱۳۹۸ برگزار شود.
مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا در کشور و تاکید ستاد ملی مبارزه با کرونا علیرغم انجام تمهیدات و مقدمات برگزاری این جشنواره در اسفندماه گذشته، تصمیم به تعویق برگزاری جشنواره گرفته شد.
دبیر علمی جشنواره روابط عمومی های برتر دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور افزود: با توجه به شرایط خطیر کشور و شیوع دوباره بیماری کووید ۱۹، دست اندرکاران برگزاری جشنواره تصمیم گرفتند این جشنواره را امروز به صورت مجازی برگزار کنند. بنابراین برگزیدگان جشنواره که در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی شهر تهران فعالیت دارند امروز توسط وزیر علوم مورد تقدیر و تجلیل قرار خواهند گرفت و سایر دانشگاه ها و موسسات هم به صورت مجازی در این جشنواره حضور دارند که پس از ارسال تندیس، لوح تقدیر و هدایای جشنواره، روسای دانشگاه ها به نمایندگی از دکتر غلامی وزیر علوم، از مدیران و کارشناسان روابط عمومی دانشگاه یا موسسه خود که در جشنواره برگزیده شده اند، تقدیر کنند.
تزریق امید به جامعه، از وظایف اصلی روابط عمومیها است
در ادامه این جشنواره دکتر نظرپور معاون اداری، مالی و منابع انسانی نظر وزارت علوم تاکید کرد: امروز به عنوان روز گفتگو و تعامل سازنده با جهان نامگذاری شده است و در این راستا رسالت روابط عمومی دانشگاهها و مراکز پژوهشی و فناوری بسیار پررنگ جلوه میکند به خصوص در این شرایط تحریم و شیوع بیماری کرونا نقش روابط عمومیها در اطلاعرسانی موفقیتهای علمی و فناوری بسیار مؤثر و مفید است.
به گفته وی، روابط عمومی دانشگاهها و مراکز پژوهشی به نوعی عامل پیوند بین عموم مردم و سایر دستگاههای اجرایی با جامعه آموزش عالی، پژوهشگران، فناوران و اقتصاد دانش بنیان هستند. در حقیقت روابط عمومی دانشگاهها، هسته مرکزی و اتاقهای فکر و تنها نهاد رسمی انعکاس دهنده دیدگاهها و عملکرد آموزش عالی و تبیین کننده برنامههای متنوع دانشگاه است.
معاون اداری، مالی و منابع انسانی وزارت علوم یاداور شد: در عصر حاضر افکار عمومی جامعه به عنوان قدرت برتر محسوس و نامحسوس و حتی نامرئی جریانهای اجتماعی و فرهنگی هر جامعه محسوب میشوند، بنابراین هدایت و کنترل افکار عمومی، یک خط مشی و راهبرد قوی در دانش روابط عمومی است و در کارگاههای آموزشی همیشه مورد توجه قرار می گیرد.
نظرپور با بیان اینکه نگاه به روابط عمومیها نباید نمایشی و صرفاً تشریفاتی باشد، افزود: کار این افراد فقط انتشار اخبار روزمره، پوشش مراسم و تبلیغ برای مناسبتهای ملی و مذهبی نیست. رسالت اصلی شما بازگویی و روایت شتاب پیشرفت و توسعه، امید بخشی به عموم مردم، جامعه دانشگاهی و نسلهای آینده است. در واقع هنر روابط عمومی، کمک به تبدیل محدودیتها به فرصتها است که در انجام مواردی از قبیل همکاری و مشارکت در برگزاری همایشها به صورت مجازی، اطلاعرسانی، دفاع از عملکرد و معرفی جامعه دانشگاهی و دستاوردهای علمی و پژوهشی به ویژه در این دوران کرونایی به خوبی متبلور میشود.
انتهای پیام
نظرات