• چهارشنبه / ۲ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۵:۱۰
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 98110201506
  • خبرنگار : 71564

درخواست از سازمان محیط زیست برای استفاده از مازوت در ۴ نیروگاه مهم

درخواست از سازمان محیط زیست برای استفاده از مازوت در ۴ نیروگاه مهم
عکس تزئینی است.

یک کارشناس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست گفت: اخیرا نامه‌هایی به دست ما رسیده و درخواست دریافت اجازه برای استفاده از سوخت مازوت را در چهار نیروگاه منتظر قائم ، بعثت تهران، شهید منتظری اصفهان و نیروگاه تبریز مطرح کرده‌اند این در حالیست که این نیروگاه‌ها در نزدیکی مناطق مسکونی یا در جهت باد غالب قرار دارند.

به گزارش ایسنا، فریبا شفاپی در جلسه امروز کارگروه کاهش آلودگی هوای کشور که در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد درباره آخرین وضعیت سوخت نیروگاه‌های کشور اظهار کرد: براساس ماده  ۲۳ آیین‌نامه فنی قانون هوای پاک نیروگاه‌هایی که براساس سوخت سال ۹۷ خود بیش از ۳۰ روز سوخت مازوت مصرف کرده‌اند و حدود مجاز انتشار آلودگی را رعایت نکرده‌اند موظف بودند که تا پایان تیر ۹۸ با تایید سازمان حفاظت محیط زیست به تجهیزات کاهش نشر آلاینده‌های هوا مجهز شوند.

این کارشناس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست ادامه داد: ماده ۱۳ قانون هوای پاک موضوع تامین سوخت استاندارد برای تمامی مراکز صنعتی، تولیدی و ... را مد نظر قرار دارد و براین اساس می‌بایست یک سال بعد از لازم الاجرا شدن قانون هوای پاک این موضوع دنبال می‌شد.

شفاپی افزود: از سال گذشته صادرات مازوت با مشکلاتی مواجه شد و از این رو تصمیم گرفتیم که کنسرسیوم دانشگاه‌های برتر در زمینه چگونگی مدیریت مازوت مازاد راهکارهای را ارائه کند. ما نیز این دیدگاه‌ خود را به وزارت نفت و وزارت علوم اعلام کرده‌ اما تاکنون پاسخی از آنها دریافت نکرده‌ایم.

این کارشناس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم با اشاره به این که متاسفانه در آذربایجان شرقی  این اتفاق افتاد و نیروگاه این شهر از سوخت مازوت استفاده کرد، گفت: تا جایی که ما رصد کرده‌ایم در سایر نیروگاه‌ها هنوز این اتفاق نیفتاده است.

شفاپی افزود: در حال حاضر نیروگاه شهید رجایی قزوین، نکای مازندران، بندرعباس و توس مشهد ، فتح بیستون و زرند کرمان درصد بالایی از سوخت مازوت استفاده می‌کنند و متاسفانه نامه‌های به دست ما می‌رسد که از ما می‌خواهند که علیرغم رسالتمان در نظارت بر اجرای قانون هوای پاک این نیروها را برای استفاده از سوخت مازوت فک پلمب کنیم.

وی تاکیدکرد: در درجه اول این نیروگاه‌ها اصلا پلمب نیستند و در درجه دوم علیرغم دستور آقای جهانگیری - معاون اول رئیس جمهوری- مبنی بر تامین سوخت گاز نیروگاه توس مشهد در فصل زمستان، سوخت این نیروگاه تامین نشده و از ابتدای سال تاکنون بیش از ۸۰ درصد سوخت مصرفی نیروگاه توس مشهد، مازوت بوده است.

این کارشناس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم با بیان این که سایر نیروگاه‌ها نیز به همین ترتیب هستند، گفت: این موضوع با قوانین و رسالت ما در سازمان حفاظت محیط زیست کاملا مغایر است و حتی استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌های کلانشهرهای ما خط قرمز است.

وی در پایان تصریح کرد: پیشنهاد ما این است که به جای آن که از سازمان حفاظت محیط زیست بخواهند مجوز خلاف قوانین خود صادر کند در فصل سرد سال که دچار کمبود گاز می‌شویم این نیروگاه‌ها در مدت زمان کوتاه و مقطعی و با هماهنگی با شورای تامین استان از سوخت مازوت استفاده کنند. قطعا نصب تجهیزات کنترل و کاهش آلودگی هوا در نیروگاه‌ها زمان می‌برد و تا تحقق این امر می‌توان از چنین روش‌هایی استفاده کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.