• چهارشنبه / ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۳:۰۴
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1401032517830
  • خبرنگار : 50181

کرمانشاه محل رویش ۱۲۰۰ گونه گیاهی است

کرمانشاه محل رویش ۱۲۰۰ گونه گیاهی است

ایسنا/کرمانشاه معاون محیط زیست استان کرمانشاه از شناسایی ۱۲۰۰ گونه گیاهی در کرمانشاه خبر داد که برخی از آنها سال‌هاست به صورت بسیار محدود دیده می‌شوند و در خطر از بین رفتن هستند.

فرشاد فتاحی به مناسبت روز ملی گل و گیاه(۲۵ خرداد) در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه کشور ایران از نظر پوشش و تنوع گونه‌های گیاهی بسیار غنی است، افزود: در کشور ما هشت هزار گونه گیاهی شناسایی شده است.

وی همچنین با اشاره به بهره‌مندی استان کرمانشاه از تنوع گونه‌های گیاهی، اظهار کرد: اگرچه کرمانشاه از نظر وسعت ۱.۵ درصد مساحت کشور را دارد، اما حدود ۱۵ درصد گونه‌های گیاهی شناسایی شده در کشور در کرمانشاه وجود دارد.

معاون محیط طبیعی محیط زیست استان کرمانشاه تعداد گونه‌های گیاهی شناسایی شده در کرمانشاه را ۱۲۰۰ مورد اعلام کرد و یادآور شد: این غنای گونه‌های گیاهی باعث شده در زنجیره انرژی(زنجیره غذایی) گونه‌هایی که از گیاهان تغذیه می‌کنند، مانند انواع پروانه‌ها، حشرات و خزندگان نیز در استان بسیار غنی و متنوع باشند.

فتاحی از تعدادی از گونه‌های گیاهی خاص کرمانشاه هم نام برد و اضافه کرد: دو گونه "سوگند قلبی" و "موسیر بیستون" در سراسر ایران فقط در منطقه حفاظت شده بیستون یافت شده و اندمیک این منطقه هستند. البته متاسفانه این گونه‌ها نسبت به گذشته بسیار کمتر دیده می‌شوند.

معاون محیط طبیعی محیط زیست استان کرمانشاه لاله واژگون یا امپراطور را نیز از دیگر گونه‌های مهم گیاهی کرمانشاه برشمرد که به دلیل سودجویی‌های اقتصادیی در معرض خطر است.

به گفته فتاحی، گیاهان دارویی نیز از گونه‌های مهم و خاص کرمانشاه هستند و در این زمینه نیز تنوع قابل توجهی داریم.

وی سپس از مهمترین چالش‌هایی که گونه‌های گیاهی را تهدید می‌کند یاد کرد و گفت: در استان کرمانشاه با چرای مازاد دام مواجهیم که باعث شده بسیاری از گونه‌های گیاهی در معرض خطر قرار گیرند. برای نمونه در منطقه قراویز به دلیل چرای بی رویه دام، خوراک آهوان منطقه به خطر افتاده است.

معاون محیط طبیعی محیط زیست استان کرمانشاه اضافه کرد: بر اثر چرای بی رویه دام، بسیاری از گونه‌های خوش خوراک از بین رفته و گونه‌های دیگر جایگزین آنها می‌شود.

فتاحی آتش‌سوزی‌ها را از دیگر عوامل خطر علیه گونه‌های گیاهی دانست و عنوان کرد: شخم غیراصولی اراضی کشاورزی و شخم در جهت شیب زمین نیز باعث از دست رفتن گیاهان و نابودی خاکی می‌شود که قرار است گیاه در بستر آن رشد کند.

وی از اهمیت حفظ گونه‌های گیاهی هم یاد کرد و گفت: از دست رفتن گونه‌های گیاهی آسیب جدی به ذخایر ژنتیکی ما وارد خواهد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha