• یکشنبه / ۶ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۰:۱۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401060604275
  • خبرنگار : 50356

/هفته دولت/

مصوبات اقتصادی سفر رئیس جمهور به خراسان رضوی تا چه اندازه عملیاتی شد؟

مصوبات اقتصادی سفر رئیس جمهور به خراسان رضوی تا چه اندازه عملیاتی شد؟

ایسنا/خراسان رضوی دهم فروردین ماه سال جاری حجت‌الاسلام رئیسی همراه تعدادی از اعضای کابینه طی هجدهمین سفر استانی هیات دولت به خطه زرخیز خراسان رضوی سفر کردند. در این سفر طرح‌های مختلفی به بهره‌برداری رسید و اعتباراتی نیز برای توسعه برخی از طرح‌ها و پروژه‌ها در استان پیش بینی شد.

پس از پایان سفر دو روزه رئیس جمهور به استان، یعقوب‌علی نظری، استاندار خراسان‌رضوی طی یک نشست خبری ماحصل این سفر را ۱۸۳ مصوبه با ارزش ریالی ۲۶هزار و ۷۰۰میلیارد تومان ارزیابی کرد.

در همین زمینه خبرنگار اقتصادی ایسنا به سراغ مدیران این حوزه‌ رفته تا پس از 6 ماه میزان اعتباری که از این مصوبات برای اجرای طرح‌ها و پروژه‌های زیر بنایی خراسان رضوی محقق شده است را جویا شود.

مصوبات اقتصادی سفر رئیس جمهور به خراسان رضوی تا چه اندازه عملیاتی شد؟
عکس از آرشیو

حوزه آب و طرح‌های آبرسانی

علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو در سفر هیات دولت به خراسان رضوی اعلام کرد ۳۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار به مشهد برای رفع دایمی تنش آبی اختصاص یافته است، در همین راستا حسین اسماعیلیان، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد درخصوص میزان تحقق این اعتبار اظهار کرد: در سفر ریاست جمهوری به استان مصوبات خوبی به بخش آبفای مشهد اختصاص یافت. در این سفر مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان برای تکمیل پروژه تصفیه خانه با ظرفیت ۴۶ هزارمتر مکعب در مشهد در قالب قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت  اختصاص و در این خصوص بانک عامل مشخص و تسهیلات در اختیار شرکت آبفا مشهد قرار خواهد گرفت. همچنین در مصوبه بعدی ۴۵.۵ میلیون یورو برای احداث تصفیه خانه دیگری در مشهد با ظرفیت ۱۱۰ مترمکعب در شبانه روز در مراحل اخذ مجوزات لازم از جمله تصویب در شورای اقتصاد است.

وی افزود: در آن سفر مبلغ ۳۰۰۰ میلیارد تومان به پروژه‌های تامین آب مشهد اختصاص یافت که ۱۵۰۰ میلیارد تومان از طریق منابع عمومی و ماده ۵۶، ۱۰۰۰ میلیارد از طریق تهاتر نفت و حدود ۵۰۰ میلیارد تومان از منابع داخلی وزارت نیرو تامین خواهد شد. اقدامات در این زمینه در دست پیگیری بوده و جلساتی برگزار شده است. مصوبه دیگر اختصاص مبلغ ۷۰ میلیارد تومان برای تاسیسات فاضلاب شهرک رضویه که ۵۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات نفت و ۲۰ میلیارد تومان از طرف منابع اعتبارات داخلی وزارت نیرو تامین خواهد شد که پروژه آن مشخص و در حال مکاتبات برای شروع کار هستیم. اختصاص مبلغ ۱۵۰ میلیارد ریال برای اجرای شبکه فاضلاب هم در بخشی از حاشیه شهر مشهد از محل اعتبارات نفت از دیگر مصوبات بوده که جلسه برگزار و پروژه‌های آن تعریف شده است. همچنین مبلغ ۳۰ میلیارد تومان نیز برای آبرسانی به شهر مشهد با اولویت آبرسانی به روستاهای شهر مشهد در نظر گرفته شد که به دو مبلغ ۱۵ میلیارد تومان برای استان و مشهد تقسیم شده است. با توجه به اینکه ابلاغ مصوبات از خرداد ماه صورت گرفته نیازمند پیگیری بوده و امید است تمام مصوبات عملیاتی شود.

در همین خصوص علیرضا طاهری، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی نیز اظهار کرد: تا کنون حدود ۲۰ درصد یعنی ۷۰ میلیارد تومان از اعتبارات پیش بینی شده سفر ریاست جمهوری به استان برای شرکت آب منطقه ای خراسان به منظور اجرای طرح‌های آب‌رسانی و... محقق شده است.

مصوبات اقتصادی سفر رئیس جمهور به خراسان رضوی تا چه اندازه عملیاتی شد؟
عکس از آرشیو

بخش راه و راهداری

در اولین سفر هیات دولت به خراسان رضوی، رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در جلسه شورای اداری استان از اختصاص ۶۰۰۰ میلیارد تومان برای توسعه جاده‌های خراسان رضوی جدا از میزان پیش‌بینی شده در بودجه جاری ۱۴۰۱ خبر داد. در همین خصوص جعفر شهامت، مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی به خبرنگار ایسنا گفت: براساس مصوبات سفر ریاست محترم جمهور به استان و در قالب طرح تحول به سازی و نهضت آسفالت، تعداد ۴۰ پروژه روکش آسفالت با اولویت راه‌های شریانی با برآورد اولیه ۱۴هزار و ۲۳۸ میلیارد ریال تعریف و به مناقصه گذاشته شده که روند انتخاب پیمانکار این پروژه‌ها در دست اقدام است. همچنین سه پروژه ویژه، شامل تعریض محور گلبهار - مشهد با ۱۵۰۰ میلیارد ریال، تعریض محور مشهد - سرخس با ۱۶۰۰ میلیارد ریال و تعریض محور برغمد - جغتای با ۳۵۰ میلیارد ریال از مصوبات سفر ریاست محترم جمهور به استان بوده که مطالعات و تهیه اسناد مناقصه آن‌ها در دست اقدام است. قابل ذکر است که اعتبارات مذکور، نیمی از آن از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و نیمی دیگر از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تامین می‌شود.  

وی با بیان اینکه تنها ۳۳ درصد از ۴۴۲۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب استان در حوزه اداره‌ نظارت بر راه‌های فرعی روستایی در سال ۱۴۰۰ تخصیص یافت، افزود: با وجود این و با توجه به تخصیص ۱۰۰ درصدی اعتبار ۴۲۰ میلیارد ریالی قیر، در این مدت ۷۲ کیلومتر از راه‌های روستایی استان، آسفالت شدند و ۳۹ روستا با جمعیت ۲۰ هزار و ۴۴۶ خانوار از این نعمت برخوردار شدند.

شهامت ادامه داد: در ۵ ماه ابتدای امسال نیز  ۳۵ کیلومتر راه آسفالته احداث شده است و ۱۹ روستا شامل ۹۹۳۸ خانوار نیز بر همین اساس از نعمت راه آسفالته بهره‌مند شدند.

مصوبات اقتصادی سفر رئیس جمهور به خراسان رضوی تا چه اندازه عملیاتی شد؟
عکس از آرشیو

بخش کشاورزی

سید جواد ساداتی نژاد، وزیر جهادکشاورزی نیز فروردین ماه و در جلسه شورای اداری استان که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، از اختصاص ۲۷۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات این سفر به بخش کشاورزی خراسان رضوی خبر داد و گفت: ۶۰۰ میلیارد تومان از این اعتبار باید صرف مرمت قنات در استان شده و صندوق حمایت از توسعه زعفران در استان نیز با ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه اولیه از اعتبارات مصوب این سفر آغاز به کار کرد.

در این خصوص علی قنبری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اظهار کرد: اعتبارات مصوب در سفر ریاست جمهوری مربوط به بخش کشاورزی در حوزه تکمیل پروژه‌های کوچک تامین آب، تجهیز و نوسازی اراضی استخرهای ذخیره آب و انتقال با لوله، کمک‌های فنی و اعتباری بازسازی و نوسازی قنات، نوسازی با اصلاح و جایگزینی باغات، رفع مداخلات ارضی، حمایت از توسعه کشت گیاهان دارویی  و باغات دیم در اراضی شبیدار، مطالعه و طراحی اجرای زیر ساخت‌های شهرک‌های کشاورزی – دامپروری (دام سنگینی شیری)، تاسیس صندوق حمایت از زعفران مطالعه و طراحی و اجرای زیر ساخت‌های شهرک‌های کشاورزی گلخانه ای و... از  سه منبع سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت جهاد کشاورزی و  منابع استانی به مبلغ کل ۲۲۰۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

وی افزود: از این میزان تا کنون مبلغ ۱۰ میلیارد تومان از وزارت جهاد کشاورزی در حوزه کمک‌های فنی و اعتباری بازسازی و نوسازی قنات تخصیص یافته است.  

مصوبات اقتصادی سفر رئیس جمهور به خراسان رضوی تا چه اندازه عملیاتی شد؟
عکس از آرشیو

بخش عشایر 

اختصاص ۱۵۰ میلیارد تومان به پروژه‌های مربوط به عشایر خراسان رضوی از دیگر مصوبات سفر هیات دولت به استان بود، در این خصوص محمد نبوی فرد، مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی اظهار کرد: اعتبارات مصوب از محل سفر ریاست محترم جمهور، برای پروژه‌های مناطق عشایری خراسان رضوی ۱۵۰ میلیارد تومان پیشنهاد شده بود که ۱۳۵ میلیارد تومان به تصویب رسید که حدود ۳۵ میلیارد تومان سهم استانی درحال مبادله موافقت نامه است و سهم وزارت جهاد کشاورزی و سازمان برنامه بودجه کشور درحال پیگیری است.

مصوبات اقتصادی سفر رئیس جمهور به خراسان رضوی تا چه اندازه عملیاتی شد؟
عکس از آرشیو

بخش صنعت، معدن و تجارت

علاوه بر این موارد در سفر رئیس جمهور به خراسان رضوی در بخش صنعت و معدن نیز ۶ پروژه با ۵۰۴ میلیارد تومان اعتبار به علاوه ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به تصویب رسید. امیررضا رجبی، رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت خراسان رضوی در خصوص میزان تحقق این اعتبار به ارائه پاسخی کوتاه به خبرنگار ایسنا بسنده کرد و گفت: این موارد در حال پیگیری و در دست اقدام‌اند. علی العموم به بانک‌ها ارجاع و در حال طی مراحل هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha