• سه‌شنبه / ۳ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۲:۲۸
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1400010300857
  • خبرنگار : 50165

مدیرکل هواشناسی استان زنجان تاکید کرد

نیاز زنجان به دستگاه‌های مدرن هواشناسی

نیاز زنجان به دستگاه‌های مدرن هواشناسی

ایسنا/زنجان مدیرکل هواشناسی استان زنجان گفت: در سال‌های اخیر و با تغییر رفتار هوا، برای پیش‌بینی، نیازمند تجهیزات خاصی هستیم.

محمدرضا رحمن‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا به مناسبت ۳ فروردین  روز جهانی هواشناسی، اظهار کرد: ۳ فروردین، مصادف با ۲۳ مارس روز جهانی هواشناسی بوده که این روز به علت تاسیس سازمان هواشناسی جهانی در سال ۱۹۵۰ نامگذاری شده است. همه ساله شعاری از طرف سازمان هواشناسی جهانی منتشر می‌شود که شعار امسال هم «اقیانوس، وضع هوا و اقلیم ما» اعلام شده است.

وی با اشاره به تاثیر اقیانوس بر وضعیت هوا، افزود: کره زمین از اجزای مختلفی تشکیل شده که بخشی از این تقسیم‌بندی را اقیانوس‌ها، خشکی‌ها و هوا تشکیل می‌دهد. این اجزا در یک چرخه واحد، اثرات مستقیم و غیرمستقیم بر هم دارد. به‌طور مثال دمای اقیانوس‌ها اثر عمیقی بر شرایط جوی دارد.

این مسئول ادامه داد:  شعار امسال این تذکر را دارد که همه مردمان کره زمین باید به این چرخه توجه لازم را داشته باشند، اختلال در هر کدام از این بخش‌ها، می‌تواند اثرات خطرناکی در سایر بخش‌ها داشته باشد و اثرات اقلیمی مخربی را به وجود آورد.

رحمن‌نیا با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده،  تصریح کرد: بخشی از اقدامات برای پوشش اطلاعات جوی در کشور و انتشار جهانی آن‌ها طبق ماموریت‌های جهانی این سازمان است، ولی در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به تولید اطلاعات کاربردی با توجه به نیازمندی‌های کاربران مختلف شده است، یکی از این طرح‌ها، سامانه تهک است که تولید اطلاعات کاربردی در حوزه‌های مختلف مثل کشاورزی، حمل و نقل هوایی و جاده‌ای و سایر بخش‌ها را در دستور کار دارد.

مدیرکل هواشناسی استان زنجان در رابطه با موانع موجود در راه رسیدن به اهداف، یادآور شد: در سراسر کشور و همچنین استان زنجان، شبکه‌ای از ایستگاه‌های هواشناسی با ماموریت‌های مختلف موجود است که وظیفه پایش تغییرات و شرایط جوی را دارد. در استان زنجان بیش از ۸ اداره و مرکز هواشناسی وجود دارد که با حضور کارشناسان هواشناسی به‌صورت ۲۴ ساعته و ۱۲ ساعته در حال فعالیت هستند و همچنین ۲۳ ایستگاه هواشناسی خودکار و ۲۳ ایستگاه باران‌سنجی نیز کار ثبت ویژگی‌ها و تغییرات جو را انجام می‌دهد.

وی عنوان کرد:  با توجه به اینکه استان زنجان در استفاده از ایستگاه‌های مدرن و خودکار هواشناسی به لحاظ تعداد و قدمت در سطح کشور جزو استان‌های پیشتاز است؛ به همین دلیل، نگهداری و پشتیبانی این ایستگاه‌ها نیاز به تامین قطعات و نیروی انسانی متخصص دارد که کمبود قطعات و نیروی انسانی مورد نیاز، بخشی از چالش‌های پیش رو است.

این مسئول ادامه داد:  مورد دیگر اینکه با توجه به تغییر اقلیم، به ویژه در سال‌های اخیر و تغییر رفتار هوا که به طور مثال می‌توان به کاهش زمان بارش‌ها و افزایش شدت آن‌ها اشاره کرد که مخاطرات تگرگ و ایجاد روان‌آب‌ها و سیل را به دنبال دارد، پیش‌بینی چنین شرایطی علاوه‌بر تکمیل شبکه ایستگاهی و نیروی انسانی متخصص، نیاز به برخی تجهیزات خاص نیز دارد.

رحمن‌نیا با بیان اینکه رادارهای هواشناسی کمک بسیار زیادی برای پیش‌بینی این نوع از مخاطرات دارد، گفت: متاسفانه پوشش راداری کشور در منطقه زنجان وجود ندارد و بخش عظیمی از این خسارات حاصل نبود اطلاعات برخط تغییرات جو و تصاویر رادار است که نیاز بسیار ضروری برای این موضوع در این استان وجود دارد. امیدواریم با پیگیری اداره‌کل هواشناسی و توجه ویژه مسئولان استانی شاهد راه‌اندازی و استفاده از رادار هواشناسی در استان زنجان باشیم  که این موضوع نقش بسیار موثری در انجام ماموریت سازمانی این اداره‌کل در جهت حفظ جان و مال مردم دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha