• چهارشنبه / ۵ مرداد ۱۴۰۱ / ۰۹:۰۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401050503604
  • خبرنگار : 71660

تظاهرات علیه سازمان ملل در کنگو دست کم ۱۵ کشته برجای گذاشت

تظاهرات علیه سازمان ملل در کنگو دست کم ۱۵ کشته برجای گذاشت

به گفته مقامات، در جریان دومین روز اعتراضات مردم شرق جمهوری دموکراتیک کنگو علیه سازمان ملل، سه صلحبان این سازمان و دست کم ۱۲ غیرنظامی کشته شدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، معترضان در شهر "گوما" در شرق جمهوری دموکراتیک کنگو با بی فایده خواندن ماموریت صلحبانی سازمان ملل در مبارزه با گروه‌های مسلح فعال در شرق این کشور، روز سه‌شنبه به پایگاه سازمان ملل یورش برده و آن را غارت کردند.

سازمان ملل از سال ۲۰۱۰ ماموریتی تحت نام «مونوسکو» را در کنگو آغاز کرده و علت آن را ایجاد ثبات در این کشور ادعا کرده بود.

فرحان حق، معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای اعلام کرد: «آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل این خشونت‌ها را محکوم کرد.

وی تاکید کرد که حملات علیه صلحبانان سازمان ملل ممکن است یک "جنایت جنگی" را در پی داشته باشد؛ وی همچنین از مقامات کنگو خواست تا پیرامون این اتفاقات تحقیق و تفحص و فورا افراد مسئول را بازخواست کند.

فرحان حق در نیویورک به خبرنگاران گفت: این اعتراضات که از روز دوشنبه در شهر "گوما" آغاز شد و در روز سه‌شنبه در شهر "بوتمبو" شدت یافت، موجب کشته شدن ۳ تن از صلحبانان سازمان ملل شده است.

گزارش رویترز نشان داد که نیروهای صلحبان دو معترض را در "گوما" کشته‌اند اما این درحالیست که «پاتریک مویایا» سخنگوی دولت گفت که حداقل ۵ کشته و ۵۰ تن زخمی شده‌اند.

رئیس پلیس شهر "بوتمبو" نیز گفت که در این شهر دست کم ۷ غیرنظامی کشته‌ شده‌اند و تعداد زخمی‌ها مشخص نیست.

این معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل افزود: به نیروهای سازمان ملل توصیه شده که در صورت نیاز جهت متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور و گلوله‌هایی صرفا برای هشدار شلیک کنند.

روز دوشنبه معترضان کنگویی پس از آن که جاده‌های اصلی "گوما"، مرکز استان کیوو شمالی در شرق جمهوری دموکراتیک کنگو را بستند، به پایگاه مرکزی سازمان ملل در شهر "گوما" و همینطور پایگاه تجهیزات لجستیکی آن در حومه شهر یورش برده و وسایل و تجهیزات موجود در آن دو پایگاه را غارت کردند.

بسیاری از تظاهرکنندگان سازمان ملل را متهم می‌کنند که قادر به مهار خشونت و حملات صدها گروه مسلح فعال در شرق کشور نیست.

هیئت سازمان ملل در امور صلح جمهوری کنگو از سال ۱۹۹۹ در این کشور مستقر شده و متشکل از ۱۸ هزار نظامی و پلیس به اضافه ۴۰۰۰ نیروی مدنی است و بودجه آن سالانه به ۱.۴ میلیارد دلار می‌رسد که به این ترتیب آن را در صدر پرهزینه‌ترین هیئت‌های سازمان ملل قرار می‌دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha