• چهارشنبه / ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۰:۳۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401051913634
  • خبرنگار : 71661

لهستان به اتحادیه اروپا نسبت به قطع کردن بودجه کرونا هشدار داد

لهستان به اتحادیه اروپا نسبت به قطع کردن بودجه کرونا هشدار داد

حزب حاکم لهستان به اتحادیه اروپا هشدار داد که اگر این کشور سهم خود از بودجه جبران خسارات همه‌گیری کرونا را دریافت نکند، این اتحادیه با واکنش لهستان مواجه خواهد شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، بیش از ۳۵ میلیارد یورو (معادل ۳۶ میلیارد دلار) از کمک‌هزینه‌ها و وام‌های لهستان به دلیل مناقشه‌ای بر سر اصلاحات اخیر قضایی در این کشور به حالت تعلیق درآمده است. مسئولان اجرایی اتحادیه اروپا این تغییرات را تضعیف‌کننده استانداردهای دموکراتیک می‌دانند.

کمیسیون اروپا در ماه ژوئن تخصیص این بودجه‌ها به لهستان را تایید کرد، اما اورزولا فون در لاین، رئیس این کمیسیون در دیدار با نخست‌وزیر لهستان گفت، این کشور هنوز باید در حوزه حاکمیت قانون اقداماتی انجام دهد.

اما حزب حاکم «قانون و عدالت» لهستان با دفاع از اصلاحات قضایی خود گفت که این تغییرات با هدف بهینه‌سازی نظامی قضایی لهستان ایجاد شده و قصد کسب قدرت سیاسی از طریق دخالت در دادگاه‌ها را رد کرد.

کریستوف سوبولوسکی، دبیرکل حزب حاکم گفت: اگر اتحادیه اروپا سعی کند روند پرداخت (بودجه‌های تخصیص داده شده) را مسدود کرده و ما را تحت فشار قرار دهد، ما هم چاره‌ای نداریم جز این که تمامی توپ‌های در اختیار خود را از زرادخانه‌ها بیرون آورده و با رگباری از گلوله (به آن‌ها) پاسخ دهیم.

حزب قانون و عدالت از جزئیات اقدامات احتمالی خود چیزی نگفت، اما مایکل ووجیک، وزیر کابینه و عضو حزب «لهستان متحد» که شریک کوچک حزب حاکم در دولت لهستان است، به این اشاره کرد که ممکن است ورشو در رای‌گیری‌های اتحادیه اروپا با برخی تصمیم‌گیری‌ها مخالفت کند.

او گفت: از آنجا که با افرادی طرف هستیم که از مفاد توافق‌ها تبعیت نمی‌کنند، فکر می‌کنم باید سخت بگیریم.

لهستان در ماه مه قانونی را تصویب کرد که یک نهاد جدید را جایگزین یک هیئت پرحاشیه از قضات کرد و روز سه‌شنبه دادگاه عالی لهستان نامزدهای این هیئت جدید را از میان قضات انتخاب کرد.

اما فون در لاین گفت که بر اساس این قانون جدید، اگر قضات انتصابات قضایی را به چالش بکشند، با اقدامات انضباطی مواجه خواهند شد، مسئله‌ای که برطرف شدن آن شرط دریافت بودجه‌های اتحادیه اروپاست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha