• پنجشنبه / ۲۶ تیر ۱۳۹۹ / ۰۸:۵۳
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 99042619314
  • خبرنگار : 50040

سرپرست دفتر نظارت بر انتخابات شورای نگهبان در گیلان:

شورای نگهبان در نظارت بر مصوبات مجلس مصلحت اندیشی سلیقه ای ندارد

شورای نگهبان در نظارت بر مصوبات مجلس مصلحت اندیشی سلیقه ای ندارد

ایسنا/گیلان سرپرست دفتر نظارت بر انتخابات شورای نگهبان در گیلان، نظارت استصوابی را یک نظارت مفید و موثر دانست و خاطرنشان کرد: شورای نگهبان در انجام وظیفه نظارت بر مصوبات مجلس، مصلحت اندیشی سلیقه ای ندارد.

احمد قنبریان در گفت وگو با ایسنا، جمهوری اسلامی را بر دو رکن «اسلامیت» و «جمهوریت» استوار دانست و اظهار کرد: شورای نگهبان براساس وظایفی که در قانون اساسی برای آن تعیین شده، از طریق پیگیری مصوبات مجلس و قوانین و معاهده نامه و عدم مغایرت آنها با شرع و احکام اسلام ضامن اسلامیت و از حیث نظارت بر انتخابات ضامن جمهوریت است.

وی با بیان اینکه در قانون اساسی نظارت بر انتخابات بر عهده شورای نگهبان گذاشته شده است، اظهار کرد: طبق اصل ۹۹ قانون اساسی، شورای نگهبان نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مراجعه به آرای عمومی و همه پرسی را بر عهده دارد.

سرپرست دفتر نظارت بر انتخابات شورای نگهبان در گیلان، با اشاره به پاسخ شورای نگهبان به استفساریه قانون نظارت بر انتخابات، افزود: طبق اصل ۹۸ قانون اساسی، تفسیر قانون اساسی بر عهده شورای نگهبان بوده و لذا منظور از نظارت، نظارت استصوابی در همه مراحل انتخابات اعم از تایید یا رد صلاحیت هاست.

قنبریان، نظارت استصوابی را یک نظارت مفید و موثر دانست و تصریح کرد: در امر نظارت بر انتخابات دو هدف جلوگیری از تخلف و انحراف و تضمین سلامت انتخابات دنبال می شود و لذا هر نظارتی که این دو هدف را تامین کند، استصوابی است.

وی با اشاره به نظارت شورای نگهبان بر مصوبات مجلس شورای اسلامی، گفت: شورای نگهبان بعد از انتخاب نمایندگان و دریافت اعتبارنامه هیچگونه نظارتی بر آنان ندارد، اما نظارت بر مصوبات مجلس وظیفه شورای نگهبان است و در این نظارت دو شاخص مطابقت مصوبات با شرع و قانون اساسی باید رعایت شود.

سرپرست دفتر نظارت بر انتخابات شورای نگهبان در گیلان، با بیان اینکه فقهای شورای نگهبان باید آشنا به مقتضیات زمان باشند، خاطرنشان کرد: شورای نگهبان در انجام وظیفه نظارت بر مصوبات مجلس، مصلحت اندیشی سلیقه ای ندارد.

قنبریان، تحزب و ارتباط تشکیلاتی را جزو آموزه های دینی دانست و اضافه کرد: مردم ایران سایقه ذهنی مثبتی نسبت به احزاب قبل از انقلاب ندارند و آنان را وابسته و دست نشانده می دانستند. حوادث بعد از انقلاب نیز موجب تعطیلی برخی از احزاب مانند حزب جمهوری اسلامی شد و احزاب دیگر که بعدها وارد صحنه شدند نتوانستند برای مردم جاذب باشند.

وی با تاکید بر لزوم اصلاح سابقه ذهنی مردم نسبت به احزاب، یادآور شد: مردم باید به سمت احزاب بروند و نظرات احزاب را بپذیرند. شورای نگهبان نیز با احزابی که در چارچوب قانون اساسی شکل گرفته و فعالیت می کنند، مخالفت ندارد لذا احزاب باید در عرصه های سیاسی فعال تر عمل کنند.

سرپرست دفتر نظارت بر انتخابات شورای نگهبان در گیلان، با بیان اینکه نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا بر عهده شورای نگهبان نیست، عنوان کرد: نظارت بر انتخابات شوراها به واسطه گستردگی کار بسیار سخت است و نیاز به شبکه نظارتی دارد؛ البته شورای نگهبان از این ساز و کار نظارتی برخوردار است و می تواند در صورت تصویب مجلس آن را انجام دهد.

وی با اشاره به فرارسیدن چهلمین سالگرد تاسیس شورای نگهبان، خاطرنشان کرد: شورای نگهبان در راستای انجام وظایف خود اقدام به ایجاد مرکز فقهی و مرکز پژوهش های حقوقی جهت نظارت فقهی و حقوقی بر قانون اساسی کرده است. دفاتر استانی شورای نگهبان نیز نظارت بر انتخابات را بر عهده دارند لذا عملکرد شورای نگهبان طی دهه اخیر بسیار بهتر و مطلوب تر بوده است.

قنبریان، قانون انتخابات را نیازمند تغییر دانست و عنوان کرد: شورای نگهبان یک نهاد چابک، کارا و صرفه جو بوده و دارای شفافیت بودجه از طریق نظارت داخلی و دیوان محاسبات است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.