• شنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۲:۰۸
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1403022921014
  • خبرنگار : 71282

جزئیات صادرات و تشکیل تعاونی‌ها در دولت سیزدهم

صادرات تعاونی‌ها به‌ مرز ۴ میلیارد دلار رسید

صادرات تعاونی‌ها به‌ مرز ۴ میلیارد دلار رسید

طبق آخرین گزارش‌ها در ۳ سال دولت سیزدهم بیش از ۶۰۰۰ شرکت تعاونی تشکیل شده که به ایجاد بیش از ۱۷۰ هزار فرصت شغلی منجر شده است.آمار صادرات تعاونی‌ها هم نشان می‌دهد طی این مدت بیش از ۳.۹ میلیارد دلار در حوزه تولیدات کشاورزی و صنعتی صادرات به کشورهای هدف انجام شده است.

به گزارش ایسنا، مطابق قوانین بالادستی، بخش تعاون یکی از ارکان اقتصاد کشور به شمار می‌رود، به نحوی که طبق اصول ۴۳ و ۴۴ قانون اساسی، یکی از بخش‌های مهم اقتصادی، بخش تعاونی است که با پویایی آن بخش اعظمی از مشکلات اقتصادی از نظام توزیع تا بیکاری برطرف و گام موثری در جهت ایجاد اشتغال پایدار و حذف دلالی و واسطه‌گری برداشته می‌شود.

بخش تعاون از ظرفیت‌های اقتصادی و اجتماعی بالایی برخوردار است و سهم بسزایی در رشد و توسعه اقتصادی، تولید ناخالص داخلی، ایجاد اشتغال مولد و پایدار و تجمیع سرمایه‌های خرد مردمی دارد. بر اساس گزارش‌ها هزینه ایجاد شغل در بخش تعاون ارزان‌تر از سایر بخش‌هاست و با سرمایه اندک می‌توان در حوزه تعاون اشتغالزایی کرد.

شکیل تعاونی‌ها در دولت سیزدهم با رشد ۶.۴ درصدی مواجه بوده و طی ۲.۵ سال گذشته ۶۶۰۰ تعاونی در کشور تشکیل شده که منجر به ایجاد ۱۷۳ هزار فرصت شغلی شده است.

به اعتقاد کارشناسان، تعاونی‌ها بنگاه‌هایی هستند که در توسعه صادرات و شناسایی بازارهای هدف صادراتی نقش موثری دارند و بخش اعظمی از صادرات غیرنفتی و محصولاتی همچون زعفران، پسته و فرش از طریق تعاونی‌ها صورت می‌پذیرد. البته تعاونی‌های مرزنشینان هم در زمینه صادرات انواع محصولات غذایی، صنعتی، خشکبار، برنج و چای نقش‌آفرین هستند، از این رو با توجه به ظرفیت‌های بالای تعاونی‌ها در حوزه صادرات و با توجه به شرایط اقتصادی کشور باید بیش از پیش از توانمندی‌های صادراتی بخش مردمی تعاون بهره‌برداری شود.

آمار سال ۱۴۰۲ حاکی از آن است که صادرات تعاونی‌ها از مرز ۱.۷ میلیارد دلار فراتر رفته و میزان صادرات بخش تعاون ۲۹ درصد رشد داشته است.به اذعان گمرک ایران صادرات غیرنفتی تعاونی‌ها در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ از رشد ۲۰ درصدی برخوردار بوده است.

با رویکرد جدید در دولت سیزدهم برنامه توسعه صادرات غیر نفتی سرعت گرفته و بازارهای جدید صادراتی نظیر بازارهای آفریقا برای حضور تشکل‌های فعال در حوزه صادرات غیر نفتی فعال شد.

در همین راستا حامد ویس کرمی - معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تازگی آماری از تعداد تعاونی‌ها و میزان صادرات آنها در دولت سیزدهم ارائه کرده و گفته است:تشکیل تعاونی‌ها در دولت سیزدهم با رشد ۶.۴ درصدی مواجه بوده و طی ۲.۵ سال گذشته ۶۶۰۰ تعاونی در کشور تشکیل شده که منجر به ایجاد ۱۷۳ هزار فرصت شغلی شده است.

صادرات تعاونی‌ها به‌ مرز ۴ میلیارد دلار رسید

به گفته وی با توجه به اهتمامی که دولت سیزدهم نسبت به موضوع تعاون داشته ۲۵۰۰ شرکت تعاونی با اشتغالزایی بیش از ۶۲ هزار نفر و سرمایه‌گذاری ۲۵ هزار میلیارد تومان در این دولت افتتاح شده است.

تشکیل ۶۲ تعاونی دانش بنیان با عضویت بیش از ۱۵۰۰ نفر خبر دیگری بود که معاون تعاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی داد و توسعه تعاونی‌های دانش بنیان را از برنامه‌های محوری این معاونت در سال جاری برشمرد.

آمارها نشان می‌دهد که ۵۵ درصد از تعاونی‌های کشور در بخش تولیدی اعم از صنعت و کشاورزی و ۴۵ درصد دیگر در بخش توزیع و خدمات فعالیت دارند.

ویس کرمی همچنین آمار صادرات بخش تعاون در دولت سیزدهم را مورد اشاره قرار داد و گفت: صادرات تعاونی ها با رشد ۱۴ درصدی مواجه بوده و بیش از ۳.۹ میلیارد دلار در حوزه تولیدات کشاورزی و صنعتی در کشور صادرات به کشورهای هدف انجام شده است.

وی درعین حال به هدفگذاری افزایش سهم ۱.۲ درصدی تعاون در اقتصاد کشور اشاره و خاطرنشان کرد: برنامه دولت در بخش تعاون، تقویت منابع مالی و تسهیلاتی بخش تعاون است و بر همین اساس تفاهم‌نامه ۸۰۰۰ میلیارد تومانی بین معاونت تعاون وزارت تعاون، بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت سرمایه گذاری امضا شده است.

یکی از برنامه‌های جدی و اساسی که امسال پیش‌رو داریم مساله توسعه منابع مالی و تسهیلاتی بخش تعاون در کشور است و بر این اساس تفاهم‌نامه اختصاص خط اعتباری ۸۰ هزار میلیارد ریالی بین این معاونت، بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری توسعه تعاون به عنوان خط ویژه اعتباری از محل منابع بانک توسعه تعاون امضا شد که مبلغ آن نسبت به سال گذشته ۱۰۶ درصد رشد داشته است.

آنطور که معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته با توجه به اختصاص سهم ویژه بخش تعاون در تصویب دستورالعمل تسهیلات تبصره ۱۸ و تبصره ۲ سالهای ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳، بانک‌ها و دستگاه های اجرایی مکلفند حداقل ۱۰ درصد و تا سقف ۲۵ درصد منابع تسهیلاتی را به بخش تعاون اختصاص دهند و به همین منظور امسال حداقل ۱۰ هزار میلیارد تومان و حداکثر ۳۵ هزار میلیارد تومان به منابع و تسهیلات بخش تعاون افزوده خواهد شد.

برابر آمارها در حال حاضر ۱۰۴ هزار تعاونی فعال در بخش‌های مختلف در کشور فعالند. این تعاونی‌ها با سرمایه‌گذاری ۳۳۱۰ میلیارد ریال و عضویت بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر برای بیش از ۲ میلیون نفر فرصت شغلی ایجاد کرده‌اند.

آمارها همچنین بیانگر آن است که ۵۵ درصد از تعاونی‌های کشور در بخش تولیدی اعم از صنعت و کشاورزی و ۴۵ درصد دیگر در بخش توزیع و خدمات فعالیت دارند. سهم بخش مسکن از تعاونی‌ها ۱۰ درصد، سهم بخش کشاورزی ۲۴ درصد، سهم بخش صنعت ۱۸ درصد و سهم بخش خدمات ۲۵.۵ درصد است.

به گزارش ایسنا، در شرایط فعلی اقتصاد و با توجه به نامگذاری شعار سال جهش تولید با مشارکت مردم، استفاده از ظرفیت‌های بخش تعاون از اهمیت بسزایی برخوردار است. تعاونی‌ها ضمن ایجاد فرصت‌های شغلی و رونق تولید در توسعه صادرات غیرنفتی و ارزآوری برای کشور اثرگذارند و در صورت تقویت مالی و فراهم کردن زیرساختها در این بخش مردمی به تحقق اهداف دولت در کاهش نرخ بیکاری، اشتغالزایی و توزیع عادلانه درآمد در جامعه کمک می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha