• یکشنبه / ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۱۸:۵۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401021811498
  • خبرنگار : 50509

دبیر ملی همایش اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی:

سیاست‌گذاری و حکمرانی دومین محور مهم مردمی‌سازی اقتصاد و اقتصاد مقاومتی است

سیاست‌گذاری و حکمرانی دومین محور مهم مردمی‌سازی اقتصاد و اقتصاد مقاومتی است

ایسنا/خراسان رضوی دبیر ملی همایش مردمی‌سازی اقتصاد و اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی گفت: چگونگی ایفای نقش مردم و نظام انگیزشی آن‌ها برای ورود به بخش‌های مختلف در اقتصاد از مباحث مهم این همایش به شمار می‌رود که مقالات بسیاری را به خود اختصاص داده است.

وحید ارشدی امروز، ۱۸ اردیبهشت ماه، در نشست خبری همایش مردمی‌سازی اقتصاد و اقتصاد مقاومتی و همچنین همایش الهیات شهر که در پژوهشکده مطالعات اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، عنوان کرد: براساس بند ۲۱ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که مراکز آموزش عالی را جهت تدوین اقتصاد مقاومتی و تولید ادبیات مناسب مکلف می‌کند، اولین مباحث اقتصاد مقاومتی در سال ۱۳۹۸ توسط مقام معظم رهبری و در سال ۱۳۹۱ ذیل سیاست‌های کلی کشور مطرح شد. در این مدت دانشگاه‌های مختلف به چیستی، چرایی و چگونگی اقتصاد مقاومتی پرداختند؛ این در حالی است که بسیاری از فعالیت‌های روزانه سازمان‌ها و نهادها که تحت عنوان اقتصاد مقاومتی مطرح می‌شود، سازگاری لازم با اقتصاد مقاومتی را ندارد.

 وی اظهار کرد: جهت تبیین مفهوم اقتصاد مقاومتی با توجه به بستر و فضای تاریخی وقت قریب به ۶ ماه تمرکز و تحقیق صورت گرفته است. اقتصاد مقاومتی در اوج تحریم‌های اواخر دهه ۹۰ با محوریت مدیریت تکان‌های وارده بر اقتصاد و رشد همزمان آن مطرح شد.

ارشدی خاطرنشان کرد: مردمی‌سازی و حضور مردم در صحنه اقتصاد یکی از ابعاد مهم اقتصاد مقاومتی است که ادبیات مناسبی برای آن تولید نشده است. پاسخ به این پرسش که مردم کیستند و کدام دسته از مردم با چه خصوصیات و ویژگی‌هایی نقش خود را می‌خواهند ایفا و اقتصاد را برابر هر نوع تکانی مقاوم کنند، اهمیت دارد. اینکه ما خواهان چه اقتصادی هستیم که مردم‌محور باشد یا چه کسی باید محور اقتصاد باشد، با توجه به نظام‌های مختلف اقتصادی پاسخ به آن متفاوت است.

دبیر ملی همایش مردمی‌سازی اقتصاد و اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی با اشاره به محورهای اقتصاد مردمی عنوان کرد: طی برگزاری ۱۲ پیش‌نشست علمی پژوهشی، ۲ پیش‌نشست بین‌المللی و پنج نشست تخصصی در دانشگاه‌های اصفهان، علوم پزشکی اصفهان، قم و علوم اسلامی رضوی و همچنین هیات اندیشه‌ورز حوزه علمیه خراسان رضوی محورهای اصلی یک افتاد مردمی مشخص و روشن شد.  

وی افزود: در اولین محور اقتصاد مردمی که در ساحت بعد نظری و مفهوم‌شناسیدآن است، علاوه بر ریشه‌یابی مردمی‌سازی اقتصاد و اقتصاد مقامتی در مکاتب مختلف، دیدگاه‌های ادبیات مجامع علمی در این خصوص، جایگاه اقتصاد مردمی در اقتصاد اسلامی و همچنین بیانات مقام معظم رهبری و حضرت امام(ره) در این‌باره بررسی می‌شود.

ارشدی با بیان اینکه سیاست‌گذاری و حکمرانی دومین محور مهم مردمی‌سازی اقتصاد و اقتصاد مقاومتی است، اظهار کرد: چگونگی ایفای نقش مردم و نظام انگیزشی آن‌ها برای ورود به بخش‌های مختلف در اقتصاد از مباحث مهم این محور به شمار می‌رود که مقالات بسیاری را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: تجربه‌نگاری سومین مبنای یک اقتصاد مردم‌محور است. در این محور تجربه سایر کشورها و کشور خودمان بررسی می‌شود. بررسی این موضوع که آیا تا امروز در ادوار مختلف مقوله اقتصاد مقاومتی در زندگی مردم دیده شده که بتوان به آن استناد کرد؟ مفهوم اقتصاد مردم‌محور یعنی مردم با انواع سرمایه‌ها اعم از مادی، معنوی، اجتماعی و... باید ارزش افزوده ایجاد کنند. از طرف دگیر اقتصاد مردم‌محور به علوم سیاسی، اجتماعی، مدیریت و سایر رشته‌ها نیز ارتباط دارد؛ بنابراین یکی دیگر از محورهای آن مطالعات میان‌رشته‌ای است.

ارشدی بر لزوم تعریف شاخص و همچنین ایجاد دبیرخانه دائمی برای ارتباط با سیاستگذاران در خصوص اقتصاد مقاومتی تاکید کرد و گفت: با توجه به شرایط وقت در دهه اول انقلاب نظام اقتصادی دولتی بر کشور حاکم بود اما بعد از جنگ به نام خصوصی‌سازی اقتصاد به گسترش اقتصاد خصولتی پرداختیم و به جای آنکه مردم نقش خود را ایفا کنند، اقتصاد متمرکزتر شد.

الهیات شهری بینش الهیاتی به زندگی شهری است

حجت‌الاسلام علی الهی خراسانی، عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، در ادامه این نشست خاطرنشان کرد: امروز با الهیات شهری که نوعی بینش الهیاتی نسبت به زندگی شهری است، روبه‌رو هستیم که در دوران پیشامدرن این سبک زندگی وجود نداشت. بررسی اینکه چگونه یک شهر می‌تواند دین‌داری و معنویت را در خود جای دهد، از مسائل مهم الهیات شهری است. ادبیات الهیات شهر درصدد پیوند روشمند دین و معنویت با زندگی شهری است.  

وی افزود: در الهیات اسلامی در سیر تاریخ تمدن اسلامی با ادبیات شهر اسلامی مواجه هستیم. در این همایش که برای اولین بار در ایران برگزار می‌شود، دنبال این هستیم که پژوهشگران الهیات شهری را به این مسیر سوق دهیم که از طریق دین و معنویت در این شهر آشفته در حوزه‌های مدیریتی، معماری، محیط زیست و... برای حل بحران‌ها و چالش‌ها راه‌ حل ارائه دهند.

خراسانی افزود: در راستای برگزاری همایش الهیات شهری هفت پیش‌نشست علمی، ۲ درس‌گفتار و همچنین سه جلسه گفت‌وگو محور با موضوع بررسی ارتباط زائر، مجاور و خادم با مفهوم شهروندی برگزار شد و در قالب ۱۰۰ مقاله به دبیرخانه ارسال که ۳۷ مقاله آن منتشر خواهد شد.

دبیر همایش ملی الهیات شهر در خصوص چگونگی برگزاری این همایش بیان کرد: این همایش ۲۹ اردیبهشت ماه در سالن همایش‌های بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس با همکاری معاونت فرهنگی شهرداری مشهد، پژوهشکده نوین شهر معنوی ثامن، بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی و سایر نهادهای علمی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهد شد.

الهی خراسانی افزود: میزگرد دین شهری در جامعه اسلامی با حضور صاحب‌نظران ۲۷ اردیبهشت ماه در پژوهشکده ثامن، الهیات و بافت حرم مطهر رضوی و  ۲۸ اردیهشت نشست تخصصی فقه شهر برگزار خواهد شد. همچنین در پی برگزاری این همایش با حضور وزیر اقتصاد و برگزاری نشست تخصصی با گرد هم آوردن شبکه گسترده‌ای از نخبگان، یک نشست تخصصی با حضور معاونان وزارتخانه‌های اقتصاد، کار و اعضای هیات علمی دانشگاه پیرامون بررسی سند تحول دولت و نسبت آن با مردمی‌سازی اقتصاد و مناظره‌ای با موضوع تغابن در ایران برگزار خواهیم کرد.

انتهای پیام 

   

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha