• شنبه / ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۱:۵۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400012815996
  • خبرنگار : 71129

خونتای میانمار ۲۳ هزار زندانی را عفو کرد

خونتای میانمار ۲۳ هزار زندانی را عفو کرد

یکی از مقام‌های دولت نظامی میانمار امروز (شنبه) در حالی اعلام کرد که خونتای میانمار قصد دارد تا بیش از ۲۳ هزار زندانی را در سراسر کشور آزاد کند که ارتش همچنان به بازداشت و صدور قرار دستگیری برای مخالفان ضد خونتا مبادرت می‌ورزد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، میانمار به صورت معمول هر ساله هزاران زندانی را در سال نوی بودایی عفو می‌کند؛ اما در سال جاری میلادی و با روی کار آمدن خونتا در این کشور آسیایی و زندانی شدن آنگ سان سوچی، رهبر دوفاکتو و سایر مقام‌های میانماری، فعالان ضد کودتا از این تعطیلات به عنوان فرصتی برای اعتراض به افزایش تلفات و دستگیری‌های گسترده از سوی خونتا و نیروهای امنیتی استفاده کرده‌اند.

هنوز مشخص نیست که آیا معترضان مخالف کودتا یا خبرنگاران زندانی جزو گروهی هستند که عفو می‌شوند یا خیر.

یکی از مقام‌های زندان‌های میانمار به خبرگزاری فرانسه گفت که زندان‌های سراسر کشور آزاد سازی بیش از ۲۳ هزار نفر را از امروز آغاز می‌کنند.

وی گفت: ما بیش از ۸۰۰ زندانی را از زندان "اینسین" در منطقه یانگون آزاد می‌کنیم.

در فوریه سال جاری میلادی، خونتا تعدادی مشابه از زندانیان را آزاد کرد و این در حالی بود که گروه‌های حقوق بشری اعلام کردند که بیم آن دارند که این اقدام در راستای آزاد کردن فضای زندان‌ها برای دستگیر شدگان جدید از سوی نیروهای امنیتی همزمان با افزایش درگیری‌ها باشد.

روز چهارشنبه، یک گروه شورشی مردی را که در پی عفو آزاد شده بود، اعدام کرد؛ این گروه اعلام کرد که این مرد یک کودک پنج ساله را بارها مورد تجاوز قرار داده و کشته بود.

درست پیش از روز نیروهای مسلح میانمار، خونتا حدود ۹۰۰ معترض را زندانی کرد.

گروه مدنی انجمن کمک رسان به زندانیان سیاسی اعلام کرده است، از اول فوریه سال جاری میلادی، بیش از ۳۱۰۰ تن که بیشتر معترضان و فعالان ضد خونتا هستند دستگیر شده‌اند.

خونتا قرار بازداشت‌های شبانه را در رسانه‌های اجتماعی صادر می‌کند و بیشتر این قرارها برای هنرمندان، اینفلوئنسرها، خبرنگاران و فعالان برجسته‌ای است که فالوئرهای زیادی در رسانه‌های اجتماعی دارند.

تا جمعه شب، ۳۸۰ قرار بازداشت صادر شده است.

برای حدود ۸۰ پزشک نیز قرار بازداشت صادر شده که "تلاش کرده‌اند تا ثبات و صلح را در کشور به مخاطره بیندازند."

نیروهای خدمات بهداشتی در میانمار در خط مقدم جنبش نافرمانی مدنی هستند چون از بازگشت به کار تحت امر دولت خونتا سر بازده‌اند. غیبت آنها باعث شده تا بیمارستان‌های میانمار در نتیجه پاندمی کرونا با وضعیت نا بسامانی روبرو باشد.

میانمار ۱۱ هفته است که تحت امر خونتا قرار دارد.

ارتش میانمار بارها کودتا را اینطور توجیه کرده که عدم رسیدگی به اعتراض انتخابات پارلمانی نوامبر ۲۰۲۰ توسط دولت مدنی سوچی باعث این کودتا شده است؛ انتخاباتی که در آن حزب سوچی با اکثریت قاطع پیروز شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha