مرتضی موسیخانی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به ورود متغیرها و ابزارهای مختلف به جامعه، میزان علایق دانشجویان نسل جدید نسبت به دانشجویان دهههای گذشته و خواسته آنان از آموزش عالی تغییر پیداکرده است.
وی ادامه داد: نوع تعامل با دانشجویان نسل امروز با نسل گذشته متفاوت است هر چه جلوتر میرویم حس میکنیم تأثیرات متغیرهای اجتماعی روی دانشجویان بیشتر شده است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بابیان اینکه نحوه تعامل با دانشجویان جدید متفاوت از دانشجویان دهههای گذشته است، عنوان کرد: بهتر است نمونههای موفق را برای دانشجویان بیان و آنان را جهتدهی کرد چراکه دانشجویان نسل امروز به دنبال آموزش تا مقطع دکترا نیستند بلکه تمایل دارند انسانهای تأثیرگذار در جامعه خود باشند و بهسرعت وارد بازار کار شوند.
وی با تأکید بر اینکه یکی از مأموریتهای دانشگاهها تأثیرگذاری در جامعه است، بیان کرد: وقتیکه دانشجویان برای ورود سریع به بازار کار علاقهمند هستند باید از دانشگاه بهعنوان محل رشد برای موفقیت بیشتر استفاده کنند به همین جهت ما نیز بهعنوان متولیان امر باید ابزارها و روشهای آموزشی و تربیتی خود را در دانشگاهها ارتقا دهیم.
موسیخانی تشریح کرد: در یک مقطع زمانی در جامعه داشتن مدرک دکترا یک مزیت تلقی میشد و وجه تمایز ایجاد میکرد ولی امروزه این مدارک وجه تمایز ایجاد نمیکند چراکه نگاه جامعه امروز مدرکگرایی نیست و اولویت تلقی نمیشود؛ امروزه تأثیرگذاری مطرح است و هنگامیکه یک استارت آپ میتواند زندگی مردم را تغییر دهد دارای ارزش میشود.
وی گفت: برخی دانشجویان به دنبال رشتههای کاربردی در جامعه هستند به همین جهت نگاه دانشگاهها نیز به رشتهها فرق کرده است؛ گاهاً فارغالتحصیلان رشتههای ریاضی در رشتههای مدیریتی، کارآفرینی و کسبوکار ورود پیدا میکنند و حتی دانشجویان در مقاطع بالاتر رشتههای خود را به رشتههای بینرشتهای و کاربردی تغییر میدهند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین تشریح کرد: در حال حاضر در سازمانهای صنعتی به افراد دارای توانمندی و فعال در حوزه بازاریابی، نوآوری و فناوری بها داده میشود چراکه بازارها رقابتی شده و تقاضای شرکتها جذب افراد نوآور و خلاق است نه کتاب محور؛ در حقیقت صنایع بهدنبال فارغالتحصیلانی با ذهنهای واگرا هستند تا با دگراندیشی، شرکت را متحول کنند.
وی با اشاره به سخن مقام رهبری مبنی بر رقابتپذیری صنعت ایران در سطح منطقه اظهار کرد: بازار داخل به دلیل ورود تکنولوژی و تولید انبوه اشباع شده و تکاپو ندارد و حتماً باید نیم درصد بازار داخل، وارد بازارهای بینالمللی شوند و در این راستا نوآوری، ایجاد ارزش و پاسخ به نیاز مشتریان اهمیت بسزایی دارد.
موسیخانی اضافه کرد: همه این عوامل دستبهدست هم داده و دانشگاهها را در مسیر نوآوری قرار داده است به همین جهت دانشجویان باید خود را برای ورود به این بخش از صنعت آماده کنند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین در پایان بابیان اینکه نباید از حوزه فرهنگی در دانشگاهها غافل شویم، ابراز کرد: رسانهها یک مزیت تلقی میشوند که تأثیرات خود را روی جوانان گذاشتهاند به همین جهت باید سطح آگاهی و هوشیاری جوانان را نسبت به بهرهگیری از این سیستمها افزایش دهیم تا آسیب کمتری در تعامل با این ابزارها داشته باشند.
انتهای پیام
نظرات