• سه‌شنبه / ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۶:۵۳
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1400011708207
  • خبرنگار : 71480

در جلسه اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل مطرح شد

استدلال سه عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام برای مخالفت با FATF

استدلال سه عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام برای مخالفت با FATF

چند تن از اعضا مجمع تشخیص مصلحت نظام در سلسله جلسات بررسی زوایای جدید لایحه FATF که توسط اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل برگزار شد، نظر خود را درمورد این لایحه به صراحت بیان کردند.

به گزارش ایسنا،  احمد توکلی در این جلسه با بیان اینکه نه پیوستن به این کنوانسیون‌ها خیلی فشار را از کشور کم می‌کند و نه نپیوستن به آن‌ها خیلی فشار را زیاد می‌کند، گفت: علل بسیاری از مشکلات اقتصادی به مسائل داخلی مربوط است. اثر تحریم زمانی با شدت مشخص می‌شود که مشکلات داخلی ادامه داشته باشند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: اگر ثابت شود که FATF این وضع را بهتر می‌کند، با آن موافق خواهم بود. برآورد من این است که پذیرش توصیه‌های FATF در وضع مردم تاثیری ندارد. حتی خود آقای ظریف نیز با صراحت گفته است که تضمینی نمی‌دهد که با پذیرش توصیه‌های FATF شرایط بهتر شود.

وی خاطرنشان کرد: درخصوص حق شرط نیز باید گفت که در اساسنامه FATF آمده که اعضا می‌توانند به حق شرط یک کشور اعتراض کنند که در این صورت حق شرط بین آن کشور و کشورهای معترض، بی‌اثر می‌شود.

توکلی تصریح کرد: قدرت منطقه‌ای ما که با فداکاری بسیار تامین شده است، با پذیرش این توصیه‌ها تحت شعاع قرار می‎گیرد. عزت و قدرت است که امکان چانه‌زنی در مذاکرات را فراهم می‌کند.

در ادامه آیت الله محسن مجتهد شبستری با اشاره به اینکه پذیرش توصیه‌های FATF تاثیری در حل مشکلات اقتصادی نخواهد داشت، گفت: تصویب این مصوبات با حق شرط، از نظر بین‌المللی ممکن نیست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: اینکه با تصویب این کنوانسیون‌ها گشایش اقتصادی حاصل می‌شود، گزاره‌ درستی نیست.  خودشان هم اعتراف کردند که معلوم نیست با تایید این دو مصوبه، مشکل گرانی و تورم از بین برود. سوالاتی نیز برای اعضای مجمع ایجاد شده است، از جمله اینکه گام بعدی بعد از تصویب و اجرای ۴۱ توصیه FATF چیست؟ از دولت خواسته شده که به صورت مکتوب به این سوالات پاسخ دهد و تا کنون که من اطلاع دارم جواب مکتوبی از سوی دولت ارسال نشده است. هرچند نمایندگان دولت مانند وزیر نفت و رییس بانک مرکزی در مجمع حاضر شدند اما پاسخ قانع‌کننده‌ای ندادند.

وی خاطرنشان کرد: اگر به این کنوانسیون بپیوندیم باید تبادل اطلاعات انجام دهیم و آن‌ها می‌خواهند که از این طریق بیشتر به مسائل اقتصادی کشور آگاهی داشته باشند. در این شرایط دیگر دور زدن تحریم‌ها ممکن نخواهد بود و وضع اقتصادی بدتر خواهد شد.اشکالات دیگری نیز بر مسئله FATF وارد است و به طور کلی صلاح نیست که ما به این کنوانسیون‌ها بپیوندیم.

سید مرتضی نبوی نیز بیان کرد: واقعیت این است که هنوز تصمیم قطعی درمورد FATF نگرفته‌ام و بنای کار سیاسی در این زمینه نیز ندارم. تصور من این است که اکثر اعضای مجمع دنبال این هستند که تصمیماتشان در جهت حفظ منافع ملی، امنیت کشور و تحقق ارزش‌های جمهوری اسلامی باشد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان افزود: برای من روشن نیست که حق شرط کارکرد نداشته باشد. وضعیت به این صورت است که اگر کشوری حق شرط ما را نپذیرفت، صرفا معاهده بین ما و کشوری که شرط ما را نپذیرفته برقرار نمی‌شود. تا این جا نتیجه بنده این است که با وجود تحریم‌های ثانویه امریکا دولت اجازه پیوستن به پالرمو و CFT را ندارد اما اگر برداشته شد، اشکالی ندارد. درخصوص حق شرط نیز باید تامل کرد، کشورهای دیگر نیز با حق شرط به این کنوانسیون‌ها پیوسته‌اند و ممکن بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۷ ۱۷:۲۴

قطعانمی خواهیدنظام پولی کشورشفاف شـودوجلوگیری شودازپولشویی وجلوگیری شودازهدررفتن ثروت این مملکت ونمی خواهیدارتباط بانکی ایران بادنیابرقرارشودوبااین موضوع سیاسی برخوردمی کنیدتااقتصادواصولادیدگاه شمابسیا رمحدوداست با واقعیت های امروز دنیا...

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۷ ۱۷:۳۰

یعنی اون تعداد کشور احمق بودن پیوستن؟

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۷ ۱۷:۳۳

همين سه نفر در دولت بعدي اگر اصولگرا و انقلابي باشه موافق تاييد اي اف تي اف هستند ....

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۸ ۲۱:۱۴

اول تلفظ اف ای تی اف(FATF)رایاد بگیربعداظهارنظرکن

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۷ ۱۸:۴۲

این سه بزرگوارها که مشکلات مردم عادی و ندارن

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۷ ۱۹:۴۲

خب آن موقع حتی چین و روسیه هم نمی توانند دیناری در معاملات فیمابین به ما بپردازند.....

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۷ ۲۰:۲۱

آقای ظریف گفت تضمینی نیست که با پذیرش FATF مشکلات حل بشه ولی این رو هم گفتن که در صورت نپذیرفتن اون مشکلات بیشتری خواهیم داشت.

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۷ ۲۰:۴۲

مجمع تشخیص مصلحت نظام که قانون جدید انتخابات ریاست جمهوری در مجمع مطرح شده سریعا تایید وتبدیل به قانون واجرا نماید چون قانون قبلی بسیار ایراد وحالت تمسخر زدایی دارد

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۷ ۲۱:۴۷

ای وای برما که چنینن اشخاصی باید درمورد ما تصمیم بگیرند.متاسفم برای ملت ایران ؟؟؟؟

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۸ ۰۷:۵۵

پس نتیجه میگیریم همه عالم نفهمند به جز این سه نفر!

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۸ ۱۰:۰۵

این سه عزیز چرا نطرشون را اعلام کردن کاملا درست و حق دارن.. ایا نطر کارشناسان داخلی رشته وتخصصی هم در این زمینه دارن اجازه میدن که انها هم نطر بدن به یه اجماع برسن در فصای عمومی....

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۸ ۱۰:۲۳

آفرین و دستمریزاد به این سه نفر برجام با این همه اهن و تولوپ چه گلی به سرمون زد که این یکی بزنه، واقعا متاسفم برای مردم که هنوز درک درستی از خیلی معاهدات ندارن و فکر میکنن مشکلات کشور با این چیزا حل میشه، مشکلات کشور با مدیریت ناکارآمد دولت ایجاد شده نه چیز دیگه

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۸ ۱۰:۳۰

دیگی که برای مانجوشد میخوام 100سال سیا نجوشد بهترین و گشایش ترین راه برای بهبود وضع کشور و ملت همان بیانات و پیشنهاد رهبرعزیزو حکیم که مشکلات کشور را در همه زمینه ها باید در داخل جستجو کرد و این کار هم فقط از مسئولین انقلابی و حزب الهی بر می آید

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۸ ۱۰:۴۹

مشکلات اگر شما و همفکران شما رای مخالف ندهند و بعد از تصویب در مجمع هم در گفتار و عمل کارشکنی نکنند تا حد زیادی حل می شود.

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۸ ۱۱:۱۵

اینا منتظرند دولت عوض بشه و یه دولت اصوالگرا بیاد، بعد تایید کنند تا اگر گشایشی صورت گرفت به پای اصلاحات نوشته نشه

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۸ ۱۱:۴۰

نپذیرفتن fatfاز سوی ایران کاملآ به نفع بعضی کشور ها از جمله چین است چونکه به بهانه قطع رابطه بانکی در ازای فروش نفت به جای واریز پول تبادل کالا میکنند این یعنی تجارت دو سر برد برای انها نفت رو از ما میگیرند تبدیل به کالا میکنند دوباره میفروشند

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۸ ۱۱:۵۱

نه در این دولت و نه دولت های دیگر، این کنوانسیون اجرایی نخواهد شد دلیل واقعیش هم کاملا مشخصه

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۸ ۱۱:۵۵

فقط شما خوبین....

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۸ ۱۲:۰۸

چرا اینها نظر میدن مردم ایران باید نظر بدهند تو سوییس برای کوچکترین مشکل مردم میرن پای صندوق به رای مردم احترام میذارن تو مجلس شون هم نمیگن ما از مردم بهتر میفهمیم رفراندوم نمیخواد