• جمعه / ۱۵ تیر ۱۳۹۷ / ۰۹:۵۰
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 97041508227
  • خبرنگار : 71553

اصلاح آیین نامه‌های شغلی دهیاران در انتظار پاسخ دولت

اصلاح آیین نامه‌های شغلی دهیاران در انتظار پاسخ دولت

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها ودهیاری‌های کشور گفت: اصلاحاتی در آیین نامه‌های شغلی دهیاران انجام دادیم و منتظر تایید و ابلاغ از جانب دولت هستیم.

سعید رضا جندقیان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه مشکلات دهیاران به چند بخش تقسیم می‌شود گفت: یکی از مشکلات مطرح شده از سوی دهیاران این است که معتقدند امنیت شغلی ندارند. یعنی ممکن است برای مدتی دهیار باشند اما پس از اتمام  دوره کار خود را از دست خواهند داد زیرا ماهیت دهیاری‌ها مانند شهرداری است و اگر دهیاری توانمند نباشد و خود را اثبات نکند در مناصب دیگر از حضورش استفاده نخواهد شد، به همین دلیل برای بهبود وضعیت شغلی دهیارانی که ممکن است بیش از ۱۰سال در سمت دهیاری مشغول بوده و فرصت‌های شغلی دیگر خود را نیز از دست داده‌باشند، اقداماتی انجام دادیم.

وی افزود: یکی از این اقدامات اصلاح دستورالعمل حقوق و مزایای دهیاران بود زیرا در دستورالعمل قبلی تمامی دهیاران با هر سابقه کاری حقوق یکسانی دریافت می‌کردند که مبنای درست و عادلانه نداشت. همچنین در آیین نامه اجرایی نیز ذکر شده بود که دهیاری تمام وقت دهیاری است که حداقل جمعیت آن ۱۵۰۰ نفر باشد که در اصلاح آیین نامه اجرایی این تعداد را کاهش دادیم. از طرفی آیین نامه استخدامی دهیاران را نیز اصلاح کردیم و سخت‌گیری های سابق را کاهش دادیم. این آیین‌نامه‌ها برای تایید،تصویب نهایی و ابلاغ به دولت فرستاده شده‌اند و منتظر پاسخ دولت هستیم.

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با اشاره به اینکه لایحه دهیاری بسیاری از مشکلات دهیاری ها را حل خواهد کرد گفت: سازمان جدیدی به نام دهیاری‌ تاسیس کردیم اما قوانین مربوط به دستگاه‌های متناظر را اصلاح نکردیم. در حقیقت رویکرد سایر دستگاه‌ها بایستی در مواجه با نهاد دهیاری‌ تغییر کند. همچنین بایستی با دهیاران به گفت‌وگو نشست و برای حل مشکلاتشان به درک متقابل از آنها رسید.

وی در ادامه صحبت‌هایش با بیان اینکه هر واحد سکونت‌گاهی مانند موجود زنده تولد، رشد و زوالی دارد گفت: تعاریف بسیاری از روستا وجود دارد اما روستا یک واحد اجتماعی و متشکل از جمعیتی است که امرار معاش آنها مبتنی برتوان خودشان است. همچنین دهیاری‌هایی که متولی رسیدگی به امور روستاها هستند نیز دسته بندی‌ها خاص خود را دارند و به درجه ۱ تا درجه۶ تقسیم می‌شوند.به عبارت دیگر بر اساس شاخص‌های جمعیتی هرچه روستا بزرگتر و جمعیت آن بیشتر باشد در سلسله مراتب تقسیم دهیاری‌ها درجه ۶  و هرچه روستا کم جمعیت تر باشد به ۱ نزدیکتر هستند.

جندقیان با بیان اینکه از ابتدای تاسیس دهیاری  تاکنون دهیاری منحل نشده است گفت: ممکن است به دلیل تغییرات جمعیتی دهیاری‌هایی غیرفعال شده باشند، یعنی جمعیت یک روستا به حد مجاز رسیده باشد؛ مجوز دریافت تاسیس دهیاری را نیز اخذ کرده باشد، اما بعد از تغییرات جمعیتی و کاهش جمعیت روستا مجوز  از آنها پس گرفته نشده اما دهیاری غیرفعال شده باشند.همچنین ممکن است در تبدیل روستا به شهر نیز دهیاری‌ها جای خود را به شهرداری ها داده باشند اما دهیاری‌ منحل شده در کشور مشاهده نشده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha