• سه‌شنبه / ۸ شهریور ۱۴۰۱ / ۰۰:۵۵
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1401060806004
  • منبع : نمایندگی قزوین

علی‌اکبر صالحی:

فرهنگ بستر اصلی پیشرفت یک جامعه است

فرهنگ بستر اصلی پیشرفت یک جامعه است

ایسنا/قزوین قائم مقام فرهنگستان علوم با بیان اینکه بستر اصلی پیشرفت و توسعه یک جامعه فرهنگ است، گفت: پول برای توسعه مهم است اما تنها عنصر نیست، عنصر مهم ساختن ذهنیت انسان‌هاست تا جامعه به مسیر درست خود وارد شود. ذهنی که در مسیر فرهنگی پرورش یابد از گم‌گشتگی نجات خواهد یافت.

دکتر علی‌اکبر صالحی در مراسم تکریم و تجلیل از استاد باقر ساروخانی که دوشنبه شب هفتم شهریور به مناسبت هفته فرهنگی قزوین در دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) برگزار شد اظهار کرد: به بزرگان خود احترام شایسته بگذارید، این پیام قرآن است که اگر قدردان یکدیگر نباشیم شاکر خداوند هم نخواهیم بود و برپایی این مراسم نکوداشت به جهت خدمت دکتر ساروخانی در عرصه علم و پرورش انسان‌هاست.

این مسئول با اشاره به اینکه این استاد وارسته راهنمای جامعه است، ادامه داد: دکتر باقر ساروخانی ستاره‌ درخشانی است در دل شب تا راه هدایت را نشان دهد.

وی با بیان اینکه بستر اصلی پیشرفت و توسعه یک جامعه فرهنگ است، گفت: پول برای توسعه مهم است اما تنها عنصر نیست، عنصر مهم ساختن ذهنیت انسان‌هاست تا جامعه به مسیر درست خود وارد شود. ذهنی که در مسیر فرهنگی پرورش یابد از گم‌گشتگی نجات خواهد یافت.

صالحی با تأکید بر اینکه انسان‌سازی در بستر فرهنگی رقم می‌خورد، خاطرنشان کرد: در راه تعالی، علم و دین همیشه باهم هستند، اگر جدا شوند از بین خواهند رفت. دین بدون علم جاهلیت است و از محتوای اصلی تهی و منحرف است و علم نیز بدون دین آتش‌افروز است همانگونه که فاجعه هیروشیما رقم خورد.

وی تصریح کرد: در این مراسم از دکتر باقر ساروخانی تمجید می‌کنیم نه تعریف! و بنده به‌عنوان یک هموطن و همشهری به دلیل این حد از خدمت صادقانه‌ و اخلاق‌مدار قدردان پروفسور ساروخانی هستم.

قائم مقام فرهنگستان علوم اظهار کرد: ما باید به صورت ویژه شاکر خداوند باشیم که مسلمان و ایرانی هستیم. ایران کشوریست با تاریخ چند هزار ساله که در مقابل تمام فراز و نشیب‌ها همچنان زنده مانده است. 

وی با بیان اینکه مدنیّت جهانی مدیون ایران است، خاطرنشان کرد: متأسفانه در بیان برخی موضوعات، کمی خارج از عرف و قاعده حرکت می‌کنیم و دچار خود تحقیری می‌شویم در حالیکه ایرانیان مصادیق فراوانی از بزرگ‌منشی دارند. درست است که نواقص و مشکلاتی داریم که قابل نقد است اما باید به نقاط قوت خود ببالیم، دهخداها و ساروخانی‌ها افتخارات این مرز و بوم هستند.

صالحی در پایان عنوان کرد: قدردانی از عالِم، جایگاه ویژه‌ای دارد. عالم ذهن‌ها را پرورش داده و برای جامعه راهنمایی و راهگشایی می‌کند. خداوند صاحبان علم و فاقدان علم را یکسان نمی‌داند. در آیات قرآن به صورت متعدد به فکر و اندیشه و تفکر اشاره شده که همه نشان از ارزشمندی علم و تعقل است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha